گلیرد سیاهپوش ابوذر زمان خود شد

مراسم بزرگداشت چهل و یکمین سالگرد ارتحال حضرت آیت‌الله طالقانی همزمان با روز 19 شهریور، با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در بیت ایشان واقع در روستای گلیرد شهرستان طالقان برگزار شد.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز، مراسم بزرگداشت چهل و یکمین سالگرد ارتحال عالم ربانی حضرت آیت‌الله سید محمود طالقانی چهارشنبه 19 شهریور ماه 1399 با حضور امام جمعه، فرماندار، شهردار، روسای ادارات، طلاب شهرستان طالقان و جمعی از علاقه‌مندان و دوستداران مکتب این مبارز نستوه، با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی، در محل بیت ایشان واقع در روستای گلیرد شهرستان طالقان برگزار شد.

روستای گلیرد شهرستان طالقان اگر زادگاه و پایگاه بزرگی از مصلحان و تاریخ‌سازان معاصر نبود، هرگز شهرتی بدین سان نداشت، اما پیوند آن با نام آیت‌الله سیدمحمود طالقانی، این روستا را برای بسیاری از ایرانیان آشنا ساخته است. طالقانی دست‌کم سالی یک بار، به زادگاه خود مسافرتی طولانی داشت، با تک‌تک مردمان این روستا و روستاهای اطراف به گفت‌وگو می‌نشست و جویای احوالشان می‌شد. بسیاری از مبارزان از جمله شهید نواب صفوی، شهید سید عبدالحسین واحدی، مهندس مهدی بازرگان، جلال‌الدین فارسی و... به این خانه آمد و شد داشته و حتی در آن مخفی شده‌اند. در و دیوار این خانه، بخشی از خاطرات مبارزات سه ربع اخیر ملت ایران با استبداد و استعمار است.

آیت‌الله سیدمحمود علایی طالقانی(۱۲۸۹- ۱۳۵۸) از مبارزان و شخصیت‌های انقلاب اسلامی ایران، مفسر قرآن و نهج‌البلاغه و از علمای تهران بود.

او پیش از پیروزی انقلاب اسلامی سال‌ها در زندان‌های رژیم پهلوی زندانی بود و بارها مورد شکنجه ساواک قرار گرفت.

این عالم ربانی در اوایل انقلاب اسلامی، ریاست شورای انقلاب را بر عهده گرفت و پس ازآن اولین امام جمعه شهر تهران و نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان قانون اساسی شد.

مرحوم آیت‌الله طالقانی نوزدهم شهریورماه سال ۱۳۵۸ پس از سال‌ها مجاهدت به ملکوت اعلی پیوست.

انتهای پیام/

کد خبر 1399062097432