قدم به بالای ابرها در ارتفاعات جهان‌نما در استان گلستان

ایران دارای مناطق حیرت‌انگیز بسیاری است و جهان‌نما در ۸۵ کیلومتری گرگان، مرکز استان گلستان یکی از این مناطق حیرت‌انگیز است. منطقه حفاظت‌شده جهان‌نما در جنوب شرقی شهرستان کردکوی به دلیل ارتفاعش به بام استان گلستان هم معروف است. جنگل‌های جهان‌نما از نوع جنگل‌های هیرکانی است که از قدیمی‌ترین جنگل‌های دنیا به شمار می‌رود، جنگل‌هایی که به‌عنوان میراث جهانی به ثبت رسیده است.

شهرستان کردکوی با وسعت 815 کیلومترمربع و جمعیت 72هزارنفری همه‌ساله مسافران بسیاری را به خود می‌بیند و بدون شک می‌توان نام کردکوی را در زمره شهرهای هدف گردشگری کشور قرارداد؛ اما چندی است شیوع ویروس کرونا موجب شده تا طبیعت‌دوستان و گردشگران از این طبیعت بکر و زیبا بی‌بهره باشند.

مسافری نیست که به سمت روستاهای کوهستانی و چشم‌نواز کردکوی اعم از «درازنو»، «جهان‌نما»، آبشارهای خروشان و زیبای دوآب، طبیعت خیره‌کننده و درختان سربه‌فلک‌کشیده جنگل کردکوی، منطقه گردشگری آب‌بندان، دیوار تاریخی تمیشه رفته باشد و دلش برای کردکوی و تماشای دوباره این منظره‌ها پر نکشد.

در وصف شهرستان کردکوی همین بس که منطقه گردشگری «درازنو» در مدت کمتر از یک ساعت می‌تواند گردشگران را به ارتفاعات بالای 2500 متری با اقلیم و دمای متفاوت برساند که این ظرفیتی بی‌نظیر است.

شهرستان کردکوی در غرب استان گلستان و در جنوب‌شرق‌وز خلیج گرگان قرارگرفته است، این شهرستان از شمال به بندر ترکمن، از جنوب به نواحی جنگلی بخشی از رشته‌کوه‌های البرز شرقی و استان سمنان و از غرب به شهرستان بندر گز و از شرق به شهرستان گرگان محدود می‌شود.

کردکوی سرای سبز گلستان است و آب‌وهوای این شهرستان به علت نزدیکی به دریای خزر، معتدل و مرطوب و مدیترانه‌ای است.

جنگل‌های سرسبز با درختان سربه‌فلک‌کشیده از دیگر جاذبه‌های بی‌نظیر گردشگری در شهرستان کردکوی است که قدم زدن در آن، تنفس هوای پاک و دل‌نشین بهاری در دل کوه‌ها و درختان سرسبز آن نشاط دوباره‌ای به گردشگران و مسافران این منطقه می‌بخشد.

کردکوی در گردونه حوادث تاریخی نقش مهمی داشت، قدمت بنای شهر کردکوی را به  بیش از  250 سال پیش می‌دانند. تاکنون در شهرستان کردکوی  59 اثر تاریخی فرهنگی از هزاره‌های قبل از میلاد تا سده‌های میانی اسلام شناسایی‌شده است که از این تعداد 28 اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی شهرستان کردکوی می‌توان به میل رادکان اشاره کرد که در ۴ کیلومتری جنوب شرقی روستای رادکان و بر فراز تپه باصفایی که دارای موقعیت خاص طبیعی و سوق‌الجیشی است قرار دارد. این بنا از دو قسمت گنبد و بدنه تشکیل‌شده است. گنبد آن به‌صورت ترک (مخروطی شکل) و دو پوشه است، که بیش از ۳۵ متر ارتفاع دارد.

بدنه این بنا بسیار ساده و با آجرچینی معمولی و دارای تزئینات آجرکاری و گچ‌بری است.  به‌منظور استحکام‌بخشی بیشتر حدفاصل بندهای آجرها با فشار انگشت دست به داخل فشرده‌شده است. کتیبه‌ای که در زیر گنبد دیده می‌شود، ساخت آن در ۴۰۷ هجری قمری در زمان فرمانروایی اسپهبد ابوجعفر آغاز و در ۴۱۱ هجری قمری به دست احمد بن عمر به پایان رسید.                

دیوار تمیشه از دیگر ابنیه تاریخی کردکوی است که به طول تقریبی 12 کیلومتر در جهت شمال- جنوب از دامنه‌های شمالی سلسله جبال البرز شروع‌شده و به خلیج گرگان منتهی می‌شود.

طراحان و سازندگان دیوار تمیشه در بخش جنگلی این دیوار از مصالح چوب برای ساخت بخشی از آن استفاده کرده‌اند. به عقیده باستان شناسان در طول دیوار تمیشه اتاقک‌های چوبی برای برج نگهبانی ایجادشده بود که محل استراحت سرباز ساسانی بود.

دولت ساسانی دیوار تاریخی تمیشه را که باستان‌شناسان آن را ادامه دیوار تاریخی گرگان می‌دانند در اواخر قرن پنجم و ششم میلادی برای جلوگیری از هجوم هپتالیان ساخته بودند.

این دیوار در زمان سلطنت خسرو انوشیروان ساخته‌شده است تا جلوی غارتگران را بگیرد. متأسفانه بیشتر قسمت‌های دیوار از بین رفته و تسطیح شده است فقط بقایای قسمتی از لایه‌های تحتانی دیوار در قسمت‌های جنگلی و حدفاصل روستا باغوکناره و شهرستان بندر گز دیده می‌شود.

آب‌بندان بن‌کلاته یکی از تفرجگاه‌های شهرستان کردکوی است،  این تفرجگاه که شامل آب‌بندانی در منطقه‌ای با پوشش جنگلی است، در 3 کیلومتری جنوب شهر کردکوی، 1200 متری جنوب شهرک صنعتی و 3 کیلومتری غرب روستای بالا جاده قرارگرفته است. ابعاد این آب‌بندان 160×400 متر بوده که 64 هکتار را شامل می‌شود که آب رودخانه دوآب (داو) و چشمه‌سارهای اطراف در این محل جمع شده و برای مصارف کشاورزی استفاده می‌شود.

دهکده توریستی جهان‌نما در شهرستان کردکوی با چشم‌اندازهای زیبا، آبشارها، رودخانه‌ها، دره‌ها، جنگل‌های پهن‌برگ، گونه‌های جانوری و همچنین وجود قبرستان‌های کهن تاریخی و قلعه‌ها می‌تواند در همه فصول پذیرای ایران‌گردان و گردشگران باشد، اما به دلیل ناشناخته بودن این  منطقه خیلی از گردشگران از وجود آن بی‌اطلاع هستند.

جهان‌نما از دیرباز محل گذران اوقات فراغت  مردم کردکوی و همچنین محل تردد مردم به‌ویژه اهالی کفشگیری به منطقه هزارجریب و بخش یانه سر، حاجی‌آباد، شاهکوه بوده است. از سکونت اهالی در محل کنونی جهان‌نما بیش از 100 سال می‌گذرد تا جایی که رابینو در سفرنامه خود نیز به آن اشاره‌کرده است، او در آن زمان تعداد خانه‌ها را حدود 50 عدد ذکر کرد.

دهکده درازنو از دیگر مکان‌های گردشگری کردکوی محسوب می‌شود. این روستا در 35 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان کردکوی و در ارتفاعات البرز و در غرب دکالی واقع‌شده است.

این مجموعه به دلیل برخورداری از چشم‌اندازهای زیبا و مشرف به‌تمامی نقاط جلگه‌ای ازجمله کردکوی، گرگان، خلیج گرگان، میانکاله و بندر ترکمن از طبیعت زیبا و آب‌وهوای مناسب، از مناطق منحصربه‌فرد گردشگری استان است.

از دیگر جاذبه‌های گردشگری شهرستان کردکوی می‌توان به آبشار شادان هفت‌طبقه اشاره کرد؛ آبشار صخره‌ای پرجاذبه که در میان جنگل پهن‌برگ خزری واقع‌شده است، آب آن از ارتفاع 70 متری با درخشندگی خاصی به‌صورت پودر در هوای اطراف آبشار معلق می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 13990617309196

برچسب‌ها