• شنبه 23 آذر 1398
  • 05:20

تهیه‌کننده پرونده پیانونوازی سبک استاد جواد معروفی:

ثبت ملی حاملان میراث ناملموس منجر به همدلی و وفاق می‌شود

ثبت ملی حاملان میراث ناملموس منجر به همدلی و وفاق می‌شود

یک پژوهشگر موسیقی با اشاره به هدف یونسکو برای ثبت آثار ناملموس که درنهایت منجر به همدلی، وفاق و قدردانی از پیشکسوتان هنری می‌شود، ادامه داد: «این کار به دو دلیل انجام می‌شود، یکی این است که این میراث ناملموس با گذشت زمان در معرض خطر قرار می‌گیرند که باید از آن‌ها پاسداری شود؛ و دوم این‌که با این کار حاملان میراث ناملموس را حفظ می‌کنیم.»

سیروس مهاجری، نویسنده و تهیه‌کننده پرونده پیانونوازی سبک استاد جواد معروفی برای ثبت در فهرست میراث فرهنگی ناملموس در گفت‌وگو با خبرنگار میراث‌آریا با اشاره به ثبت «نوازندگی پیانو به شیوه استاد جواد معروفی» در آذر سال 97 گفت: «استاد معروفی کار تنظیم ارکستر برنامه گل‌ها را در رادیو به عهده داشته، بنابراین نگرشی پیشرفته و بروز را آن موقع در این برنامه تجربه کرده و همه او را به‌عنوان تنظیم‌کننده ارکستر می‌شناختند. یکی از تفاوت‌های سبک معروفی با اساتید دیگر مثل مشیرهمایون شهردار یا استاد محجوبی، در جواب آواز و بداهه‌های کوتاه است ولی با هارمونی‌های امروزی و مدرن‌تر که در زمان قبل‌تر از او این‌گونه نبوده است. در زمان جواد معروفی، صدای پیانونوازی ما مدرن‌تر و به موسیقی کلاسیک نزدیک‌تر شد.‌»

این پژوهشگر موسیقی تصریح کرد: «درنهایت این پرونده با معرفی اساتید محمدجواد عبدالهی و فریبا جواهری از شاگردان جواد معروفی به‌عنوان حاملان میراث ناملموس ملی ثبت شدند. استاد عبدالهی تاکنون بالغ‌بر 60 یا 70 هنرجوی پیانوی ایرانی تربیت‌ کرده‌اند و این کار با هدف قدرشناسی از دو تن از پیشکسوتان موسیقی ایرانی انجام شد.»او با قدردانی از خدمات وزارت میراث‌فرهنگی در حوزه موسیقی درباره فعالیت‌های پژوهشی‌اش در حوزه موسیقی گفت: «با همراهی بهروز وجدانی، محقق و پژوهشگر موسیقی در خصوص میراث ناملموس ایرانی که در یونسکو ثبت‌شده، پرونده‌ای مستند را به‌صورت ویدئویی تهیه می‌کنیم که در پرونده موسیقی ایرانی ثبت و حفظ شود. در این پرونده اسامی بیش از 70 یا 80 پیانیست ایرانی را در دیباچه‌ای ارائه کرده و از 10 تا 15 پیانیست معاصر ایرانی هم در آن نام‌برده‌ایم.»

این پیانیست ایرانی‌نواز افزود: «به خطراتِ توجه نکردن به حاملان میراث هنر اشاره‌کرده‌ایم. از یاد بردن پیشکسوتان هنر موسیقی باعث می‌شود، شیوه آموزش هنر به‌درستی به هنرجو منتقل نشود و شیوه صحیح آن از یاد برود. بهترین کار این است که باقی‌مانده عمر اساتید موسیقی را گرامی بداریم و تا وقتی در قید حیات هستند، اطلاعات خود را کامل کنیم چون هرکدام از آن‌ها مانند کتابخانه‌ای در دانش بشری هستند که باید قدر آن‌ها شناخته شود.»

پرونده «نوازندگی پیانو به شیوه استاد جواد معروفی» به همت جمعی از شاگردان استاد محمدجوادعبدالهی با مدیریت سیروس مهاجری، آذر سال 97 در آثار ناملموس وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور به ثبت رسیده است.»

محمدزاده امتیاز به خبر :