دوشنبه 04 بهمن 1395 | صفحه اصلی | درباره ما | RSS
13
در دیدار دانشگاهیان حوزه گردشگری با احمدی‌پور مطرح شد

باید برای توسعه گردشگری گفتمان ایران هراسی خاتمه پیدا کند

باید برای توسعه گردشگری گفتمان ایران هراسی خاتمه پیدا کند

به گزارش میراث آریا در ابتدای این جلسه محمدحسین ایمانی، رئیس انجمن علمی گردشگری گفت: «امروز با تلاش هایی که شده در اکثر دانشگاه‌ها توسعه گردشگری داریم و کمتر شاهد ضعف و کمبود استاد و محققان حوزه گردشگری در دانشگاه‌ها هستیم. هر سال بیش از هزار نفر در رشته گردشگری فارغ‌التحصیل می‌شوند، امیدواریم با برنامه‌ریزی درست از این ظرفیت بهترین استفاده را انجام دهیم.»

او با تأکید بر این نکته که کشورهای دیگر نیز در حوزه گردشگری ابتدا از توسعه علمی شروع کردند گفت: «در هیچ‌یک از نهادهای گردشگری کشورهای بزرگ نیروی غیرمتخصص نمی‌بینیم، ما در وزارت علوم نیز به دنبال یافتن راه ثابتی برای گردشگری بودیم و اکنون کمیته برنامه‌ریزی گردشگری در وزارت علوم مستقر است که در راس برنامه‌های آن دایر کردن دوره دکتری گردشگری قرار دارد.»

علی‌اصغر شالبافیان عضو هیات علمی دانشکده گردشگری دانشگاه سمنان گفت: «انجمن علمی گردشگری تفاوت ماهوی با برخی از انجمن های علمی دیگر دارد، ما در انجمن علمی گردشگری به دنبال این هستیم که نسبت به بازار گردشگری و سیاست‌های کلان بی‌تفاوت نباشیم.»

او با اشاره به اینکه در سال 2017 دنیا می‌خواهد از گردشگری استفاده کند گفت: «تدوین قانون در حوزه گردشگری، صنایع‌دستی، میراث‌فرهنگی و برنامه راهبردی گردشگری باید در دستور کار قرار گیرد، در این زمینه نیز انجمن علمی یکی از بازوهایی است که می‌تواند به سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کمک کند.»

 می‌توان از اقوام و اقلیت‌ها به عنوان جاذبه‌های ایران استفاده کرد

گریگور قضاریان از جامعه ارامنه نیز گفت: « یکی از موانع پیش‌رو در مورد سیاست‌گذاری برای معرفی ایران به عنوان قطب گردشگری، تصویری است که از ایران در دنیا ارائه شده و کمبود شناخت از ایران در دنیا است.»

او افزود: «با توجه به تنوع قومی و دینی در ایران می‌توان از اقوام و اقلیت‌ها به عنوان جاذبه‌های ایران استفاده کرد، این اقلیت‌ها جاذبه‌های معماری و تاریخی نیز دارند. در نتیجه می‌توان در آینده با استفاده از این ظرفیت برای گردشگران خارجی برنامه‌ریزی کرد.»

مجتبی جاویدان از دانشگاه خوارزمی با اشاره به اینکه باید ارزیابی از صنعت گردشگری داشته باشیم گفت: «این کار را می‌توان با مشارکت همه ذی‌نفعان در مدت 3 ماه انجام داد. البته باید به بازار نیز توجه ویژه داشت و با شناسایی ظرفیت‌ها برای آن برنامه‌ای تعریف کرد، اگر بخواهیم توسعه گردشگری اتفاق بیفتد باید همه ذی‌نفعان را دخیل کنیم.»

علی موحد از دانشگاه خوارزمی در ادامه این جلسه بحث بازنگری در ساختار و ماموریت‌های سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری را مطرح کرد و گفت: «باید طرح جامعی در این حوزه از سوی سازمان میراث‌فرهنگی تدوین شود، زیرا یکی از مشکلات نشناختن حوزه عملیاتی این حوزه در سازمان طی سال‌های اخیر بود.»

او با تأکید بر اینکه باید از نیروهای جوان و متخصص این حوزه در سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استفاده شود گفت: «مشکل دیگر ضعف در نظارت است، نظارت بر این حوزه در سال‌های گذشته ضعیف بود، به عنوان مثال دادن اختیار به استان‌ها باید در راستای تقویت بخش نظارت باشد.»

هتل‌های کشور 15 سال است بازبینی نشده‌اند

علی رحیم‌پور عضو پژوهشکده گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: «چند مشکل اساسی در سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری وجود دارد که اولین آن‌ها در حوزه سرمایه‌گذاری است. جذب سرمایه خارجی یکی از چیزهایی است که در حوزه سرمایه‌گذاری با آن مواجه هستیم. در تمام دنیا شهرداری‌ها تسهیلاتی برای احداث مکان‌هایی که کاربری گردشگری دارند ارائه می‌کنند، به عنوان مثال تأسیس هتل نیز مانند ایجاد پارک نوعی خدمات شهری است و شهرداری باید تسهیلاتی از جمله زمین در اختیار سرمایه‌گذاران این حوزه قرار دهد.»

او با تأکید بر اینکه باید نرخ‌گذاری روی محصول بخش خصوصی، نظیر هتل‌ها برداشته شود گفت: «وظیفه سازمان نظارت است، 15 سال است هتل‌ها بازبینی نشده‌اند، همین مسأله باعث نارضایتی گردشگر می‌شود.»

رحیم‌پور گفت: «با توجه به مزیت‌های ویژه در حوزه سلامت نظیر پزشکان ماهر، نرخ پایین خدمات درمانی در مقایسه با بسیاری از کشورها و... می‌توانیم روی توریسم سلامت تأکید کنیم.»

او افزود: «باید بررسی کنیم که چه تاکتیک‌هایی برای توسعه گردشگری در سال 2017 داریم، در دولت قبل با یک گفتمان تهاجمی روبه‌رو بودیم اما خوشبختانه این گفتمان تهاجمی در دولت تدبیر و امید به گفتمان تعاملی تبدیل شد. می‌توان از این گفتمان تعاملی برای توسعه فعالیت‌های بین‌المللی استفاده کرد. البته به عنوان مثال شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی بدون کمک بخش خصوصی امکان‌پذیر نیست. در سال‌های گذشته بخش خصوصی با سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قهر بود، امیدواریم در دوره شما این آشتی ایجاد شود.»

باید گونه‌شناسی گردشگری انجام شود

محمدباقر ساروخانی از بانیان انجمن گردشگری در ایران و استاد دانشگاه در ادامه این جلسه گفت: «گردشگرانی که به ایران می آیند سفیرهای فرهنگی هستند. در اکثر مواقع تصویر خاکستری یا حتی تیره‌ای که این گردشگران پیش از سفر به ایران داشتند در پایان سفر به تصویری روشن تبدیل شد. از طرفی ما نسبت به سایر کشورهای منطقه شرایط و امنیت خوبی داریم.»

او بر لزوم تدوین طرح جامع گردشگری و سایر مولفه‌های گردشگری، آمایش سرزمینی گردشگری، سیاست‌گذاری گردشگری و گونه‌شناسی گردشگری تأکید کرد و گفت: «نباید تنها به آمار گردشگر توجه کرد، باید دید چه نوع گردشگری وارد کشور می‌شوند، زیرا گونه‌شناسی گردشگر نیز بسیار اهمیت دارد.»

ساروخانی با اشاره به بحث تصویر‌سازی گردشگری گفت: «این تصویرسازی نشان می‌دهد که  گردشگران خارجی با چه اهداف و تصویری به کشور می‌آیند، می‌توان از ظرفیت دانشگاهیان و جامعه‌شناسان برای این مسأله کمک گرفت.»

محمدرضا رضوانی هیات علمی پژوهشکده گردشگری و صنایع دستی گفت: «باید نگاه علمی به گردشگری داشته باشیم و از شعار 20 میلیون گردشگری بیرون بیاییم و به صورت علمی بر روی این مسأله و بازار هدف کار کنیم، به‌علاوه باید تقویت بخش خصوصی را برای توسعه گردشگری داشته باشیم، سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز نقش سیاستگذاری و نظارتی خود را تقویت کند.»

10 درصد اقتصاد دنیا وابسته به گردشگری است

حسین صادقی از دانشگاه تربیت مدرس در ادامه این جلسه گفت: «اگر در حوزه اقتصاد موفق نشویم که گردشگری را به‌عنوان یک بخش پیشرو جا بیندازیم، کار به جایی نخواهد رسید. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کشور، اتخاذ استراتژی غلط که منجر به ویرانی اقتصاد و محیط‌زیست شد، به عنوان مثال دریاچه ارومیه خشکیده و اگر به همین صورت رها شود، یک چهارم آبادترین بخش کشور غیرقابل سکونت می‌شود، این مسأله ناشی از همان سیاست‌گذاری غلط است.»

او افزود: «48 درصد بودجه عمرانی در 3 دهه گذشته صرف سدسازی شد. به عنوان مثال اگر به جای سدسازی در اطراف دریاچه، هتل ساخته بودیم هم جاذبه گردشگری طبیعی داشتیم و هم گردشگر جذب می‌شد. در حالی که در دنیا 70درصد اقتصاد بر پایه بخش خدمات است که 10 درصد آن متعلق به گردشگری است. مشکلات کشور نیز به تمرکز نداشتن بر بخش خدمات برمی‌گردد.»

صادقی گفت: «مهم‌ترین بخشی که می‌تواند اقتصاد را رونق ببخشد و اشتغال ایجاد کند، در سطح زیرین مانده است و آن‌طور که باید توسعه پیدا نکرده است. باید اجماعی صورت گیرد و به این نتیجه برسند که بخش گردشگری نجات‌دهنده کشور است، برای رسیدن به این هدف می‌توان از ظرفیت‌های دانشگاهی استفاده کرد.»

رضا جنیدی عضو هیات علمی دانشگاه امام‌حسین (ع) نیز گفت: «ما سطح آورده‌های گردشگری را به حوزه اقتصاد تقلیل دادیم، در حالی که گردشگری علاوه بر بهبود اقتصاد می‌تواند تصویر ایران را بهبود ببخشد، این تصویر دوباره می‌تواند موجب شکوفایی اقتصادی شود، یعنی رابطه دیالکتیکی بین گردشگری، اقتصاد و تصویر ایران وجود دارد.»

او افزود: «گردشگری زمانی می‌تواند در رأس قرار بگیرد که گفتمان صلح و گردشگری را رونق دهیم، اکر این نگاه را ایجاد کنیم، که گردشگری می‌تواند باعث صدور فرهنگ ایرانی-اسلامی و بهبود تصویر ایران شود، توسعه گردشگری به اولویتی در نهادهای داخلی نیز تبدیل می‌شود.»

جنیدی گفت: «باید ارتباطی بین ضروت گردشگری و خاتمه دادن به گفتمان ایران‌هراسی پیدا شود و احساس امنیت را بین گردشگران ایجاد کنیم تا گردشگری توسعه پیدا کند. متاسفانه حذف تصویر نادرستی که از ایران ایجاد شده، بسیار کار سختی است، شاید تنها راه حضور گردشگر در ایران بدون میانجی است، در این صورت شعار دولت یعنی مبارزه با گفتمان ایران‌هراسی خاتمه پیدا می‌کند.»

محمدتقی رهنمایی عضو هیات علمی دانشگاه تهران خطاب به دکتر احمدی‌پور گفت: «اگر به کارهای دوره‌های قبل نگاه کنید، می‌توانید متوجه شوید که چه کارهایی نباید انجام شود. پیشنهاد می‌شود در جمع‌های کوچکتری مسائل به صورت ریشه‌ای بررسی شود تا فقط محدود به طرح مسأله نباشد.»

ارتباط بیشتر با علمای قم برای استفاده از ظرفیت‌های گردشگری مذهبی

عبدالرضا افتخاری، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس با تأکید بر استفاده از ظرفیت‌های پژوهشگاه گردشگری و صنایع‌دستی گفت: «ایجاد اطلس گردشگری، دایره‌المعارف‌های گردشگری، طرح ملی گردشگری باید در دستور کار قرار گیرد. با توجه با روحیه مذهبی موجود در ایران باید رابطه سازمان با علمای قم بیشتر شود تا بتوان از ظرفیت‌های گردشگری مذهبی با همراهی این علما استفاده کرد.»

مهدی کروبی مدیر گروه جهانگردی دانشگاه علامه طباطبایی نیز گفت: «یکی از انتقادهایی که همواره به سازمان وارد شده بدنه غیرکارشناسی سازمان است، اصلاح این بدنه کار بسیار سختی است. از طرفی برای حل بخشی از مشکلات در این حوزه باید تعامل سازمان با دانشگاهیان بیشتر شود.»

پروانه پرچکانی، استاد دانشگاه علم و فرهنگ و دبیر کمیته برنامه ریزی گردشگری وزارت علوم گفت: «بدنه کاری در حوزه گردشگری دچار کرختی است، این مسئله محدود به سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیست و در بخش خصوصی نیز این کرختی وجود دارد، زیرا از ایده‌های نو آن‌طور که باید استفاده نشده است. در حوزه کسب‌وکارهای مجازی و کارآفرینی در حوزه گردشگری آن‌طور که باید کاری انجام نشده است. چابک‌سازی نیروی کاری در حوزه گردشگری هم در سازمان و هم در بخش‌های دیگر، برندسازی مقاصد گردشگری یک اصل مهم است، این برندسازی با کارشناسی بسیار کم‌هزینه و ممکن است.»

لزوم برندسازی در حوزه گردشگری

زهرا نادعلی‌پور از دانشگاه علم و فرهنگ گفت: «برندسازی و تصویرسازی در زمینه توسعه گردشگری بسیار مهم است، کشور به صورت مقصد کلی هنوز یک برند مشخص ندارد.»

او افزود: «در عصر حاضر تصویر نادرست ایران در حال از بین رفتن است، و امروز می‌بینیم که ایران به عنوان مقصد امن مطرح می‌شود، در نتیجه باید از این ظرفیت استفاده و زیرساخت‌ها را برای گردشگران داخلی و خارجی مهیا کرد.»

افسانه پورجم نیز برنامه‌ریزی علمی در سطوح مختلف و بررسی حوزه گردشگری به صورت سیتماتیک را یکی از حوزه‌هایی دانست که باید بر روی آن تمرکز کرد.

او افزود: «ارتباط بین دانشگاه و بدنه سازمان باید تقویت شود، به‌علاوه باید از مستندات جلسات پیشین نیز استفاده کرد.»

اسماعیل قادری از دانشگاه علامه طباطبایی گفت: «باید در برنامه‌های توسعه، گردشگری به عنوان یک فصل باشد، اما اکنون متاسفانه این بخش در لابه‌لای سیاست‌های عرصه فرهنگ گم شده است.»

او با تأکید بر این نکته که در حوزه گردشگری نگاه اقتصادی وجود ندارد گفت: «همین امر باعث شد که با عوض شدن دولت‌ها مدیران نتوانستند به اهداف مشخصی برسند. از طرفی در حوزه گردشگری سیاست منسجمی نداشتیم.»

آسیب‌شناسی تأسیسات اقامتی شهر تهران

قادری بر لزوم آسیب‌شناسی تأسیسات اقامتی شهر تهران تأکید کرد و گفت: «حدود 85درصد هتل‌های 5 ستاره تهران در حریم گسل‌ها واقع شده‌اند. ما نیاز به نظام جامع حقوق گردشگری داریم، برای توسعه گردشگری و برندسازی نیاز به نظام حقوق گردشگری داریم، در کنار آن باید نظام جامع آمار گردشگری نیز ایجاد کنیم زیرا برنامه‌ریزی و سیاستگذاری نیاز به آمار دارد.»

مرتضی احمدی از انجمن علمی گردشگری ایران نبود ارتباط بین بخش‌های مختلف در این حوزه را یکی از مشکلات موجود دانست و گفت: «مشکل ظرفیت سازی نیز وجود دارد، این نه تنها در بخش دولتی بلکه در بخش خصوصی وجود دارد، بخش خصوصی هنوز بلوغ لازم را ندارد.»

استفاده از فناوری‌های نوین، استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها و انجمن های علمی، طرح‌های جامع گردشگری استان‌ها، تدوین سند توسعه منایع انسانی و آموزش، نظارت بر تأسیسات بازایابی گردشگری، برندسازی گردشگری ایران، نشریه تخصصی مرتبط با گردشگری، تدوین منابع آموزشی، شناسایی ظرفیت‌های بین‌المللی و استفاده از آن‌ها، فرهنگ‌سازی در حوزه گردشگری و... از جمله مواردی بود که از سوی احمدی مطرح شد.

سیدطه هاشمی معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در این جلسه در گفت: «باید بین مسئولان باور گردشگری و سهمی را که گردشگری در حوزه اقتصاد و فرهنگ می‌تواند ایفا کند ایجاد کنیم زیرا هنوز مسئولان باوری در این زمینه ندارند. اگر گردشگری رونق پیدا کند، بخش عظیمی از مشکل اشتغال حل می‌شود. وقتی در صدر تصمیم‌سازی‌ها اراده جدی درباره توسعه گردشگری وجود نداشته باشد، مردم نیز وارد این حوزه نمی شوند.»

نگاه سنتی به گردشگری در دنیا به نگاه تخصصی تبدیل شده است

او با تأکید بر اینکه اگر گردشگری داخلی توسعه پیدا نکند، گردشگری خارجی نیز توسعه پیدا نمی‌کند گفت: «متاسفانه گاهی با دست خودمان تصویری را ارائه می‌کنیم که در بعضی از استان‌های ایران امنیت وجود ندارد، در حالی‌که این کشور دارای مقاصد گردشگری مختلفی است، ما برای ادیان مختلف مقاصد گردشگری مذهبی داریم. باید یک یا چند حوزه گردشگری مانند سلامت، مذهبی، طبیعت گردی را مرکز ثقل توسعه قرار دهیم.»

هاشمی گفت: «بین دانشگاه، صنعت، خدمات، بازار کار و... حلقه مفقوده وجود داشت، ما در دوره مدیریت مسعود سلطانی‌فر پیرو تفاهم‌نامه‌ای با سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری امضا کردیم تا از بخش خوابگاه‌های دانشگاه‌ آزاد اسلامی که به دلیل بومی‌گزینی دانشجویان، خالی مانده است برای مقاصد گردشگری در داخل استفاده کنیم.»

منوچهر جهانیان رئیس دانشکده علوم گردشگری در این جلسه گفت: «طراحی، تدوین و اجرای نقشه راه برای برنامه‌های کوتاه‌مدت و طرح جامع ملی برای برنامه‌های بلند‌مدت را دستور کار قرار دهیم. نگاه سنتی گردشگری در دنیا عوض شده و نگاهی حرفه‌ای، تخصصی و علمی جای آن را گرفته است. ما نیز باید به این سمت حرکت کنیم.»

سیاوش ایمنی استاد دانشگاه علم و فرهنگ نیز تأکید کرد که علاوه بر مشکلات مربوط به گردشگری خارجی، در گردشگری داخلی نیز با مشکلات عمده‌ای مواجه هستیم. ما از همه جاذبه‌ها و پتانسیل‌های گردشگری استفاده نکردیم در نتیجه توازن در حوزه‌های مختلف گردشگری نداریم.

مهرناز شفیعیان بازرس انجمن علمی گردشگری نیز تأکید کرد که باید بر فرابخشی بودن گردشگری تمرکز کنیم و با استفاده از نتایج جلسات پیشین گردشگری را توسعه دهیم.

تعداد مشاهده خبر: (185)
گروه خبر: گردشگری
کد خبر: 119348
  • باید برای توسعه گردشگری گفتمان ایران هراسی خاتمه پیدا کند