توسعه گردشگری و رونق صادرات سیستان و بلوچستان با سوت قطار چابهار ـ زاهدان

اتصال چابهار به راه‌آهن سراسری می‌تواند حلقه مفقوده گردشگری استان را از طریق گردشگری راه آهن تکمیل کند و توسعه گردشگری و رونق صادرات سیستان و بلوچستان را به‌دنبال داشته باشد.

در سال‌های اخیر گردشگری راه‌آهن بخصوص برای تورهای ورودی رونق زیادی داشته و گروه‌های زیادی از طریق قطارهای مختلف به ایران سفر کرده‌اند، اما سیستان و بلوچستان تا کنون در برنامه سفر این تورها قرار نگرفته است.

اتصال چابهار به راه‌آهن سراسری می‌تواند حلقه مفقوده گردشگری استان را از طریق گردشگری راه‌آهن تکمیل کند تا شاهد برقراری این تورها در مسیرهای گردشگری استان باشیم.

با گران شدن قیمت بلیط هواپیما توجه بیشتر مردم به سفرهای ریلی شکل گرفته است چراکه قطار علاوه بر راحتی نسبی در هنگام حرکت، به لحاظ زمان‌بندی و پیش‌بینی مسیر نیز بسیار دقیق‌تر و منظم‌تر از وسایل نقلیه جاده‌ای است.

وقتی به تجربه دیگر کشورها نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم گردشگری راه‌آهن یکی از مهم‌ترین روش‌های درآمدی در صنعت توریسم اروپا به شمار می‌آید.

در شهرها و روستاهای کمتر شناخته‌شده استان که می‌توانند به‌عنوان مقاصد گردشگران داخلی قرار گیرند و امکان ساخت فرودگاه وجود ندارد، استفاده از قطارهای مسافری برای گردشگران داخلی بسیار جذاب و مؤثر است و باید در این بخش از خدمات شرکت راه‌آهن استفاده بیشتری شود.

ازجمله مزایای افتتاح راه‌آهن چابهار - زاهدان افزایش مسافران داخلی، سازمان‌دهی سفرهای جاده‌ای و سهولت در رفت‌وآمد و کاهش تصادفات جاده‌ای است.

تعریف خطوط جدید به‌سوی مقاصد داخلی و خارجی کمک به تغییر در جغرافیای گردشگری، هوشمند سازی سفر و اقدامی شایسته و مؤثر در راستای توسعه گردشگری داخلی و توزیع سفر در سراسر کشور خواهد بود.

رکن اصلی \"جاده ابریشم جدید\" ایجاد مجموعه‌ای از خطوط آهن است که چین را به کشورهای آسیایی و اروپایی وصل می‌کند؛ مجموعه‌ای که به \"یک کمربند، یک جاده\" (One Belt, One Road) شهرت یافته و ایران یکی از حلقه‌های مهم آن است.

این خط قطار می‌تواند مکمل طرح‌های توسعه گردشگری دریایی شده و عامل تقویت مسیر جدید جاده ابریشم دریایی شود.

خطوط راه‌آهن از سوی دیگر، به کاهش مدت‌زمان سفر نسبت به حمل‌ونقل جاده‌ای و نیز در مواردی کاهش هزینه سفر می‌انجامد و از این‌رو می‌تواند به‌عنوان بخشی مهم در بسته‌های سفر در نظر گرفته شود.

در حمل‌ونقل ریلی، قطار عقاب طلایی قطاری است که هم هتل و هم وسیله حمل‌ونقل به شمار می‌رود و می‌تواند بیش از ۱۰۰ مسافر و خدمه را در خود جای دهد و معمولاً در سال‌های گذشته سفر خود از مجارستان به ایران و از شهرهای زنجان، یزد، تهران، مشهد، شیراز و البته اصفهان می‌گذرد و مسافران آن برای سوار شدن به این قطار و تور ایران بین ۹ تا ۲۵ هزار دلار پرداخت می‌کنند با بهره‌برداری از خط چابهار زاهدان این قطار می‌تواند برای اولین بار تا سواحل زیبای مکران حرکت کرده و تجربه جدید سفر به مقاصد ناشناخته ایران را برای گردشگران فراهم آورد.

برای سیستان و بلوچستان که دارای موقعیت جغرافیایی مناسبی است و دروازه ورود گردشگران به ایران محسوب می‌شود فرصت ارزشمندی به لطف توسعه صنعت حمل‌ونقل ریلی فراهم و بخش‌های دیگری از مناطق نمونه گردشگری و صنایع مرتبط با گردشگری نیز توانمند و فعال خواهند شد.

* معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان

انتهای پیام/

کد خبر 1399040141

برچسب‌ها