\"مدير مهردوست\" هنرمند معرق کاشي در گفتگو با ميراث آريا بيان کرد: تا پيش از اسلام در ساخت معرق کاشي از اشکال حيوانات استفاده مي‌شد، اما امروزه اين اشکال جاي خود را به طرح‌هاي اسليمي داده است.

وي در تشريح هنر خود گفت: در معرق کاشي ابتدا طرح مورد نظر را روي چوب ترسيم کرده و سپس کاشي‌هاي خرد شده را روي آن مي‌چسبانيم.

\"مهردوست\" که در يک شيوه ابتکاري در کنار قلعه‌هاي سراميک از خرده‌هاي شيشه نيز استفاده مي‌کند، افزود: تنوع رنگ در کاشي‌هاي ايراني بسيار محدود است و براي رسيدن به رنگ‌هاي موردنظر يا بايد کاشي‌هاي گرانقيمت خارجي خريد و يا از طريق اکسيدهاي طبيعي رنگ مورد نظر را توليد کرد.

وي با بيان اينکه خريد اکسيدهاي طبيعي هزينه بالايي دارد گفت: رنگ‌هاي ساخته شده نيز پس از قرار گرفتن در کوره تغيير رنگ مي‌دهد.

اين هنرمند تهراني با استفاده از شيشه در معرق کاشي‌ توانسته است به طيف رنگي مورد نظر خود دست يافته و با هزينه ناچيز تابلوهاي زيبا و متنوعي خلق کند.

وي به آثار هنرمنداني که به جاي خرد کردن شيشه و کاشي به‌وسيله انبر، آنها را به‌طور منظم برش مي‌دهند اشاره کرد و گفت: به‌دليل زاويه‌دار نبودن قطعه‌هاي برش خورده کاشي و شيشه، انعکاس نور در اين گونه آثار ضعيف است.

مهردوست با بيان اينکه استفاده از شيشه درصد خطرپذيري را در کار بالا مي‌برد، افزود: حوصله و تمرکز دو عامل اساسي در اين هنر است.

هنرمند تهراني در مورد با قدمت تاريخي معرق کاشي در ايران گفت: قديمي‌ترين اثر در اين حوزه متعلق به دوره ساساني است.

وي افزود: اين هنر در بناي کاخ نيشابور استان فارس به کار رفته و قطعه‌اي از آن در موزه ايران باستان‌ قرار دارد.

مهردوست در پايان به کاربرد معرق کاشي در شومينه، استخر و نماي ساختمان‌ها اشاره و تأکيد کرد: در صورت وجود پشتيبان مالي مي‌توانيم هنر خود را به ساير نقاط جهان صادر کنيم.

M/111


انتهای پیام/

کد خبر 1386052340