سفر بعد از کرونا چطور خواهد بود؟

این سوالی است که امروز ذهن بسیاری از فعالان صنعت گردشگری در دنیا و همینطور بسیاری از مسافران را به‌خود مشغول کرده است. 

میلیون‌ها مسافر در سرتاسر دنیا در ماه‌های اخیر برنامه سفرهای خود را کنسل کرده‌اند، بسیاری از خطوط هوایی فعالیت خود را در اکثر مسیرها تعلیق کرده و بسیاری از هتل‌ها نیز بسته شده‌اند. این موضوع موجی از نگرانی را بین تمام فعالان صنعت گردشگری ایجاد می‌کند. مهم‌ترین دغدغه این روزهای دست‌اندرکاران صنعت گردشگری این است که آینده چه می‌شود؟

البته که آینده هرگز قابل پیش‌بینی نبوده، اما با مطالعه و تحقیق روی تجارب گذشته شاید بتوان، نگاه عمیق‌تری به آینده داشت. این نگرانی برای مسافران نیز وجود دارد. بسیاری از هتل‌ها و خطوط هوایی هنوز پول پرداختی مسافران را استرداد نکرده‌اند و این نگرانی در تمام دنیا از این بابت وجود دارد و نگرانی بزرگ‌تر اینکه پس کی می‌توانیم به سفر برویم؟

مسافران در دنیا به‌توصیه پزشکان و کادر درمان و با محدودیت دولت‌ها قادر به سفر نیستند. البته که در همین شرایط هنوز در برخی کشورهای دنیا بعضی از مردم برنامه‌های سفر خود را هنوز کنسل نکرده‌اند. البته به‌شرطی که مقصد مورد نظرشان در قرنطینه نباشد و صد البته که مراقبت‌ها و ملاحظات بیشتری در سفر خواهند داشت. تحقیقی در آمریکا نشان می‌دهد، حدود 25 درصد از مردمی که هنوز برنامه‌های سفر خود را کنسل نکرده‌اند، گفته‌اند که از شهرهای بزرگ و حمل و نقل عمومی دوری می‌کنند و 21 درصد سفرهای داخلی را انتخاب کرده‌اند. در عین حال بسیاری از کارشناسان صنعت سفر در دنیا معتقدند که درخواست برای سفر بعد از اتمام این وضعیت با قدرت بیشتری نسبت به قبل ادامه خواهد داشت.

مردم بعد از کرونا چطور سفر خواهند کرد؟

پاسخ این سؤال برای برنامه‌ریزی استراتژیک فعالان صنعت گردشگری بسیار حائز اهمیت خواهد بود. کارشناسان، موارد زیر را برای سفرهای بعد از کرونا، پیش‌بینی می‌کنند:

مردم در کشورهای خودشان خواهند ماند. سفرهای بین‌المللی به‌دلیل علاقه مردم به ماندن در کشورهایشان کاهش خواهد داشت.

مردم خیلی به‌مکان‌های دور از خانه سفر نمی‌کنند. اقامت‌های کوتاه و سفر با ماشین شخصی، از هواپیما و وسایل عمومی جذابیت بیشتری خواهد داشت.

مدت زمان سفرها خیلی کوتاه و سریع خواهد بود. به‌دلیل ملاحظات از کرونا و همچنین اقتصاد ضعیف‌تر مردم، سفرهای بلند‌مدت جای خود را به سفرهای کوتاه‌مدت خواهند داد.

آیا صنعت گردشگری بعد از ویروس کرونا بازگشت خواهد داشت؟

زمانی که از کارشناسان و متخصصان سئوال می‌پرسیم، می‌گویند که صنعت گردشگری به‌سرعت باز خواهد گشت. حتی شاید خیلی سریع‌تر از آنچه کارشناسان انتظار دارند. مدیر یکی از شرکت‌های بزرگ گردشگری در اروپا می‌گوید: «با وجود همه چالش‌هایی که وجود دارد، اما این وضعیت دائمی و ماندگار نخواهد بود. سفر و گردشگری یک صنعت بسیار ارتجاعی است که بارها و بارها پس از بیماری‌ها، جنگ‌ها و مخاطرات طبیعی بازگشت داشته است. کارشناسان خاطر نشان می‌کنند که صنعت سفر، تا به حال همیشه توانسته بعد از هر مریضی و مخاطره‌ای برخیزد و به زندگی خود ادامه دهد. حتی قدرتمندتر از گذشته. دست‌اندرکاران صنعت باید بتوانتد توان تحمل ریسک خود را ارزیابی کنند، احتیاط‌های معقول و منطقی را بسنجند و تصمیمات هوشمندانه‌ای را در مورد سفر خود بگیرند و این را در نظر داشته باشند که در حال حاضر اکثر شرکت‌های گردشگری در سرتاسر دنیا درگیر چنین مشکلی هستند.»

چند نکته دربارهٔ سفر بعد از پایان شیوع ویروس کرونا

سوالی وجود ندارد. مردم بعد از ویروس کرونا سفر خواهند کرد. اما چگونه؟

بهدنبال قیمت خوب می‌گردند اما تمرکزشان روی خدمات خواهد بود. برای خرید به‌ارزش کلی که در خرید وجود دارد دقت خواهند کرد و نه فقط قیمت. مشتریان به‌دنبال این هستند که ببینند این خرید چه امکاناتی را در اختیارشان قرار خواهد داد.

روی عمر شرکت خدمت‌دهنده تمرکز می‌کنند. از خرید پیشنهادات و خدماتی که در تبلیغ و ظاهراً آنقدر خوب هستند که صادقانه به نظر نمی‌آیند از کارگزارانی که ناشناخته هستند، دوری می‌کنند. این‌ها عموماً فروش‌های آتشین شرکت‌هایی است که در مرز ورشکستگی قرار دارند. پایداری اقتصادی شرکت‌ها برای انتخاب مسافران امری مهم به‌شمار می‌آید.به بیمه مسافرتی توجه می‌کنند. با توجه به شرایط حاضر، بیمه‌های مسافرتی احتمالاً فاکتور مهمی در انتخاب مسافران خواهند بود.

صنعت گردشگری بعد از پایان ویروس کرونا برخواهد گشت، خیلی زودتر از آنکه فکرش را می‌کنید. مردم سفر خواهند کرد و خبرهای خوبی خواهید شنید.

 

ترجمه: مهدی نوابی MBA  گردشگری

منبع: مجله فوربس

انتهای پیام/

کد خبر 139904014

برچسب‌ها