بناهای تاریخی مازندران به بخش خصوصی واگذار می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران گفت: «از واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی حمایت می‌کنیم.»  

بهگزارش میراثآریا به‌نقل از اداره‌کل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی مازندران، سیفالله فرزانه شامگاه پنجشنبه 5 تیر 99 در نشست خبری پایان تور آشناسازی تعدادی از خبرنگاران با زیرساخت‌های گردشگری استان و روند رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تأسیسات گردشگری که به میزبانی مجموعه تفریحی سرای سیمرغ محمودآباد برگزار شده بود، افزود: «سال گذشته، چهار بنای تاریخی شامل خانه منوچهری آمل، خانه رمدانی ساری، خانه آقاجان‌نسب بابل و کاخ چایخوران چالوس در قالب طرح صندوق احیای بناهای تاریخی به بخش خصوصی واگذار شد.»

او در ادامه عنوان کرد: «البته در ابتدا با این موضوع مخالفت شد، اما اثرات مثبت آن به‌مرور مشخص شد به‌طوری که امسال نیز قرار است چهار بنای ثبت شده دیگر از طریق صندوق احیا برای بهره‌برداری به بخش خصوصی واگذار شود.»

مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی مازندران با اشاره به وجود برخی قوانین در حوزه‌هایی مانند منابع طبیعی یا راه که از چند دهه پیش وضع شده‌اند و هنوز هم بروز نشدند افزود: «توسعه گردشگری مستلزم توجه همه دستگاه‌های اجرایی و خدماتی استان است.»

او اظهار کرد: «ما در مسیر توسعه گردشگری مازندران یک سری چالش‌های قانونی داریم و ضروری است که این قوانین اصلاح شوند. برای مثال طبق قانون برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در استان از نقطه آکس جاده باید ۱۲۰ متر عقب برویم. در بسیاری از مناطق ساحلی استان در ضلع شمالی جاده کناره، اصلاً این مقدار زمین وجود ندارد که بتوان عقب‌نشینی کرد. معتقدم که تأسیسات گردشگری حتماً باید جدا از سایر تأسیسات دیده شوند.»

فرزانه در ادامه گفت: «تحقق اهداف گردشگری در اشتغال‌زایی، تقویت بخش خصوصی است که در این راستا بخش دولتی باید از تصدی‌گری فاصله گرفته و نقش تسهیل‌گر را ایفا کند.»

او با اشاره به‌وجود آب‌بندان‌ها به‌عنوان یک ظرفیت مهم در اقتصاد کشاورزی و گردشگری استان، افزود: «همواره تأکید کرده‌ایم که اولویت اول استفاده از آب‌بندان باید کشاورزی باشد. اولویت دوم پرورش ماهی، اولویت سوم زیست پرندگان و اولویت چهارم هم گردشگری. ما در مازندران ۸۱۲ آب‌بندان داریم که ۱۰۹ آب‌بندان مستعد فعالیت گردشگری تشخیص داده شدند. »

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی مازندرانعنوان کرد: «در شهرستان‌ها استقبال مردم برای بهره‌برداری گردشگری از این زیرساخت‌های آبی زیاد بود. برای واگذاری عجله نکردیم اما  تلاش کردیم کار را به‌دست بخش خصوصی بسپاریم.»

انتهای پیام/

کد خبر 1399040853

برچسب‌ها