کتاب «غارها و پناهگاه‌های صخره‌ای پارینه‌سنگی کوهپایه‌های ایذه» منتشر شد‎

کتاب «غارها و پناهگاه‌های صخره‌ای پارینه‌سنگی کوهپایه‌های ایذه» تألیف مژگان جایز عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران توسط مرکز معرفی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری چاپ و منتشر شد.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، این کتاب شامل شش فصل بوده و به موضوعاتی مانند جغرافیای طبیعی، زیستی و زمین‌شناسی ایذه، کلیاتی در مورد استان خوزستان و شهرستان ایذه، پیشینه پژوهش‌های پارینه‌سنگی در ایذه و مناطق هم‌جوار، ناحیه موردمطالعه، پرسش‌ها و روش بررسی در کوهپایه‌های ایذه، توصیف غارها و پناهگاه‌های صخره‌ای پارینه‌سنگی، مجموعه دست‌ساخته‌های سنگی گردآوری‌شده از محوطه‌های پارینه‌سنگی دشت ایذه و جمع‌بندی و نتایج فصل نخست بررسی کوهپایه‌های ایذه به بیان ویژگی‌های این منطقه از کشور می‌پردازد.

در مقدمه این کتاب به قلم نگارنده آمده است:

«فصل نخست طرح «بررسی غارها و پناهگاه‌های صخره‌ای کوهپایه‌های ایذه، شمال شرق استان خوزستان » از 27 آذر 97 تا 10 بهمن 97 با مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری انجام شده است.»

طرح حاضر در تداوم بررسی‌ها و مطالعات پارینه‌سنگی انجام شده است که با بررسی‌های هنری رایت در دشت گل، ایوه و ایذه در دهه 1970میلادی آغاز و با بررسی مجدد ایذه در سال 1386در قالب پایان‌نامه کارشناسی ارشد نگارنده در دانشگاه تهران ادامه پیدا کرد.

سپس در سال 1387دشت پیون در شمال غرب ایذه مورد بررسی قرار گرفت. در بخش‌های مختلف گزارش حاضر، جزئیات و نتایج این بررسی‌های و لزوم تداوم مطالعات در قالب طرح حاضر به شکل مفصل اشاره شده است .

انتهای پیام/

کد خبر 1399070842

برچسب‌ها