براساس نظر کارشناسان و بازرسان، آراي ارائه شده بيشتر بر پايه مليت هر منطقه است تا اسناد علمي؛ بههمين دليل نميتوان کنترلي بر مردم هر منطقه و تعداد آراي آنها داشت؛ چرا که هر يک از آنها براي انتخاب اثر ملي کشور و منطقه خود فعاليت ميکنند و به عقيده آنها اين روش با پيامهاي تلفني يا اينترنت مردم را به رأي دادن به اين آثار دعوت کردهاند کاري نادرست است و فعاليتي براي کسب شهرت، پول و نام محسوب ميشود که کاري سرزنشآميز است.
مسئولان و برگزارکنندگان اين رقابتها در پاسخ به اعلاميه اعتراضآميز يونسکو، اعلام کردند: نيمي از درآمدهاي حاصل براي مرمت و احياي آثار تاريخي از دست رفتهاي چون مجسمه بزرگ بودايي باميان، که در سال 2001 بر اثر حملات و جنگهاي افغانستان از بين رفت، استفاده خواهد شد؛ ضمن آنکه بيشتر بودجه لازم براي اين انتخابات ازسوي رسانهها و با بازاريابي و طرحهاي تبليغاتي تأمين ميشود و نه تنها از راه رأيدهندگان؛ بههمين دليل راه آنها درست و بياشتباه است.
\"فرانچسکو کالووسرالر\" از مورخان آثار هنري اسپانيا، در اين باره گفت: نميتوان ارزشهنري آثار را بر مبناي ميزان رأي مردم و حضور آنها قررا داد؛ چرا که اگر اين روش منطقه و درست بود، استاديوم فوتبال برنابو نيز در اين فهرست جاي ميگرفت.
هيأتي از کارشناسان، به سرپرستي \"فدريکو مايور زاراگوزا\" که مدير پيشين سازمان جهاني يونسکو بوده، از ميان 77 اثر موجود در فهرست ابتدايي، 20 اثر را انتخاب کردهاند، تا از ميان آنها با بيشترين آرا، 7 اثر را براي فهرست عجايت هفتگانه عصر حاضر انتخاب و معرفي کنند که بيش از 70 ميليون رأي از راهها و روشهاي مختلف جمعآوري شده است.
به گفته مسئولان وبهاي مذکور، بهعنوان جايزه، براي هر رأي اضافه تنها 2 دلار دريافت ميشود.
108/M/R
انتهای پیام/