گردشگری الکترونیک، گام بلندی برای توسعه

انسان نیازهای متعددی دارد که یکی از آنها مسافرت و جهان‌گردی است. سیر و سفر از زمینه‌های اصلی ظهور تمدن و مهم‌ترین عامل در ارتباط فرهنگ ملت‌ها و کشف سرزمین‌های جدید است.

صنعت گردشگری یکی از پردرآمدترین صنعت‌های جهان است صنعتی که در قبال کمترین هزینه بیشترین بازدهی را دارد گردشگری هم‌اکنون در جهان به‌عنوان صنعتی کارآفرین و درآمدزا جای خود را باز کرده و در برخی از کشورها که از مواهب طبیعی و معادن و ذخایر مناسبی برخوردار نیستند به‌عنوان اصلی‌ترین منبع و درآمد کشور مورد توجه قرار گرفته است.

ایران از نظر جاذبه‌های گردشگری در میان ده کشور برتر جهان قرار دارد طبیعت چهارفصل جاذبه‌های طبیعی مناطق خزر طبیعت زیبای دریایی و دیگر جاذبه‌های تاریخی فرهنگی آداب و رسوم، لباس‌ها، غذاها، صنایع‌دستی گویش‌ها، اشیا و کتب تاریخی بی‌شمار از پتانسیل‌های گردشگری ممتاز ایران است این میراث گران‌بها نیاز به نگهداری و معرفی به جهانیان از طریق فناوری‌های جدید دارد که بدون اطلاع‌رسانی به زبان روز دنیا سودی نخواهد داشت. همچنین  استفاده از فناوری‌های نو گردشگری الکترونیکی از جریان رشد و توسعه عقب خواهیم ماند.

شبکهٔ جهانی اینترنت  به‌عنوان اصلی‌ترین عرصه مجازی  با سرعتی غیرقابل تصور همه عرصه‌های زندگی بشر را تحت تأثیر قرار داده است گردشگری  به‌عنوان صنعت پاک در کنار صنایع نفت و خودروسازی مطرح است به‌طور گسترده‌ای از فناوری جدید و سریع‌ترین ابزار اطلاع‌رسانی استفاده می‌کند.

 گردشگری مجازی با پیشرفت اینترنت و تکنولوژی واقعیت مجازی بازدید از یک مقصد خارجی بدون ترک مکان مبدأ ممکن شده که از نمونه‌های شگفت‌انگیز جامعه تماشاگران است در گردشگری مجازی تصاویر است که دنیا را به ما می‌شناساند نه حس حضور.

 ابزارهای مؤثری که می‌توان برای جلب گردشگری به کار برد شامل کتاب کشور شناسی، کتابچه راهنما، بروشور اطلاع‌رسانی، نقشه توریستی، بانک اطلاعات جهانگردی، سایت اینترنت و دیگر وسایل ارتباط‌جمعی که از طریق فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) امکان‌پذیر است.

فناوری اطلاعات و ارتباطات با صنعت توریسم به‌شدت مرتبط هستند که گردشگران تقاضاهای خود را از این طریق انجام می‌دهند.

گردشگری الکترونیکی راهی بصرفه و مؤثر و کارا برای جذب گردشگر به شمار می‌آید کاهش هزینه خدمت‌رسانی مانند برنامه‌ریزی تور، فروش برخط بلیت باعث صرفه‌جویی در هزینه و زمان شده و وقت نیروی انسانی صرف بالا بردن کیفیت خدمات می‌شود.

به کمک تکنولوژی وب ۲ (تبادل اطلاعات) افراد امکان اتصال به شبکه‌های مختلف و دستیابی به جاذبه‌های گردشگری در بهره‌گیری مناسب و سریع از منابع مختلف اطلاعاتی تبلیغاتی، تأثیر فعالیت‌های آژانس‌های گردشگری، شناخت بازارهای هدف، بخش‌بندی آن‌ها، ایجاد برنامه جامعه برای بازاریابی گردشگری، تبلیغ وسایل گردشگری طراحی شده ویژه اقشار مختلف، معرفی جاذبه‌ها و گردشگران، ارتباط مؤثر در صنعت گردشگری و شناسایی صنعت گردشگری که باعث خلق و اشتراک‌گذاری دانش در سازمان‌های گردشگری به‌وسیله فناوری اطلاعات و ارتباطات در بهره‌گیری سریع و مناسب این صنعت خواهد شد.

با بازنگری در سیاست‌ها و فعالیت‌های پراکنده گذشته می‌توان گام بلندی برای توسعه این صنعت برداشت.

 پیشنهاد‌های کاربردی در این زمینه:

۱- توجه ویژه به نهادهای اصلی تصمیم‌گیرنده ملی به فواید و معایب صنعت گردشگری بین‌المللی بر مبنای ملی و تنوع‌بخشی به درآمدهای ارزی، فاصله گرفتن از اقتصاد تک‌محصولی

۲- پرهیز از نگاه امنیتی به گردشگران بین‌المللی، توجه به ابعاد اقتصادی (اشتغال‌زایی و درآمدزایی) فرهنگی (تبادل فرهنگی و تبلیغ و ارزش‌های فرهنگی ایران) سیاسی (ترویج صلح و ایجاد فضای سیاسی بین بین‌المللی مناسب برای ایران) در صنعت گردشگری 

۳- حمایت از بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف گردشگری و پرهیز دولت است و تصدی‌گری در امور هتلداری مجموعه‌های گردشگری و حتی حمل‌ونقل 

۴- تدوین برنامه‌های بلندمدت و نقشه راه صنعت گردشگری بر مبنای استفاده از همه ظرفیت‌های گردشگری ایران و پرهیز از نگاه بخشی و حداقلی در گونه‌های گردشگری

به‌طورکلی می‌توان نتیجه گرفت صنعت گردشگری الکترونیکی حلقه مفقودشده صنعت گردشگری در ایران است که با توسعه و بازنگری در سیاست‌ها و فعالیت‌های پراکنده گذشته می‌توان گام بلندی برای توسعه این صنعت برداشت و از فواید بی‌شمار آن بهره‌مند شد. متمرکز کردن تلاش‌های گروهی متخصصان و کارشناسان بر روی توسعه پرتال جامع گردشگری ایران، ارائه خدمات کارآمد بروز و حیاتی نظیر تورهای مجازی و روادید الکترونیکی، متقاضیان سفر توجه به میراث دیجیتالی با توجه به وجود آثار بی‌شمار فرهنگی ایران و اطلاع‌رسانی شفاف و دقیق می‌تواند ما را به رتبه حائز اهمیتی در بین کشورهای جهان قرار دهد.

* کارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات

انتهای پیام/

کد خبر 1399041644

برچسب‌ها