• شنبه 21 تیر 1399
  • 12:41

مدیر کاخ‌موزه سعدآباد در گفت وگو با میراث‌آریا:

بوگاتی پهلوی دوم قبل از انقلاب فروخته شده است

بوگاتی پهلوی دوم قبل از انقلاب فروخته شده است

مدیرکاخ‌موزه سعدآباد با اشاره به خبر جعلی فروش خودروی بوگاتی محمدرضا پهلوی به یک کلکسیون‌دار خارجی گفت: «این یک خبر فیک و جعلی است چرا که اصلا این خودرو در موزه سعدآباد نبوده و قبل از انقلاب به فروش رسیده است.»

کیا پارسا مدیرکاخ‌موزه سعدآباد، عصر امروز سه‌شنبه 6 خرداد 99 در گفت‌و‌گو با خبرنگار میراث‌آریا با اشاره به انتشار خبری در خصوص فروش خودروی بوگاتی پهلوی دوم گفت: «این خودرو اصلا جزو اموال سعدآباد نبوده و قبل از انقلاب فروخته و از ایران خارج شده است.»

او در تشریح ماجرای این خودرو اضافه کرد: «در سال ۱۹۳۹ (۱۳۱۸ شمسی) دولت فرانسه به مناسبت ازدواج محمد‌رضا پهلوی، ولیعهد ایران با فوزیه، خواهر شاه مصر، یک خودروی خاصی به داماد هدیه داد. این خودرو یک بوگاتی تایپ ۵۷ بود که توسط "ون وورن" خودروساز فرانسوی طراحی و فقط یک دستگاه از آن ساخته شده است.»

این مقام مسئول یادآور شد: «به دلیل کیفیت پایین جاده‌های ایران در آن زمان، محمدرضا پهلوی زیاد از این خودرو استفاده نمی‌کرد تا آنکه در سال ۱۹۵۹ شخصی به نام هوشنگ جلیلی با پرداخت ۲۰۰۰ ریال (معادل ۲۷۵ دلار) مالک این بوگاتی دست دوم و متروکه می‌شود، جلیلی سپس پیشنهاد خرید بوگاتی را به شخصی به نام سلیم بهاری می‌دهد.»

 او اضافه کرد: «بهاری که با روبن، یکی از کارشناسان خبره بوگاتی، دوستی نزدیکی داشت، خودرو را برای او توصیف می‌کند و روبن به امید اینکه این یک بوگاتی افسانه‌ای و کمیاب تایپ ۴۱ باشد بهاری را ترغیب به خرید و انتقال ماشین به رتردام هلند می‌کند، روبن با دیدن یک تایپ ۵۷ با طراحی بدنه عجیب ناامید می‌شود و به همین دلیل سلیم بهاری از این خودرو برای رفت و آمد روزانه استفاده می‌کند تا زمانی که موتور پکارد از کار می‌افتد و بهاری خودرو را به یک آمریکایی واگذار می‌کند.»

او افزود: «سال‌ها این خودرو از دید عموم پنهان ماند و بین علاقه‌مندان بوگاتی دست به دست چرخید تا اینکه در سال ۱۹۸۴ پس از بازسازی کامل در نمایشگاه‌های مختلف خودروهای کلاسیک در آمریکا به نمایش عمومی در آمد و همواره مورد توجه کارشناسان خودروهای کلاسیک قرار گرفت و جوایز بسیاری دریافت کرد.»

مدیرمجموعه کاخ‌موزه سعدآباد در ادامه گفت: «از نکات جالب در خصوص این خودرو حفظ پلاک ایرانی آن است که البته با پلاک اولی که در زمان مالکیت محمدرضا پهلوی روی آن نصب شده بود متفاوت است اما به هر حال نماد تاریخ حضور آن در ایران است این خودرو بعدها به قیمت یک میلیون و 760 هزار دلار در یک حراجی به فروش رفت و در حال حاضر در موزه پترسون کالیفرنیا در شرایطی عالی نگهداری می‌شود و هر از چند گاهی در نمایش خودروهای کلاسیک حاضر می‌شود.»

او در پایان خاطرنشان کرد: «بنابراین مشخص است که این خودرو قبل از انقلاب از ایران خارج شده و اصلا در ایران نبوده و جزو اموال سعدآباد نبوده که به فروش برسد و این گونه خبرها، جعلی و فیک است و اعتباری ندارد.»

مهدی ارجمند امتیاز به خبر :