وي با بيان اينکه استاندارد و بهينهسازي بايد در رونق گردشگري نقشآفريني کند، افزود: در کشور يک موسسه ملي استاندارد تعريف شده است و دفاتر خدمات مسافرتي و جهانگردي کشور بايد براساس ضوابط و مقرراتي که اين موسسه اعلام کرده است خدمات را با کيفيت مطلوب ارائه دهند.
ملکزاده تصريح: استاندارسازي يکي از موارد اصولي براي ارائه خدمات در همه سطوح گردشگري، از جمله گردشگري زيارتي، علمي، روستايي ، عشايري، طبيعي و ... است.
وي با اشاره به اينکه انواع گردشگري بايد از استاندارهاي لازم اين حوزه برخوردار باشند، ادامه داد: متاسفانه تاکنون تعريف درست و مدوني از استاندارد و ارائه خدمات مناسب به گردشگران درکشور ارائه نشده است.
معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي، صنايعدستي و گردشگري گفت: براي ارائه خدمات مناسب به گردشگران بايد بدانيم اهداف استاندارد در تدوين گردشگري چيست؟
وي با اشاره به اينکه همانطور که پزشکان با جان مردم سر و کار دارند، حوزه گردشگري نيز با جان مردم سر و کار دارد، تأکيد کرد: نقش و جايگاه استاندارد، زماني مشخص ميشود که نظارت انجام شود و نظارت در اين حوزه نيز از سوي افرادي صورت گيرد که دورههاي آموزشي اين حوزه را گذرانده و با علم استاندارد آشنايي کامل دارد.
\"محمدشريف ملکزاده\" با بيان اينکه در حوزه معاونت گردشگري مجموعهاي را تحت عنوان نظارت دائمي بر تاسيسات گردشگري ايجاد کردهايم، خاطرنشان کرد: با هماهنگي که با دفتر استاندارد سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري صورت گرفته است، يک تيم از افراد آموزش ديده در حوزه استانداردسازي انتخاب شدهاند که فرق ميان هتل و متل و مهمانسرا را بدانند و سبب تقويت بخش خصوصي شوند تا با اين روش، بازار رقابتي ميان تأسيسات گردشگري ايجاد شود.
وي با تاکيد بر اينکه نظارت دائمي بر تاسيسات گردشگري سبب اطمينان مسافران ميشود، ادامه داد: فعاليت دفاتر خدمات مسافرتي و جهانگردي در بخش خصوصي بيش از 90 درصد غير علمي و غير تخصصي است.
وي با بيان اينکه از 15 تير ماه به بعد، استانداردسازي به اجبار و با هزينه موسسات انجام خواهد شد، افزود: از امروز گروههاي ارزيابي فعاليت خود در حوزه استاندارسازي و نظارت را آغاز ميکنند و با تمام قدرت ظاهر ميشوند؛ چنانچه يکي از اولويتهاي سازمان براي 30 استان موضوع استاندارسازي است که تاکنون در اين حوزه کاري انجام نشده بود.
M/R/104
انتهای پیام/