گردشگری پنهان، راه جدید کسب درآمد

درآمد حاصل از گردشگری تحصیلی در دنیا غول درآمدی پنهان است.

-چقدر داری در ماه هزینه می‌کنی؟

-تقریباً ماهی 4 هزار یورو.

-تا کی باید این‌قدر هزینه کنی؟

-تا چهار سال دیگه.

چند سالی است که برخی کشورها با فراهم کردن امکانات زیرساختی مناسب و برقراری ارتباطات مؤثر توانسته‌اند پدیده گردشگری به نام exchange student، را ایجاد کنند بدون اینکه حتی صحبتی مشخص از گردشگری یا توریست در آن مطرح شود.

پدیده‌ای که باعث شده سطح درآمد این کشورها از طریق کرایه هتل، رزیدانس، حمل‌ونقل، فروش خدمات، فروش کالا و... بالا رود طوری که به هیچ عنوان حاضر به از دست دادن آن نیستند.

پدیده‌ای که نه‌تنها کرونا بلکه هیچ ابر کرونایی آن را نابود نخواهد کرد. این گردشگری پنهان تفکر پایداری خود را پس از گذراندن دوره خود حفظ کرده و در برخی از کشورها نیروی کار ارزان و باکیفیت را چه در دوره تحصیل و چه پس‌ازآن فراهم می‌آورد.

بخش خصوصی و دولتی می‌توانند با همکاری مشترک و با استفاده از نیروی متخصص و الگوبرداری از سایر کشورها میلیون‌ها دلار سرمایه را جذب نموده و اعتبار بسیاری را در صنعت بسیار بزرگ گردشگری به دست آورند.

چگونگی ایجاد زیرساخت‌ها در صنعت گردشگری نوین در راستای گردشگری پنهان:

در این مقاله فقط دو موضوع  روز در سرفصل‌های مشترک در بین کشورهایی که در این زمینه تجربه دارند را بررسی می‌کنیم.

ایجاد شهرهای هوشمند:

در کشور اسپانیا بعد از اینکه دچار رکود شدید اقتصادی در اروپا گریبانگیر بسیاری از کشورهای این قاره شد، از افرادی که دارای تجربه در زمینه صنعت گردشگری بودند و افراد موفقی که در زمینه عبور از مشکلات در این صنعت تجربه شخصی داشتند دعوت به عمل آمد تا از تجربیات آن‌ها در این زمینه استفاده شود. (همان‌طور که میدانیم کشور اسپانیا به دلیل شباهت‌های آب‌وهوایی در برخی مناطق  به‌عنوان خواهرخوانده کشور محسوب می‌شده و می‌توان از تجربیات این کشور استفاده کرد.)

مشاوران علوم نوین پیشنهاد تبدیل شهر بارسلونا به شهر هوشمند را که از حمایت‌های دولتی کمی در اسپانیا برخوردار بوده و است را مطرح کردند که  نقطه‌ای برای شروع این کار چالش‌برانگیز بود.

اما شروع این کار از 15 سال پیش و کمی بودجه برای آغاز و نپذیرفتن طرح‌های جدید از طرف افراد سنتی، کار را سخت می‌کرد به‌طوری‌که پرداخت هزینه 6هزار یورو برای یک پایه و تیر چراغ‌برق یک جرم بزرگ محسوب می‌شد و حمله افراد سنتی از طریق وسایل ارتباط‌جمعی نظیر رادیو، تلویزیون و... به موضوعات این‌چنینی کار عادی این افراد بود و خواهان صرف این بودجه‌ها فقط در جهت اهداف بدون پایه اساس خود بودند. اما ازآنجاکه دیدگاه این افراد کاری را از پیش نبرده بود و تفکر این افراد جز فقر و از بین بردن صنعت گردشگری چیز دیگری را در برنداشته بود، اما جامعه جوان فرصت جدید را به تکنوکرات‌های گردشگری داده تا نتیجه آن‌ها در زندگی حال خود تجربه کنند، تجربه‌ای که باعث شد که اسپانیا در برابر شهر بارسلونا و مردمانش سر تعظیم فرود آورد.

اما گذشته از مسائل فرهنگی  و سنتی گرایی که قطعاً در هر جامعه‌ای وجود دارد برخورد علمی این موضوع در مقاله ما مهم‌تر از بقیه موضوع‌هاست.

ایجاد سوپربلوک ها در شهر بارسلونا باعث شد تا کارشناسان بتوانند با کمی بودجه که در ابتدا باعث ایجاد مشکلات زیادی شده بود کنار آمده و حرکت انقلابی خود را آغاز کنند و هوشمند سازی شهر را منطقه به منطقه آغاز کنند، نکته‌ای که به دلیل نبود تفکر فرهنگی لازم این موضوع در کشورهای در حال توسعه (به قول غربی‌ها کشورهای در حال توسعه که صرفاً جهت احترام مطرح می‌کرد نه حقیقت امر)، همیشه باعث گرفتاری و عقب‌ماندگی صنعت گردشگری این کشورها شده است.

- شما چه جوری یهویی کارهاتون انجام میشه به ما هم یاد بدید... یهو شهرتون تبدیل به یک شهر هوشمند می‌شه!

- ما هیچ موقع یهویی هیچ کاری و انجام نمی‌دیم، به ماها یاد دادند نتیجه کار در پیگیری کار هست نه در شروع کار...

اما پس از ایجاد زیرساخت‌های شهر هوشمند، چگونگی ارتباط آن‌ها با موضع مقاله مطرح می‌کنیم و البته عنوان تمامی مسائل از حوصله این مقاله خارج است و فقط اکتفا به این موضوع که فراهم آوردن تکنولوژی‌های روز در شهرها باعث ایجاد آپشن انتخابی می‌شود برای مثال همین که یک توریست وقتی وارد یک کشور می‌شود و هیچ اطلاعی از نحوه خرید سیم‌کارت  برای او وجود ندارد تا بتواند از اپلیکیشن‌های گردشگری خود استفاده کند تا به هدف خود برسد، وجود یک سیستم رایگان وای‌فای در فرودگاه یا ایستگاه یک شهر و یا حتی مناطق مختلف آن‌چنان تأثیر خوب در ذهن یک گردشگر ایجاد می‌کند که باور آن تا زمانی که آن را تجربه نکرده باشیم قابل توضیح نیست.

شهر سبز

ایجاد شهر سبز باعث شده که توریست دانشجو لذت تحصیل در یک شهر کاملاً تمیز با داشتن آب‌وهوای خوب و پاک را که احتمالاً در شهر خود یک آرزو است را به‌جای تحصیل در یک شهر کثیف که آمار بیماری‌های مختلف ازجمله سرطان را که به‌جای خیلی از نمادهای زیبای شهری نماد شهرش شده را برگزیند.

سنگاپور یکی از بروزترین کشورها در این زمینه است و توانسته تجربیات بسیاری را در این زمینه کسب کند که البته هدف از بردن نام این کشور بدون دلیل نبود چراکه باید قبول کرد که دوره تفکری ساخت کارخانه برای توسعه یک شهر که معادل گردشگری آن دوره ساخت هتل می‌شود در خیلی از موارد تمام شده و سنگاپوری‌ها این موضوع را  کاملاً درک کرده‌اند و صنعت‌های جدید مثل ایجاد شهر سبز (که شاید برخی افراد فکر می‌کنند که مگر ساخت شهر سبز صنعت است!) را جایگزین کرده و نتیجه آن‌ها کاملاً دریافت کرده‌اند.

ایجاد شهر سبز خود یک علم است و نتایج شگفت‌انگیزی را در بر دارد و قطعاً برای شهری که توانسته برند شهر سبز جهانی را به دست آورد گردش مال بسیاری را درپی خواهد داشت.

-شما چه جوری آپارتمان هاتون انقدر سبز و قشنگه، درخت‌هاش مصنوعی هستن... اگر نیستن نم نمی‌ده خونه‌هاتون!

-شما اول باید متوجه بشین که بالکن خانه‌ها  نمای شهری و هویت فرهنگی شهرتون نه انباری که همه ببینن.

انتهای پیام/

کد خبر 1399061611