زبان تاتی رمز پیروزی اطلاعاتی ایران در دوران دفاع مقدس

ایران کشوری با تنوع قومیتی و فرهنگ‌های متنوع است که هر یک با پوشش و گویش متفاوت نشان از اصالت و قدمت دیرینه آن دارند. هر خطه از این خاک، رنگین کمانی از آداب و رسوم منحصر به‌فرد را در خود جای داده است.

وجود زبان‌های رایج در میان اقوام گوناگون ساکن در ایران‌زمین، به نوبه خود یکی از جاذبه‌های فرهنگی محسوب می‌شوند. در این میان زبان تاتی بهعنوان یکی از کهن‌ترین زبان‌های باستانی جایگاه ویژه‌ای از دیدگاه زبان‌شناسان دارد. این زبان که روزگاری دامنه گستره آن از آذربایجان تا شمال خراسان کشیده شده بود، امروزه محدود به مرکزیت در بخش‌هایی از استان قزوین و البرز است. اگرچه در سایر نواحی و استان‌ها نیز به صورت پراکنده وجود دارد و ساکنان آن هنوز به این زبان صحبت می‌کنند.

طی سالیان متمادی شاهد اتحاد و همبستگی اقوام مختلف ایرانی نظیر ترک، کرد، لر، بلوچ و غیره در ادوار مختلف تاریخی بوده‌ایم و هر جا که به کمک و یاری آن‌ها نیاز بوده در صحنه حضور یافته و با شور وصف‌ناپذیری در کنار هم به حفظ ارزش‌های مشترک پرداخته‌اند.

اوج شکوه و جلوه این همبستگی را در دوران هشت‌سال دفاع مقدس شاهد بودیم. زمانی که از هر گوشه ایران رزمندگان به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل اعزام می‌شدند و با حضور پرشور در کنار یکدیگر به خلق حماسه‌های ماندگار می‌پرداختند، تلفیق شنیدنی زبان‌ها و لهجه‌ها بیشتر از هر چیز دیگری خودنمایی میکرد.

در واقع زبان تاتی نقش تعیین‌کننده و سرنوشت‌‌سازی در پیروزی اطلاعاتی ایران در جنگ ایفا کرد. زمانی که ضد اطلاعات عراق با شنود و ترجمه مکالمات بیسیم‌چی‌ها با تمام زبان‌های رایج در اقوام ایرانی متوجه تحرک‌ها و برنامه‌های عملیاتی نیروهای نظامی ایران می‌شدند، زبان تاتی به‌عنوان ناجی و راهگشا، ابتکار عمل را به‌دست گرفته و با استقرار نیروهای مسلط به زبان تاتی در دو طرف بیسیم‌ها موفق به بی‌اثر کردن این حربه دشمن شدند. به‌گونه‌ای که تا پایان جنگ، ارتش عراق و هیچ یک از هم‌پیمانانش موفق به رمزگشایی مکالمات اطلاعاتی و عملیاتی ایران نشدند.

ضمن تبریک و گرامیداشت هفته دفاع مقدس، امید است به‌زودی مقدمات ثبت زبان تاتی به‌عنوان اثر ناملموس در فهرست ملی میراث‌فرهنگی فراهم شود.

انتهای پیام/

کد خبر 13990703442203

برچسب‌ها