• یکشنبه 27 آبان 1397
  • 10:08

پیش‌بینی حضور 3میلیون زائر در مشهد

پیش‌بینی حضور 3میلیون زائر در مشهد

این روزها علاوه بر حضور میلیونی زائران در مشهد، کاروان های پیاده نیز که حرکت خود را از شهرهای دور و نزدیک به سمت مشهد آغاز کرده بودند به تدریج وارد پایتخت معنوی کشور شده و با همان حس و حال معنوی و خستگی مسیر به زیارت بارگاه منور رضوی مشرف می شوند.

به گزارش میراث آریا به نقل از خبرگزاری مهر، حرکت حدود 400 هزار زائر پیاده به سمت مشهد زمینه ساز آن شد که در مسیرهای منتهی به این شهر موکب های پذیرایی و اسکان زائران توسط گروه های مردمی و خیران برپا شود تا هرچند مختصر بتوان از زائران امام هشتم(ع) پذیرایی کرد.

امسال نیز طرح جهاد خدمت در مشهد به اجرا درآمد تا شهروندان مشهدی که در بخش های گوناگون ازجمله اسکان زائران، پذیرایی، ارائه خدمات بهداشتی و دیگر عرصه ها امکاناتی را در اختیار دارند بتوانند به صورت خودجوش به زائران رضوی خدمت کنند.

طبق اعلام رسمی استانداری خراسان رضوی تا بعدازظهر چهارشنبه بیش از 2 میلیون و 700 هزار زائر از شهرهای مختلف کشور برای شرکت در مراسم روز شهادت امام رضا(ع) وارد مشهد شده اند و پیش بینی شده این تعداد به 3 میلیون نفر برسد.

آستان قدس رضوی نیز اعلام کرد به منظور بهره مندی همه هم وطنان از برنامه های حرم مطهر رضوی علاوه بر شبکه های مختلف سیمای جمهوری اسلامی ایران، 14 شبکه برون مرزی نیز برنامه های ایام شهادت امام رضا(ع) را بر روی آنتن می برند.

پذیرایی از زائران پیاده در مهمانسرای حضرت

معاون اماکن متبرکه آستان قدس رضوی در همین رابطه می گوید: «تلاش می کنیم تمامی افرادی که به صورت پیاده در ایام شهادت امام رضا(ع) به زیارت بارگاه منور رضوی مشرف شوند حداقل در یک وعده غذایی مهمان امام هشتم(ع) در مهمانسرای حرم رضوی باشند.»

خلیل منبتی می گوید: «همچنین به همت خدام بارگاه آستان قدس رضوی بیش از 50 ایستگاه خدمت رسانی درون شهری و برون شهری در محورهای منتهی به مشهد به صورت خودجوش دایر شده که خدمات شبانه روزی به زائران ارائه می دهند.»

او خاطرنشان می کند: «همچنین در نقاط صفر مرزی ایستگاه های خدمت رسانی به زائران پیاده برپا شده است که در این ایستگاه ها خدمات اسکان و پذیرایی به صورت 24 ساعته انجام می شود. همچنین صبحانه، نهار و شام در ایستگاه های برون شهری میان زائران پیاده توزیع می کنند.»

منبتی اظهار می کند: «در این ایستگاه های پذیرایی از زائران درمانگاه های کوچکی برای درمان سرپایی زائران برپاشده که پزشکان به ارائه خدمات می پردازند.»

دوران شکوفایی علم و دانش

عضو مجلس خبرگان رهبری در خصوص ابعاد علمی شخصیت امام رضا(ع) در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: «ابعاد علمی حضرت رضا(ع) ازاین رو که این امام معصوم علمی را که فراگرفته اند سینه به سینه از اجداد بزرگوارشان بوده و آن ها نیز از رسول خدا دریافت کرده اند بسیار پیچیده و عظیم است.»

آیت الله حسن عالمی می افزاید: «تمام آنچه که پیامبر اکرم(ص) از طریق وحی دریافت کرده اند همه را به جانشین خود امام علی (ع) تحویل داده اند و آن علوم همه نیاز بشریت بوده و هست و این علوم دست به دست به حضرت مهدی(ع) رسیده و اکنون در اختیار ایشان است.»

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه می دهد: «عقل بشری امروز توانایی درک تمامی ابعاد این علوم را ندارد و ما بخش اندکی از آن ها را می توانیم درک کنیم که در دوران حضرت رضا(ع) از ایشان بروز کرده و در منابع مختلف و روایات نقل شده است.»

او می گوید: «از مکاتباتی که ایشان با مأمون داشته اند می توان بسیاری از احکام را به دست آورد و در روایات فراوانی که مرحوم عطاردی مستندی از آن ها را جمع آوری کرده است به علوم مختلفی که از امام رضا(ع) باقی مانده اشاره شده است، همچنین باید به این نکته توجه داشت که عصر حیات امام رضا(ع) با عصر قبل از ایشان و بعد از ایشان متفاوت است.»

عالمی تصریح می کند: «ایشان بخشی از زمان حیات خود را با هارون هم عصر بودند که فردی بسیار ریاکار بود و ادعای زهد و تقوا داشت و مردم را به سبب همین ریاکاری ها فریب می داد و بخش دیگری از حیات ایشان با مأمون بود که وی نسبت به علوم رایج زمان خود بسیار مسلط بوده و ید طولایی داشته است.»

او خاطرنشان می کند: «حتی نقل است که ترجمه فلسفه یونان به زبان عربی توسط مأمون انجام شده است و این ها همه نشان دهنده این است که دوران حضرت رضا(ع) دوران شکوفایی علوم بوده است و علمای مختلفی در بلاد مختلف زندگی می کردند.»

فعالیت های علمی امام رضا(ع)

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار می دارد: «أمون بارها جلسات مختلفی را با حضور علمای مختلف بلاد اسلامی و یهودی ها تشکیل می داد تا به خیال خود بتواند ایشان را در موضع ضعف قرار دهد ولی حضرت رضا(ع) در تمامی جلسات به وسیله علم خدایی خود بر سایر علما پیروز و باعث شگفتی علمای سایر بلاد می شدند.»

او اضافه می کند: «فرمایشات حضرت رضا(ع) در حوزه طب و علوم طبی در رساله ای تحت عنوان رساله ذهبیه جمع آوری شده که نیاز روز آن زمان بوده است و همچنین روایت معتبری از حضرت رضا(ع) در بسیاری از کتب همچون بحارالانوار، عیون اخبار الرضا نقل شده است که حضرت در آن روایت در خصوص مسائل اعتقادی و فکری در حوزه امامت بحث می کنند که این روایات بسیار مفصل و جامع است و اسرار نهفته بسیاری دارد.»

عالمی در ادامه می گوید: «حضرت رضا(ع) در زمانی به امامت رسیدند که فعالیت فرقه های گوناگون به اوج خود رسیده و شبهات زیادی در جامعه ایجادشده بود. در این شرایط امام هشتم(ع) مناظره با فرقه ها و ادیان را در دستور کار قرار دادند تا بتوانند فتنه های آنان را خنثی کنند.»

او ادامه می دهد: «البته برای مأمون این اقدام قابل قبول نبود زیرا ترجیح می داد تمام وقت و انرژی امام هشتم(ع) صرف مقابله با فرقه های انحرافی شده و دیگر با حکومت وی کاری نداشته باشد اما روشنگری های امام رضا(ع) موجب شد فرقه های اسلامی و غیر اسلامی نتوانند جامعه را به تصرف فکری و مذهبی خود درآورند.»

استاد برجسته حوزه و دانشگاه بیان می کند: «همین استدلال ها باعث شد تا بعد از شهادت امام رضا(ع) دیگر فرقه های جدید در تشیع ایجاد نشود و از آن زمان به بعد همه تا امامت حضرت مهدی (عج) را پذیرفتند و به عبارتی 12 امامی شدند.»

برچسب ها : مشهد, خراسان رضوی
امتیاز به خبر :