• دوشنبه 27 آبان 1398
  • 12:02

با اختتام نمایشگاه پیکرهای برای صلح ؛

خواهران پنه لوپه تهران را ترک کردند

خواهران پنه لوپه تهران را ترک کردند
مراسم پایانی نمایشگاه پیکرهای برای صلح "تندیس های پنه لوپه از تخت جمشید تا رم "طی مراسمی با حضور شخصیت های فرهنگی و سفیران ایتالیا و واتیکان عصر روز گذشته 20 دی ماه درموزه ملی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری؛ در مراسم اختتامیه نمایشگاه پیکره هایی برای صلح (تندیس های پنه لوپه از تخت جمشید تا رم) که به مدت 4 ماه در ایران به نمایش گذاشته شد رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور از آمادگی ایران برای همکاری های فرهنگی مستمر با کشور ایتالیا خبر داد.
«سید محمد بهشتی» رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی با اعلام این خبر گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در مناسبات و تعاملات فرهنگی خود با کشورهای غربی شاهد فراز و نشیب ها و نوساناتی بود، به طوری که این نوسانات گاهی بسیار شدید بوده است.
او گفت: اما زمانی که به مناسبات فرهنگی ایران و ایتالیا نگاهی می اندازیم، متوجه می شویم که روابط بین دو کشور خیلی متاثر از این نوسانات نبوده است.
بهشتی با اشاره به اینکه پس از انقلاب اسلامی روابط ایران با بسیاری از کشورها بیشتر بر محور مناسبات سیاسی و اقتصادی رقم خورده است ادامه داد: در طول سالهای اخیر به نظر می رسد مناسبات ایران با بسیاری از کشورها بر محور تعاملات سیاسی و اقتصادی بوده است اما در این سالها روابط ایران و ایتالیا بیشتر جنبه فرهنگی داشته و کمتر از محورهای دیگر تاثیر گرفته است.
وی تاکید کرد: روابط فرهنگی میان ایران و ایتالیا سبب شده که این دو کشور شناخت بیشتری نسبت به یکدیگر پیدا کنندو هم اکنون نیز با برگزاری برنامه های فرهنگی تلاش داریم که به شناخت عمیق تر از یکدیگر دست پیدا کنیم.
بهشتی با اشاره به فعالیت های خود در طول سالهای پس از انقلاب اسلامی گفت: در تمام سالهایی که در شاخه های متعدد فرهنگ و هنر فعالیت می کردم شاهد پیشگام بودن کشور ایتالیا در تعاملات فرهنگی با کشور ایران بودم. به طوری که همیشه برای اهل فرهنگ و هنر همکاری با کشور ایتالیا راحتر صورت می گرفته و کمتر دچار سوء تفاهم بوده است.
وی خاطر نشان کرد:درحال حاضر ایران در آستانه تحولی بزرگ در مناسبات بین المللی است. به نظر می رسد در این شرایط جدید، زمینه برای همکاری های بسیار گسترده و عمیق به خصوص در عرصه فرهنگ با کشور ایتالیا کاملا فراهم است.
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی به آمادگی ایران برای ادامه همکاری های فرهنگی ایران و ایتالیا اشاره کرد و گفت: نمایشگاه تندیس های پنه لوپه اقدامی بسیار بزرگ و مهم بود اما باید این نمایشگاه زمینه ای برای ادامه برنامه های فرهنگی بزرگتر باشد و تا آنجا که اطلاع دارم از جانب ما زمینه برای انجام برنامه های بزرگ و مهم وجود دارد.

نمایشگاه خواهران پنه لوپه با امید ایجاد صلح در منطقه
مائورو کنچاتوری سفیر ایتالیا در ایران در مراسم پایانی نمایشگاه «پیکره ای برای صلح؛ تندیس پنه لوپه از تخت جمشید تا رم» هدف از برگزاری نمایشگاه مجسمه های پنه لوپه که استعاره از صلح هستند را پایان تنش های منطقه خواند و گفت: مجسمه پنه لوپه با چشم دوختن به دریا در انتظار بازگشت همسر خود اولیس و پایان جنگ است. پایان جنگ و تنش ها در منطقه خاورمیانه آرزویی است که ما در این برهه زمانی داریم.
سفیر ایتالیا در ایران گفت: حدود 4 ماه پیش وقتی با وزیر فرهنگ ایتالیا در مراسم افتتاح نمایشگاه تندیس های پنه لوپه در ایران حضور داشتیم مسئولان ارشد سازمان میراث فرهنگی صحبت های ارزشمندی را مطرح کردند و مسئولان فرهنگی ایران، ایتالیا و واتیکان نیز وظیفه خود را در تکلیف خطیری و بلندپروازانه - ای که بر عهده گرفته بودند به بهترین شکل ممکن انجام دادند.
وی گفت: نمایشگاه «پیکره ای برای صلح؛ تندیس پنه لوپه از تخت جمشید تا رم» در واقع یک استعاره بوداستعاره ای که به 2500سال پیش بر می گشت.
مائورو کنچاتوری با اشاره به اینکه تاکنون 4 مجسمه پنه لوپه هیچگاه به طور همزمان در کنار یکدیگر به نمایش در نیامده بودند افزود: مجسمه های پنه لوپه یکی از آثار ارزشمند به شمار می رود که تاکنون 4 خواهر در کنار یکدیگر به نمایش گذاشته نشده بود. پنه لوپه در اساطیر یونان شخصیتی است که به سمت دریا نگاه می کند و با چشم دوختن به سمت دریا در انتظار بازگشت همسر خود اولیس است. بازگشتی که به معنای پایان جنگ است.
وی به ارتباط نمایشگاه مجسمه های پنه لوپه و تنش های منطقه خاورمیانه اشاره کرد و ادامه داد: مجسمه پنه لوپه در آرزوی پایان جنگ است و پایان جنگ و تنش آرزویی است که ما در این برهه زمانی برای منطقه خاورمیانه داریم.
وی همچنین به همکاری های ایران، ایتالیا و واتیکان در برگزاری این نمایشگاه تاکید کرد و گفت: به نظر می رسد ایران، ایتالیا و واتیکان به بهترین نحو ممکن توانستند این داستان تاریخی را روایت کنند. مردم ما می دانند که خاطرات گذشته بخش مهمی از وجود و حافظه تاریخی ما هستند. من فکر می کنم که ما موفق شدیم که برای مخاطبان این نمایشگاه خاطره ملت هایی که از صلح باقی مانده اند را در قالب شخصیت پنه لوپه دوباره یادآوری کنیم.
به گفته سفیر ایتالیا در ایران، در برگزاری نمایشگاه تندیس های پنه لوپه قدم اول را خواهر بزرگ پنه لوپه ها که درایران است برداشت. هرچند که به اعتقاد آقای طالبیان معاون میراث فرهنگی، برگزاری چنین نمایشگاهی ساده نبود و با دشواری و موانعی همراه بود اما اکنون این موانع مرتفع شده و از این پس ما شاهد چنین رویدادهای مشابهی با کشور ایران هستیم.
وی گفت: میراث فرهنگی ایران، میراثی بسیار ارزشمند است که حتما باید به مخاطبان ایتالیایی و مردم اروپا شناسانده شود. امید می رود که مراسم اختتامیه تندیس های پنه لوپه آغازی برای مراسم افتتاح دیگر رویدادهای فرهنگی میان ایران و ایتالیا باشد.
هنر بهترین راه برای تداوم گفت وگوها
سفیرواتیکان در تهران نیز در سخنانی با ابراز خرسندی از نخستین حضور واتیکان درموزه ملی جایگاه موزه واتیکان در رم را بیان کرد.
وی درادامه به بیان نقش و اهمیت هنر به ویژه در پیوندملت ها پرداخت و گفت : درس هنر به جهان دوری از خشونت و وحشیگری ونشان دادن راه زیبایی است.
وی افزود:همه هنرها از جمله موسیقی ،ادبیات ، تئاتر ، سینما و ...زیبا هستند و بهترین پیام را برای نسل های گذشته و کنونی داشته و دارند.
لئو بوکاردی از موزه ها به عنوان ارزشمندترین مکان ها در جهان نام بردو ضرورت حضور گروههای مختلف مردم به ویژه جوانان در آنها رابرای پی بردن به هویت خودو اینکه از کجا آمده اند را ضروری ولازم دانست.
وی درپایان با تاکید براین نکته که هنر بهترین راه برای تداوم گفت وگوهای ما و شناخت و احترام به یکدیگر است ابرازامیدواری کرد مبادله آثار هنری در آینده نیز ادامه یاد.
گفتنی است، این نمایشگاه 4 ماهه برای نخستین بار و براساس تفاهم نامه موزه ملی ،موزه واتیکان و موزه کاپیتولینی و حمایت بنیاد پرادا برگزار شد.
تندیس " پنه لوپه" کشف شده در تخت جمشید پس از برگزاری نمایشگاهی 4 ماهه در ایتالیا به همراه 3 همزاد ایتالیایی خود ، دو پیکره از واتیکان و یک پیکره از کاپیتولینی به وطن بازگشت و در سالن مخصوص درموزه ملی در معرض دید عموم گذاشته شد.
" پنه لوپه های"ایتالیایی امروز با حضور ماموران گمرک درموزه ملی و تائید بسته بندی های لازم به فرودگاه منتقل و از آنجا به ایتالیا برده می شوند.


خواهران پنه لوپه تهران را ترک کردند 2
محمد حسن طالبیان در ادامه مراسم اختتامیه نمایشگاه پیکره ای برای صلح (تندیس های پنه لوپه از تخت جمشید تا رم)که شب گذشته با حضور شخصیت های فرهنگی، سفیران ایتالیا و واتیکان در محل موزه ملی برگزار شد از آمادگی ایران و موزه لوور برای برگزاری نمایشگاه آناهیتا خبر داد.
معاون میراث فرهنگی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سخنان خود به ادامه تعاملات فرهنگی ایران و ایتالیا اشاره کرد و گفت: نمایشگاه پیکره های پنه لوپه زمینه ای برای ادامه تعاملات فرهنگی ایران و ایتالیا فراهم کرد به طوری که هم اکنون موزه لوور نیز آمادگی خود را برای برگزاری نمایشگاه آناهیتا اعلام کرده است.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، او با اشاره به اینکه نمایشگاه تندیس های پنه لوپه مسیر را برای برگزاری نمایشگاه های فرهنگی و تاریخی هموار کرده است گفت: برای برگزاری نمایشگاه تندیس های پنه لوپه، کارشناسان در یک بازه زمانی یکساله تلاش های فراوانی را انجام دادند. برگزاری این نمایشگاه اقدامی دشوار بود که هم اکنون زمینه برای نمایشگاه های جهانی و دیگر اقدامات فرهنگی فراهم شده است.
به گفته طالبیان، رابطه و مناسبات ایران و ایتالیا بسیار دیرینه است و ایران در زمینه فرهنگی همکاری های خوبی با این کشور دارد که این همکاری ها بیاینگر این رابطه ارزشمند تاریخی است.
معاون میراث فرهنگی با تاکید بر این نکته که همکاری فرهنگی بین دو کشور نشان می دهد که تبادلات فرهنگی، زبان، مکان و مرز نمی شناسد. درحال حاضر لازم است زبان و بیان خود را متوجه گفت و گوی میان تمدن ها، صلح و احترام به یکدیگر و توسعه فرهنگی جهان از طریق هنر و موزه کنیم.
معاون میراث فرهنگی کشور افزود: درحال حاضر که بحث جنگ، خشونت و تروریسم در دنیای امروز به ویژه منطقه خاورمیانه مطرح است، این نمایشگاه همراه با نوآوری و مفهوم زیبای پیکره ای برای صلح اتفاقی مثبت و موثر بود که در زمان مناسبی برگزار شد.
او گفت: هم اکنون ایران به دنبال همکاری های فرهنگی با کشور ایتالیا و دیگر کشورها است. به طوری که درحال حاضر به دنبال برگزاری نمایشگاهی با موضوع آناهیتا هستیم. در این میان موزه لوور اعلام آمادگی کرده و امیدواریم این نمایشگاه نیز به زودی محقق شود.
پنه لوپه نمادی از امید
سید احمد محیط طباطبایی قائم مقام کمیته موزه های ایران (ایکوم ) نیز در این مراسم گفت :سازمان بین المللی موزه های جهان( ایکوم) نهادی که نتیجه صلح پس از جنگ جهانی دوم است در سال با هدف توسعه و تعمیق فرهنگ موزه و موزه داری1946در پاریس شکل می گیرد .
او افزود: تلاش این سازمان دراین سال ها این بوده که میراث فرهنگی ، هنری و تاریخی بشر را در قالب نوعی از شناخت و معرفی نشان دهد که به نوعی تعامل ،همکاری و مراوده بین کشورها برسد.
به گفته محیط طباطبایی، کمیته ملی موزه های ایران این نمایشگاه را نشانه همکاری و مراوده موزه های کشور ایتالیا ، واتیکان و ایران بوده است.
به گفته او ،نتیجه صلح آمیر نمایشگاه پنه لوپه مبتنی بر امری است که مهمترین پدیده برای مردم خاور میانه محسوب می شود و آن امیداست ، امیدی که در این اسطوره متجلی شده و به صلح و هم زیستی مردمان آن روزگار منجر می شود .
وی با اشاره به اینکه کار اصلی موزه ها یادآوری گذشته و ارزش هایی است که باید شناسانده شوند تصریح کرد : در این زمینه همکاری این سه موزه نتیجه اش این نمایشگاه و استمرار این موضوع تا به امروز است و بهانه ای برای مراوداتی که نتیجه تعامل میان کشورها را از طریق موزه ها برقرار می کند.
مجسمه پنه لوپه مسبب تجدید روابط دوستانه
جبرئیل نوکنده رییس موزه ملی ایران در این مراسم گفت :در واپسین روز رخداد فرهنگی بزرگی هستیم که امید داریم آغازی بر روابطی عمیق ، پایدار و همیشگی باشد .
او با اشاره به اینکه در برگزاری این حرکت بزرگ از همکاری و لطف دوستان زیادی برخوردار بوده ایم تصریح کرد :پیکره ای که روزگاری برای برقراری صلح میان یونان و ایران به دربار هخامنشی فرستاده شده بود در چند هزاره بعد مسبب تجدید روابط دوستانه دو کشور شد.
وی در پایان با اشاره به مضمون پوستر این نمایشگاه گفت : همانطور که در پوستر نمایشگاه آمده است به پایان آمد این دفتر حکایت همچنان باقی است .
دیپلماسی فرهنگی راهی برای توقف جنگ در جهان
محمد کارگر مدیر کل موزه های کشور دیگر سخنران این مراسم نیز گفت :بزرگترین دغدغه ای که جامعه بشری را از گذشته تا به حال همواره تهدید کرده جنگ است بطوریکه در حال حاضر نیز ما شاهد این تهدید بزرگ برای تمامی تمدن ها و جوامع هستیم .
او با بیان اینکه بنظر می رسد همه ظرفیت های موجود در سازمان های بین المللی برای جلوگیری از این تهدید کافی نبوده اند تصریح کرد :مهمترین ظرفیتی که کمتر در این رابطه مورد استفاده قرار گرفته ظرفیت فرهنگ و روابط فرهنگی است زیرا که ما نیاز داریم به یک دوستی و این دوستی چیزی جز محصول یک شناخت جامع ملت ها از فرهنگ و تاریخ یکدیگرنیست.
کارگر بهترین دریچه ای را که برای این شناخت می تواند باز شود را دریچه ای اعلام کرد که از طریق موزه ها رو به مردم گشوده می شود و آنها می توانند از این پنجره ها برای شناخت فرهنگ های مختلف ورود کنند.
او با بیان اینکه دریچه های سیاسی هیچگاه چنین پتانسیلی را به مخاطبان شان عرضه نمی کننداظهار داشت : قطعا اگر بین دو جامعه ،دو فرهنگ ،دو تمدن و دوملت یک شناخت دائم جاری و ساری باشد هیچگاه عاملی نمی تواند این روابط را خدشه دارد کند به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم دیپلماسی فرهنگی مان را بر دیگر دیپلماسی ها ارجح بدانیم .
کارگر تصریح کرد : این اتفاقی که ما الان شاهد اختتام آن هستیم نیز بر اساس همین دیپلماسی که بین کشور ایران و ایتالیا بوده به نتیجه رسید و امیدواریم که این موضوع همچنان ادامه داشته باشد .
مدیر کل موزه های کشور اظهار داشت :برنامه های گسترده ای را برای معرفی فرهنگ ،هنر و تمدن کشورایران به دنیا داریم و در کنار آن در حال آماده سازی زمینه هایی هستیم که فرهنگ ، هنر و تمدن سایر کشور های جهان را به ایرانیان بشناسانیم.
وی با بیان اینکه نمایشگاه 7هزار هنر ایران در رم ، سمینار ها و همایش های مختلف نیز در این راستا شکل گرفته اند گفت : نتیجه این اقدامات ارتباط صمیمانه ای است که میان ایران و کشورهای دیگر برقرار شده است .
تهران سحر آمیز
دیگر سخنران این مراسم گیان دومینوکو اسپینولا کارشناس موزه واتیکان با بیان خاطره ای از دوران خردسالی اش در مورد سفری که با پدرش به ایران داشته گفت :تهران از همان دوران کودکی برایم سحر آمیز بود و نظرم را به خودش جلب کرده بود.
او با بیان اینکه موضوع این نمایشگاه یک شخصیت اسطوره ای به نام پنه لوپه است تصریح کرد که از نظر نشانه شناسی وقتی مجسمه ها به این شکل عرضه می شوند بیانگر دو مفهوم است اول اینکه می خواهند با همسر متوفی خود وداع کنند و دوم اینکه بیهوده در انتظار همسری هستند که شاید هیچ وقت باز نگردد و این نشانه شناسی ها در پنه لوپه هم دیده می شود که در انتظار همسرش است که از جنگ بازگردد.
او با بیان اینکه پنه لوپه تصویری از یک زن وفادار و غمگین است گفت : در رم باستان این نشانه ها طوری در مجسمه ها قرار داده می شدند که واضح بودند و هر کسی آنها را نگاه می کرد می توانست معنی و مفهومش را بداند.
به گفته وی اگر چنین تعبیری از پنه لوپه درست باشد پنه لوپه زن غمگینی است که به عنوان نشانه صلح بین یونان و ایران رد و بدل شده زیرا در آن زمان جنگی میان دو کشور در حال وقوع بوده و زنان زیادی پسران، پدران و همسرانشان را از دست داده بودند و در انتظار آنها بودند .
به همین دلیل این خاطره ای از یک درد باستانی است که نشان می دهد همه در جهان به دنبال صلح هستند.
او افزود:این نمایشگاه کهن در عین حال مدرن است و امیدواریم که شاهد همکاری های آینده ایتالیا ، ایران و واتیکان باشیم.
در پایان این مراسم از سفیران ایتالیا و واتیکان و همچنین دست اندرکاران برگزاری نمایشگاه با اهدای لوح ، تقدیر شد.
گفتنی است ، این مجسمه‌ها که سمبول بانوی سوگوار و بانوی وفادار در سدۀ پنج پیش‌ از میلاد هستند یادآور داستان اُدیسه اثر هومر نویسندۀ معروف و حماسه نویس سدۀ هشتم پیش‌ از میلاد یونان هستند.
در داستان اُدیسه ، اولیس فرمانروای ایساکا با زن زیبایی به نام پنه‌لوپه ازدواج می‌کند. حاصل این ازدواج پسری به نام تلماک است. هنگامی‌که تلماک یک ساله بود، اولیس برای جنگ با تروا فرا خوانده می‌شود. این جنگ 20 سال طول کشید و ماجراهای زیادی برای اولیس و سربازانش پیش آمد. از سوی دیگر پنه‌لوپه همسر باوفای اولیس در غیبت او خواستگاران زیادی داشت و به رسم بیوه‌زنان یونان باید همسری انتخاب می‌کرد. اما پنه‌لوپه در قلب خود امید به بازگشت همسر خود داشته و از خواستگارها فرصتی می‌خواهد تا لباسی را ببافد و پس از کامل شدن به خواستگارها پاسخ دهد. پنه‌لوپه روزها می‌بافت و هر شب آن بافته را می‌شکافت تا کار بافتن پایان نپذیرد. اما سرانجام رازش فاش شد و اعلام کرد همسر کسی می‌شود که بتواند کمان اولیس را خم کند. سرانجام اولیس پس از 20 سال از جنگ تروا بازگشت و در قالب یک چوپان به زندگی‌اش ادامه داد. او با استفاده از تیر و کمان و مهارتش در این رشته، در لباس گدایان توانست در مسابقه خم کردن کمان شرط را ببرد و تک‌تک خواستگارها را که در این مدت اموالش را به سرقت برده بودند بکشد. عشق پنه‌لوپه و انتظار او برای بازگشت همسرش او را به سمبول بانویی وفادار و سوگ‌وار در هنر یونان تبدیل کرده است.
امتیاز به خبر :