• پنجشنبه 30 خرداد 1398
  • 00:23

مونسان در نشست با مدیر شبکه دو سیما:

گردشگری به معرفی چهره واقعی ایران کمک می‌کند/ همکاری صداوسیما با میراث‌فرهنگی تقویت شود

گردشگری به معرفی چهره واقعی ایران کمک می‌کند/ همکاری صداوسیما با میراث‌فرهنگی تقویت شود

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، با اشاره به اهمیت توسعه گردشگری و تأثیرگذاری آن در ابعاد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور گفت: «آینده گردشگری ایران بسیار روشن است.»

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، امروز دوشنبه 30 اردیبهشت 98، در نشست با مدیران شبکه دو سیما که در محل این شبکه برگزار شد، با ابراز خرسندی از برگزاری این نشست افزود: « از برنامه‌های این شبکه که تاکنون با موضوع میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری پخش شده است، تشکر می‌کنم. با توجه به تغییرات بسیار زیادی که در دهه‌های اخیر در صداوسیما صورت گرفته و شبکه‌های جدید ایجاد شده است اما شبکه دو سیما توانسته است همچنان به‌عنوان یک شبکه قدیمی با ساخت برنامه‌هایی با محتوای خانواده نقش خود را به‌خوبی ایفا کند.»

مونسان گفت: «در سازمان میراث‌فرهنگی سه حوزه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری داریم که هر سه حوزه بسیار مهم است و هم باید به جنبه فرهنگی و هنری آن توجه داشت و هم به جنبه اقتصادی آن؛ که این مسائل باعث شده است تا یک مأموریت ترکیبی داشته باشیم.»

معاون رئیس‌جمهوری گفت: «در ابعاد اجتماعی مأموریت‌های ما در حوزه میراث‌فرهنگی و نیز در حوزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی یکی از مهم‌ترین وظایف ماست. 286 رشته صنایع‌دستی داریم که تبدیل به کسب‌وکار شده است. در حوزه میراث‌فرهنگی نیز ما موظف به پاسداشت آثار تاریخی هستیم ضمن این‌که موضوع حفظ آداب و سنت‌ها در حوزه میراث ناملموس نیز یکی دیگر از وظایف ماست و خوشبختانه با تلاش‌هایی که صورت گرفته، یک بازگشت به‌سمت آداب قدیمی در جامعه اتفاق افتاده است.»

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در ادامه گفت: «در حوزه صنایع‌دستی نیز شاهد توجه هنرمندان و مردم به نقوش سنتی و قدیمی هستیم و اهمیت نقوش تاریخی و سنت‌های قدیمی باعث شده تا مردم به سمت این سنت‌ها بازگشت داشته باشند و در برخی از فعالیت‌های صنایع‌دستی ازجمله فعالیت‌های مرتبط با طلا در حال حاضر گروهی در حال فعالیت هستند که طرح‌های سنتی را بر روی طلا اجرا می‌کنند.»

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: «برنامه‌ریزی‌هایی داشته‌ایم که با همکاری برج‌سازان کشور در تزئین لابی‌های برج‌های تهران از هنرهای سنتی استفاده شود تا هنرهای سنتی به زندگی مردم بازگردد و مردم از این سنت‌ها به‌خوبی استفاده کنند.»

مهاجرت معکوس روستاییان با رونق بوم‌گردی‌ها در کشور

مونسان در ادامه به مهاجرت روستاییان به شهرها اشاره کرد و گفت: «سال‌های سال به دنبال راهکارهایی برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان بودیم که خوشبختانه با احداث و رونق بوم‌گردی‌ها نه‌تنها باعث جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها شده بلکه شاهد مهاجرت معکوس هستیم. رونق بوم‌گردی‌ها باعث رونق اقتصادی جامعه شده و در حال حاضر روستاهایی با نام "روستای بدون بیکار" داریم که به‌واسطه احداث بوم‌گردی‌ها شاهد اشتغال در روستاها هستیم.»

این مقام مسئول در ادامه گفت: «نمونه موفق در حوزه بوم‌گردی آقای عباس برزگر است که در بوانات استان فارس توانسته با احداث و راه‌اندازی بوم‌گردی برای خود، خانواده و افراد بسیار زیادی شغل ایجاد کند و در طول سال میزبان گردشگران داخلی و خارجی است.»

مونسان گفت: «در حوزه اقتصادی نیز با حجم سرمایه‌گذاری اندک می‌توان شغل ایجاد کرد و مشاغلی که در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی و میراث‌فرهنگی ایجاد می‌شود، مشاغل پایدار است و ورشکستی در این مشاغل بسیار اندک است. ضمن این‌که مشاغل این حوزه مشاغل خانوادگی نیز تعریف می‌شود که به استحکام بنیاد خانواده و ارتقای درآمدهای خانواده‌ها کمک کرده است.»

سرعت ایجاد اشتغال در گردشگری 2 تا 2.5 برابر است

او گفت: «ضمن این‌که سرعت ایجاد اشتغال در حوزه مأموریت‌های ما 2 تا 2.5 برابر سایر حوزه‌هاست، خوشبختانه بازار گردشگری داخلی ما بسیار بزرگ است و چند کشور همسایه از آن منتفع می‌شوند. البته در این میان به‌طور جدی به‌دنبال افزایش جذب گردشگران خارجی هستیم که در این میان در کنار هتل‌های متعدد ما، بوم‌گردی‌ها نیز مورد توجه گردشگران خارجی قرار گرفته است.»

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در ادامه گفت: «برخی از روستاهای ما در سال‌های اخیر با مشکل خشک‌سالی روبه‌رو هستند که توجه به صنایع‌دستی و استفاده از این هنر صنعت توانسته است باعث ایجاد اشتغال در روستاها شود و به‌طور مثال موفق‌ترین روستای ما در حوزه صنایع‌دستی، روستای کلپورگان در سیستان و بلوچستان است.»

او ادامه داد: «امروز یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کشور موضوع اشتغال است که در این خصوص توجه به حوزه مأموریت‌های سه‌گانه سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری که از آن‌ها به‌عنوان کسب‌وکارهای کوچک نام برده می‌شود، می‌تواند به رفع مشکل اشتغال در کشور کمک کند.»

مونسان گفت: «درخواست من از بانک‌ها این است که در خصوص اعطای تسهیلات به فعالان حوزه گردشگری و صنایع‌دستی توجه بیشتری داشته باشند، ما سال گذشته حدود 300میلیون دلار صادرات صنایع‌دستی داشتیم از این رو مشخص است که صنایع‌دستی و گردشگری می‌تواند درآمدزا باشد و اشتغال ایجاد کند.»

معرفی چهره واقعی ایران از طریق گردشگری و نمایشگاه‌های موزه‌ای

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید به سیاه‌نمایی‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: «تبلیغات منفی علیه کشور ما از سوی برخی رسانه‌های دنیا صورت می‌گیرد که گردشگری می‌تواند به معرفی چهره واقعی ایران کمک کند، ضمن این‌که برگزاری نمایشگاه‌های موزه‌ای مشترک با کشورهای مختلف نیز گام دیگری در این خصوص است که با استقبال بسیار خوبی روبه‌رو شده است که نمونه آن برگزاری نمایشگاه‌های موزه‌ای مشترک ایران با هلند و اسپانیاست. این اقدامات به تقویت دیپلماسی ما در جهان کمک می‌کند. بسیاری از مردم دنیا از غنای فرهنگی تاریخی ایران بی‌خبر هستند که برگزاری نمایشگاه‌های مشترک موزه‌ای می‌تواند به معرفی هرچه بهتر ایران کمک کند.»

معاون رئیس‌جمهوری تصریح کرد: «در حال حاضر شاهد حجم بالای سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی و افتتاح هتل‌ها هستیم و این حجم از سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد، آینده گردشگری کشور  آینده بسیار روشنی است.»

برنامه‌ریزی برای جذب 2میلیون گردشگر چینی

این مقام مسئول در ادامه به تشریح برنامه‌های سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در خصوص بازارهای گردشگری کشورهای منطقه اشاره کرد و افزود: «در این خصوص با کشورهایی مثل ترکیه و عراق برنامه‌های خوبی را پیش‌بینی کرده‌ایم و در این میان به‌دنبال بهره‌برداری از بازار چین هستیم. چین 121میلیون گردشگر خروجی دارد که بر اساس برنامه‌ریزی‌ها به‌دنبال جذب سالانه 2میلیون گردشگر چینی هستیم.»

معاون رئیس‌جمهوری افزود: «خوشبختانه آقای علی‌عسکری رئیس سازمان صداوسیما همکاری خوبی با سازمان ما دارد، اما نیازمند این هستیم که همکاری‌های این دو دستگاه تقویت شود و از شبکه دو درخواست داریم تا ظرفیت‌های گردشگری، آثار فرهنگی تاریخی و هنرهای سنتی و صنایع‌دستی ما را بیش‌ازپیش معرفی کند. بهشت‌های پنهانی در کشور داریم که این بهشت‌های پنهان باید از سوی صداوسیما و رسانه‌ها به گردشگران داخلی و خارجی به‌خوبی معرفی شود.»

مونسان در ادامه گفت: «در صحبت با آقای علی‌عسکری پیشنهاد دادم باکس‌هایی برای معرفی جاذبه‌های گردشگری، آثار فرهنگی تاریخی و صنایع‌دستی و هنرهای سنتی تدارک دیده شود تا در زمان‌های مناسب از شبکه‌های مختلف پخش شود و بتواند به جذب هرچه بیشتر مخاطب و گردشگر کمک کند.»

شبکه دو، شبکه خانواده

محمدرضا جعفری جلوه مدیر شبکه دو سیما نیز در این نشست ابتدا به معرفی شبکه دو و تشریح برنامه‌های این شبکه پرداخت و از آن به‌عنوان شبکه زندگی نام برد که برنامه‌های این شبکه حول و محور خانواده‌ها برگزار می‌شود.

او افزود: «امیدواریم بتوانیم با ساخت برنامه‌های مهم و تأثیرگذار با همکاری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به موضوع خانواده بیش‌ازپیش بپردازیم و با توجه به مأموریت‌های سه‌گانه سازمان میراث‌فرهنگی برنامه‌های مناسبتی برای خانواده‌ها تولید کنیم.»

او افزود: «آماده همکاری با سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هستیم و این آمادگی را داریم تا جاذبه‌ها و ظرفیت‌ها و فرصت‌های گردشگری ایران را از طریق شبکه دو معرفی کنیم.»

جعفری جلوه ادامه داد: «پیش از این نیز با ساخت برنامه‌هایی مانند "پل فروردین" به معرفی جاذبه‌های گردشگری کمک کرده‌ایم.»

او با اشاره به صحبت‌ها و نگاه دکتر مونسان افزود: «بسیار خوشحالم که مدیر سازمان میراث‌فرهنگی چنین نگاهی به حوزه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دارد.»

او افزود: «موضوعات مرتبط با میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری باید در برنامه‌های شبکه دو موردبحث قرار گیرد و با ساخت مستندهای جذاب، تولید برنامه‌های گفت‌وگومحور و ساخت فیلم و سریال باید بتوانیم این ظرفیت‌ها را به‌خوبی معرفی کنیم.»

تصویرسازی مناسب از ایران با توجه به ظرفیت‌های گردشگری

ولی تیموری معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی نیز در این نشست گفت: «اگر در هر شبکه‌ای میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و حوزه گردشگری ما در برنامه‌های مختلف معرفی می‌شود، محصول آن گردشگر است و نگاه دعوتگر باید در هر برنامه‌ای به چشم بخورد تا به جذب هرچه بیشتر گردشگران کمک کند.»

او افزود: «توجه به ظرفیت‌های گردشگری، غنای تاریخی و فرهنگی و هنرهای سنتی به تصویرسازی مناسب از ایران کمک می‌کند و این مهم تنها توسط سازمان میراث‌فرهنگی محقق نمی‌شود بلکه نیازمند همکاری دستگاه‌های مختلف ازجمله صداوسیما هستیم.»

تیموری در ادامه به موضوع توازن سفر اشاره کرد و گفت: «جاذبه‌های گردشگری در کشور ما متوازن است و باید بتوانیم با کمک صداوسیما و رسانه‌ها به توازن سفر کمک کنیم تا در تعطیلات شاهد ترافیک برخی از مسیرها نباشیم.»

معاون گردشگری کشور در ادامه به موضوع تزریق امید و نشاط در جامعه اشاره کرد و افزود: «گردشگری یکی از مهم‌ترین راه‌های تزریق نشاط در جامعه است و در نوروز امسال با وجود بارش‌های شدید و وقوع سیل در برخی از مناطق بر اساس اعلام مرکز آمار در نوروز 98، از هر سه نفر یک نفر سفر رفته‌اند.»

نقش بانوان و کودکان در حوزه صنایع‌دستی

پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی سازمان میراث‌فرهنگی نیز در این نشست گفت: «75درصد فعالان صنایع‌دستی را بانوان تشکیل می‌دهند که این موضوع می‌تواند برای شبکه دو به‌عنوان شبکه خانواده حائز اهمیت باشد.»

او افزود: «ظرفیت‌های بسیار زیادی در حوزه صنایع‌دستی داریم که این ظرفیت‌ها در روستاهای ما نیز به‌چشم می‌خورد که روستای کلپورگان، روستای خراشاد و... نمونه‌ای از این روستاها هستند و درآمدهای بسیار خوبی نیز دارند.»

محمودیان گفت: «روستاهایی داریم که به‌واسطه صنایع‌دستی به روستای بدون بیکار تبدیل شده‌اند و به‌زودی فهرست این روستاها توسط دکتر مونسان منتشر می‌شود.»

معاون صنایع‌دستی کشور در ادامه به نقش کودکان در حوزه صنایع‌دستی اشاره کرد و از پارسا قاضی، کودک هنرمند صنایع‌دستی به‌عنوان یکی از کودکان نخبه در این حوزه نام برد و گفت: «در برخی از روستاهای کشور نیز شاهد فعالیت کودکان هنرمندی هستیم که دارای خلاقیت هستند و با ذوق و علاقه فعالیت‌های هنری خود را ادامه دنبال می‌کنند.»

فیلم و سریال به‌جای مستندسازی

علیرضا بای مدیرکل مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث‌فرهنگی نیز در این نشست با اشاره به صحبت‌های دکتر مونسان گفت: «پیوند دادن زنجیروار سه حوزه مأموریت‌های سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری موضوع مهمی است که باید به آن توجه داشت و برای جذب نسل جوان به این حوزه‌ها باید به هر سه حوزه توجه داشت.»

او گفت: «به‌نظر می‌رسد به‌جای مستندسازی باید به سمت ساخت فیلم و سریال برویم و در این فیلم‌ها و سریال‌ها بتوانیم جلوه‌هایی از بناهای تاریخی و هنرهای سنتی و صنایع‌دستی را به نمایش بگذاریم که می‌تواند به مارکتینگ و فروش صنایع‌دستی کمک کند.»

بای به تشکیل باکس‌های مختلف برای معرفی جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری از طریق صداوسیما اشاره کرد و گفت: «پیشنهاد من این است که این باکس در ساعاتی ازجمله قبل از خبر 20:30 می‌تواند پخش شود تا مخاطبان بیشتری با ظرفیت‌های گردشگری، آثار فرهنگی تاریخی و هنرهای سنتی و صنایع‌دستی ما آشنا شوند.»

امتیاز به خبر :