بیم و امیدهای صنعت گردشگری کهگیلویه و بویراحمد

صنعت گردشگری کهگیلویه و بویراحمد یکی از محورهای اصلی توسعه استان است.

اگرچه در سال‌های اخیر تلاش‌های موفقی برای جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی انجام شد و نتیجه آن احداث پروژه‌هایی همچون اقامتگاه‌های بوم‌گردی، مجتمع‌های تفریحی، احداث پارک بازی‌های آبی و مجتمع‌های گردشگری بوده اما روند سرمایه‌گذاری برای اجرای طرح‌هایی مانند باغ وحش یا باغ های پرنده‌شناسی در این استان انجام نگرفته است.

دریاچه‌های طبیعی، پوشش جنگلی درختان سرسبز بلوط و رایحه خوش بوته‌های کوهساران، جلوه‌هایی از جاذبه‌های گردشگری این استان است که با افزایش امکانات می‌تواند، کهگیلویه و بویراحمد را به یکی از قطب‌های گردشگری ایران تبدیل کند. این استان با داشتن ۲۵۰ جاذبه طبیعی، اقلیم چهارفصل، مکان‌ های تاریخی، ویژگی‌ های مردم‌شناسی و آداب و رسوم گوناگون سالانه پذیرای 3میلیون گردشگر است.

ضرورت وجود باغ وحش

کارشناسان گردشگری کهگیلویه و بویراحمد می‌گویند: «احداث باغ وحش راهکار مناسبی برای بهره‌وری از ظرفیت‌های حیات وحش در حوزه گردشگری استان است.  شهرداران با استفاده از منابع مالی و زمین‌های دولتی می‌توانند برای تحقق این امر پیشگام شوند.»

در صورت راه‌اندازی باغ وحش افزون بر جذب گردشگر، ایجاد فرصت‌های شغلی، گونه‌های زخمی حیات وحش نیز در این مکان‌ها تیمار می‌شوند. محیط زیست به‌عنوان دستگاه نظارت‌کننده پس از بررسی اسناد متقاضیان به سرمایه‌گذاران مجوز اعطا می‌کنند. دولت نیز با اعطای تسهیلات بانکی متقاضیان سرمایه‌گذاری در زمینه حیات وحش را حمایت می‌کند.

این استان با ۲۴۰ گونه پستاندار، بیش از ۲۰۰ گونه پرنده، ۳۹ گونه خزنده، ۹ گونه ماهی و سه گونه دوزیست، از زیستگاه‌های مهم حیات وحش منطقه زاگرس محسوب می‌شود.

کل و بز، گرگ، کفتار، شغال، روباه، تشی، کاراکال، پلنگ از گونه‌های مهم حیات وحش در کهگیلویه و بویراحمد و کبک، تیهو، بحری و دلیجه جزو گونه‌های شاخص پرندگان در این استان محسوب می‌شود. این استان با داشتن هفت‌منطقه حفاظت‌شده و پنج منطقه شکار ممنوع ظرفیت‌های خفته زیادی برای سرمایه‌گذاری در زمینه حیات وحش دارد.

دنا، دنای شرقی، خاییز سرخ، خامی، دیل، سولک و سیوک از جمله مناطق حفاظت‌شده، پادنای سمیرم، خرم ناز، لار و ماغر، حاتم و کوه تلرش نیز جزو مناطق شکار ممنوع کهگیلویه و بویراحمد هستند.

افتتاح و کلنگ‌زنی ۲۲ طرح

مجید صفایی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: «22 طرح حوزه گردشگری این استان تا پایان دولت دوازدهم هم‌زمان با خردادماه سال ۱۴۰۰ بهره‌برداری یا کلنگ‌زنی می‌شود.»

او اظهار کرد: «براساس برنامه‌ریزی‌ها قرار است در این مدت ۲۰ طرح حوزه گردشگری افتتاح و دو پروژه نیز کلنگ‌زنی شود.با بهره‌برداری از ۲۰ طرح گردشگری استان، ۲۰۴ فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.»

صفایی تصریح کرد: «برای این طرح‌ها 2650میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی یا هزینه شده است. از این تعداد ۱۰ پروژه گردشگری استان در دهه‌فجر امسال افتتاح خواهد شد. با بهره‌برداری از این طرح‌ها ۶۸ فرصت شغلی ایجاد می‌شود.»

او  اعلام کرد: «هتل، موزه باستان‌شناسی،مجتمع گردشگری بویراحمد و مجتمع تفریحی‌رفاهی باشت از جمله طرح‌هایی است که در دهه فجر امسال بهره‌برداری می‌شود.»

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد میزان سرمایه‌گذاری انجام‌شده برای احداث طرح‌های دهه فجر سال جاری در حوزه گردشگری استان را ۵۳۴میلیارد ریال برآورد کرد و گفت: «افتتاح این طرح ها منجر به ایجاد ۱۳۶ فرصت شغلی می‌شود.»

او بیان کرد: «مجتمع بازی‌های آبی، تله‌کابین، مجتمع‌های گردشگری و اقامتگاه‌های بوم‌گردی از جمله طرح‌های پیش‌بینی شده برای بهره‌برداری در دهه فجر امسال است. »

صفایی همچنین از برنامه‌ریزی برای شروع عملیات اجرایی دو طرح دهکده گردشگری سد چم‌شیر و موزه نفت گچساران در سال جاری خبر داد.

او افزود: «این طرح‌ها با ۱۷۹ میلیارد ریال اعتبار اجرا می‌شود و با بهره برداری از آن‌ها، ۳۵ فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.»

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: «۱۷ طرح گردشگری دیگر استان نیز تا پایان سال ۱۴۰۰ افتتاح می‌شود. مجموع ۳۷طرح حوزه گردشگری در استان با 3075میلیارد ریال سرمایه‌گذاری انجام می‌شود و منجر به ۵۶۸ فرصت شغلی مستقیم و افزایش درآمد شهروندان استان خواهد شد.»

تخصیص اعتبار

او در ادامه گفت: «1030میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل ۹ طرح بزرگ حوزه گردشگری استان در سال جاری اختصاص یافته است. این اعتبار از محل بودجه ملی و استانی به صورت نقدی و تسهیلات بانکی برای تکمیل طرح‌های بزرگ حوزه گردشگری اختصاص یافته است.»

صفایی افزود: «اردوگاه تفریحی رفاهی بی‌بی حکیمه (س)، تله‌کابین و پارک آبی یاسوج، مجتمع‌های گردشگری موگرمون، آبشار کمر دوغ و چشمه بلقیس از جمله این طرح هاست. 25 طرح بزرگ گردشگری به کارگروه فنی استان ارسال شد که از این تعداد ۹ طرح در زمینه توسعه زیرساخت‌های گردشگری تصویب شده است.»

او تأکید کرد: «واگذاری اردوگاه گردشگری در شهرستان‌های مختلف به بخش خصوصی از دیگر راهبردهایمیراث‌فرهنگی برای توسعه و نگهداری از زیرساخت‌های حوزه گردشگری است. ۸۰ واحد گردشگری استان شامل هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها، رستوران‌های سنتی، اردوگاه‌های تفریحی و مجتمع‌های اقامتی در این استان وجود دارد. در زمان حاضر هشت هتل در کهگیلویه و بویراحمد فعالیت دارند.»

استان ۷۲۳هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد.

گزارش از علی اکبر پاک

 

انتهای پیام/

کد خبر 1399061922

برچسب‌ها