• جمعه 27 مهر 1397
  • 02:36

محمدرضا پهلوان*

موزه‌ها آغوش خود را به روی کودکان می‌گشایند

موزه‌ها آغوش خود را به روی کودکان می‌گشایند

سازمان ملل متحد، 20 نوامبر را روز جهانی کودک نام نهاده است؛ این تاریخ در کشورها تغییر کرده و متفاوت است .

در ایران 8 اکتبر مصادف با 16 مهر روز جهانی کودک و آغاز هفته ملی گرامیداشت کودک ، نام‌گذاری شده است و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان 15 مهر را روز محیط زیست و میراث فرهنگی، در نظر گرفته است .

کودکان را می توان در زمره ی مهم ترین دیدارکنندگان از موزه ها، دانست و به همین منظور همه ساله از سوی مسولان، بازدید از موزه ها و بناهای تاریخی در روز جهانی کودک ، رایگان اعلام می گردد.

کودکان در این روز معمولا بصورت گروهی با مؤسسات اموزشی و یا بصورت خانوادگی سفر کوتاه و خاطره انگیز خودشان را به موزه ها ، انجام می دهند و روزی به یاد ماندنی در کنار دوستان و یا خانواده ی خود را، رقم می زنند .

به ویژه آن دسته از کودکانی که برای اولین بار از یک موزه یا مجموعه تاریخی بازدید می نمایند .

کارشناسان، آموزش را به درستی، زیر بنای فکری کودکان می دانند به این دلیل که با آموزش صحیح ، ذهن، فکر و روح و جان کودک که مرتبا در حال یادگیری است ، شکل می گیرد و ستون پایه های فکری او ، استوار می گردد .

بازدید از یک موزه، به خوبی خواهد توانست به این زیر بنا که با هویت و تاریخ و گذشته ی وی ارتباط دارد ، شکل خوبی بگیرد .

موزه ها را می توان راهها و پل های ارتباطی بین گذشته و حال و جستحوی راه بهتری برای آینده دانست .

حال اگر با طراحی مناسب داخل و محیط پیرامونی موزه ، بکارگیری راهنمایان متخصص و آشنا با زبان و ادبیات و روانشناسی کودک و.... موزه ها، موفق خواهند شد به رسالت خودشان یعنی انتقال پیام آثار به نمایش در آمده را به مخاطب یا بازدید کننده ی ویژه ی خودشان یا همان کودکانی که تشنه ی فراگیری این پیام هستند ، انتقال بدهند .

و از این فرصت بدست آمده ، بیشترین بهره برداری را داشته و با درگیر کردن ذهن او ، به آموزش کمک نمایند .

برخی از کارشناسان ،درگیری ذهنی کودک را بسیار مهم می دانند، زیرا وقتی کودک به درک درستی از آنچه  در موزه به نمایش در آمده ، خواهد رسید که تصور درستی در ذهن او از این آثار، نقش بسته باشد .

علل و عوامل زیادی به این درک و تصور درست کمک خواهند نمود که در موزه به چند مورد آن اشاره می گردد.

طراحی ،نحوه نمایش ، زیبا شناسی ،راهنما و ایجاد محیط ویژه کودکان ، در انتقال پیام فرهنگی و تاریخی موزه ، نقش مهم و بسزایی خواهند داشت

موزه ها ، می توانند ،یکی از ابزارهای رشد و خلاقیت فکری کودکان باشند و با موضوعات جذاب و جدید برای کودکان ، موجبات دلبستگی و وابستگی کودکان را با موزه ها ، فراهم نمایند و جذابیت اشیا و آثارتاریخی را همانند دیدن حیات وحش و موزه های تاریخ طبیعی به نمایش بگذارند و مسیری را طی نمایند که یک ارتباط مستمر ودو سویه با کودک و موزه ، برقرار گردد.

موضوعاتی همچون عروسک ،نقاشی ،هنرهای نمایشی و تجسمی ، قصه گویی و کار کردن با خاک و لمس کردن گل سفالگری که فرصت تجربه را برای کودکان ، مهیا می نماید ، خواهد توانست به این استمرار کمک نماید

و سخن آخر این که موزه ها، صرفا نبایستی آغوش خود را فقط در روز جهانی کودکان بگشایند، بلکه در طول ایام و فصول، ویژه برنامه هایی که مکمل محیط اموزش باشد را برگزار نمایند.

 

*رئیس گروه موزه های اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی

امتیاز به خبر :