اما اظهار نظر قاطع رياست سازمان هم در ارتباط با اينکه برنامههاي مختلف توسعه صنايعدستي را معطل تدوين طرح جامع صنايعدستي نخواهد گذاشت جاي بسي تامل دارد چنانکه طرح جامع گردشگري و ميراثفرهنگي نيز درحال بررسي و تدوين است اما پروژههاي مختلف در اين 2 حوزه به مرحله اجرا درآمده و تنها به آماده شدن طرح اکتفا نشدهاست و روزنه اميدي براي شيفتگان هنر ايراني سوسو زد زيرا درنگ در اجراي برنامهها هرچند اندک پايان خوشي بههمراه نخواهد داشت.
برگزاري شانزدهمين نمايشگاه فرش اما مقوله جديتري در اخبار اين هفته بود زيرا مقامات بازرگاني در اين نمايشگاه که غرفهدارانش به نوعي به خاطر انگشتشمار بودن بازديدکنندگان گله داشتند، خبر از افزايش 20 درصدي حضور خارجيان در نمايشگاه دادند.
قالي، قاليچه، فرش، قاليباف، طراح، رفوگر، صادرکننده، خريدار و ... در هفته پيش همه آماده شدهبودند تا شانزدهمين نمايشگاه فرش را رونقي دوچندان ببخشند و به دستاني که نخهاي رنگارنگ را بر دار گره ميزند بوسهاي از روي احترام بنشانند.
تبليغات و اطلاعرساني صحيحي براي رونق فرش در ايران انجام نميشود. شايد اين نمايشگاه بتواند فرش ايراني را که از دست تنوعطلبيهاي انسان امروز مصون نمانده و جاي خود را به انواع و اقسام فرشهاي ماشيني و موکتهاي رنگارنگ داده است، دوباره به خانههاي مردم وارد کند.
با اين حال بيکاري بيش از هزار هنرمند زنجاني در صورت تصويب طرح ممنوعيت ساخت ادوات قتاله در مجلس و نبود مرجع خاص اينترنتي براي آشنايي خارجيان با صنايعدستي ايران از جمله اخباري بود که در هفته گذشته خوانندگان زيادي داشت.
شانزدهمين نمايشگاه بينالمللي فرش ايران واداي احترام به هنرمندان
شانزدهمين نمايشگاه بينالمللي فرش ايران با اداي احترام به هنرمندان فرش دستبافت پنجشنبه اول شهريور ماه گشايش يافت و در آيين گشايش اين نمايشگاه که با حضور مقامات کشوري و دستاندرکاران حوزه فرش در محل نمايشگاههاي بينالملي تهران برگزار شد، رئيس مرکز ملي فرش ايران، حضور پر رنگ و فعال علاقهمندان و بافندگان فرش در اين نمايشگاه را زمينهساز ارتقا شايسته اين هنر- صنعت ملي در سطح جهاني دانست.
وي رشد 20 درصدي حضور خارجيان شرکت کننده را نسبت به سال گذشته نويدي بر موفقيت مرکز ملي فرش ايران اعلام کرد چنانکه با خرسندي در برابر خبرنگاران گفت: قالي ايراني منشوري چند وجهياست که در هر يک از وجوه آن ميتوان يکي از دلايل ماندگاري و دوام زندگي ايرانيان مشاهده کرد.
فرجي همچنين به برگزاري دورههاي آموزشي براي بافندگان به منظور ارتقا کيفيت بافت و آگاهي از سلايق بازار بهعنوان يکي ديگر از دلايل شکوهمندي نمايشگاه شانزدهم فرش ايران اشاره کرد و ادامه داد: برپايي المپياد فرش در دو سطح دانشآموزي و دانشجويي تأثير بسيار مطلوبي را به دنبال داشت و از اين رو سالني ويژه براي هنرمندان فرش دستباف کشور و عرضه آثار دانشجويان و دانشگاههاي ارائه دهنده رشته فرش در دو مقطع کارداني و کارشناسي جزو برنامههاي نمايشگاه شانزدهم قرار گرفت.
رئيس مرکز ملي فرش ايران از آموزش تجار، طراحان، ارگان تعاونيها، حمايت از کارگاههاي متمرکز به منظور سفارش پذيري، اجراي طرحهاي پژوهشي در حوزههاي مرتبط با فرش، بسترسازي جهت ثبت طرحها و نقوش فرش ايران در مجامع داخلي و خارجي، برگزاري و مشارکت در برپايي نمايشگاههاي و جشنوارههاي داخلي و خارجي، مقدمات برگزاري همايش همايش علمي فرش ايران در سطح ملي در آبانماه 86 و راهاندازي سامانه اطلاعرساني فرش دستباف ايران نيز به عنوان بخشي از فعاليتهايي نام برد که موجب شدهاند بستر مناسبي براي تجارت الکترونيک در حوزه فرش فراهم آيد.
چاقوسازان زنجاني چشم به در مجلس دوختند
نمايندگان مجلس با تصويب يک طرح فوريتي، خواستار ممنوعيت ساخت، حمل و نگهداري ادوات قتاله در جلسه علني شدند که درصورت تصويب نهايي اين طرح، استادکاران اين صنعت در زنجان بيکار ميشوند.
اين درحالياست که چاقوسازي، به عنوان يکي از معروف
ترين هنرهاي اصيل و بومي استان زنجان نقش مهمي در اقتصاد منطقه دارد و بيش از 4 قرن از سابقه شکلگيري اين صنعت دستي سپري ميشود.
معاونصنايعدستي و هنرهاي سنتي زنجان با اعلام امرار معاش بيش از يکهزار و ۲۰۰ صنعتگر زنجاني، صنعت چاقوسازي را يکي از مشاغل عمده شهر زنجان ميداند که پساز دوره صفويه در زنجان رونق چشمگيري داشته و از يک قرن پيش دچار تحول و دگرگوني شده است.
خلاقيت هنرآموزان رو به زوال است
ياد گيري تکنيک در کلاسهاي آموزشي صنايعدستي امري اجتناب ناپذير است اما چنانچه نقش خلاقيت در توليد اثر هم به اين افراد گوشزد شود شايد نتايج بهتري از برگزاري کلاسهاي آموزشي ديده شود.
مسئول مرکز آموزش صنايعدستي ايذه معتقد است هنرجويان با تحصيلات آکادميک معمولاً خلاقيت طراحي دارند و آثار جذابتري نسبت به ديگر افراد توليد ميکنند و تنها کساني ميتوانند در صنايعدستي حضور جدي داشته باشند که شناخت خوبي نسبت به هنرهاي بومي داشته باشند و خلاقيت را نيز به آثار خود اضافه کنند.
هنرمندان منتظر طرح آمادهاند
طراحي دست بافتهها مانند گليم و جاجيم در کشور يک هنر سنتي و بومي محسوب ميشود که در گذشته هنرمندان با بهرهگيري از آداب و رسوم خود طرحي را به صورت ذهني با تار و پود بر دارها ميزدند و در پايان اثري جاودان خلق ميکردند اما به گفته معاون صنايعدستي و هنرهاي سنتي لرستان امروزه همه به استفاده از طرحها و نقشهاي آماده و پيشنهادي روي آوردهاند و بسياري از کساني که در کارگاههاي فرش فعاليت ميکنند، هنرمند زبردستي نيستند و بايد تحت آموزش قرار گيرند.
هاتفي همهجانبه سياستگذاري کردهاست
در هفتهاي که گذشت، هاتفي براي چندمين بار جدي گرفتن صنايعدستي را به معاونان استانها گوشزد کرد و سرمايهگذاري براي رشتههاي متنوع آن را ضروري خواند و با اشاره به اينکه در بحث چشمانداز توسعه صنايعدستي جايگاه خاصي را براي بخشهاي مختلف در نظر گرفتهاست اجراي برنامههاي چشمانداز توسعه را از برنامههاي مهم خود برشمرد.
معاون صنايعدستي و هنرهاي سنتي کشور سياستها، اهداف و راهبردها را ازجمله ويژگي چشماندازهاي صنايعدستي عنوان کرد چنانکه در بخشي از سخنان خود اظهارداشت: اين حرکت در چارچوب نظام جمهوري اسلامي، رعايت تمام مفاد قانون اساسي با تلاش در جهت تقويت پايههاي صنايعدستي صورت ميگيرد.
هاتفي با بيان اينکه سازمان ميراث فرهنگي، صنايعدستي و گردشگري بر توسعه و افزايش سطح کيفي توليدات صنايعدستي تأکيد دارد حضور نيروهاي آموزش ديده و مجرب را نياز اصلي معاونتهاي سراسر کشور عنوان کرد تا بتوانند در سطوح مديريتي فعاليت کنند و کارهاي عملياتي انجام دهند.
اين مقام مسئول ارتقاي کيفيت کارهاي عملياتي، ارزيابي سطح تواناييهاي توليدکنندگان و جلب مشتري از ديگر اهداف معاونت خواند و گفت: ما در بخشهاي بازرگاني و توجه به نياز بازار بهطور جدي عمل نکردهايم و اين درحال حاضر ما را با مشکلات متعددي روبهرو کرده است.
تدوين طرح جامع صنايعدستي در حاشيه
سازمان ميرثفرهنگي، صنايعدستي و گردشگري انجام مقدمات ساماندهي بازار توزيع، آموزش و حمايت از صنايعدستي را معطل تدوين طرح جامع صنايعدستي نخواهد گذاشت.
رحيممشايي با اعلام اين موضع قاطع توليد صنايعدستي در تمام مناطق کشور را فرصت بسيار خوبي براي گسترش هنرهاي سنتي اعلام کرد و وعده داد همانطور که ضرورت شناخت مناطق مختلف گردشگري وجود دارد بايد زمينه شناخت صنايعدستي نيزفراهم شود.
وي به طرح دولت در زمينه عرضه صنايعدستي در تمام نقاط کشور اشاره کرد و تصويب ايجاد بازاچهها و حتي شهرک صنايعدستي را به عنوان نخستين اقدام براي حمايت از صنعتگران دانست که تنها از جهت واگذاري زمين ميلياردها تومان هزينه خواهد داشت.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايعدستي و گردشگري، اهميت توليدات انبوه در شهرکها را بسيار جدي تلقي کرد و هشدار داد اگر زمينه براي توليد انبوه مهيا نباشد بازاريابي مناسب در رشتههاي مختلف و گرفتن سفارشهاي متعدد بدون شک با شکست مواجه خواهد شد، از اين رو بايد تمام زمينهها در کنار يکديگر پيشرفت کند.
بانک اطلاعات جامع براي صنايعدستي
مديرکل اداره حفظ و احياي هنرهاي سنتي و صنايعدستي در نشست معاونان، رؤسا و مديران استانها تهيه و تدوين مقررات و دستورالعملهاي لازم جهت حفظ و احياي صنايعدستي و هنرهاي سنتي، تدوين استانداردهاي لازم براي مواد اوليه روشهاي ت
وليد و صدور گواهينامههاي کيفيت با همکاري مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران از رئوس وظايف اداره دانست.
وي، تهيه طرحهاي مورد نياز جهت استفاده از فناوريهاي جديد، صدور مجوز تأسيس شرکتهاي نمايشگاهي تخصصي توسط بخش خصوصي و شناسايي و گردآوري آثار با ارزش برگزيده صنايعدستي و هنرهاي سنتي را از ديگر وظايف اين اداره ياد کرد.
رحمتي رسيدگي به وضعيت توليد صنايعدستي مختلف کشور را نيز وظيفه اداره کل خود دانست و جمعآوري اطلاعات درخصوص رشتههاي عبابافي، زيلوبافي و ورشوسازي را از جمله اقدامات واحد حفظ و احيا معرفي کرد.
مديرکل اداره حفظ و احياي هنرهاي سنتي و صنايعدستي همچنين به مستندسازي 4 رشته صنايعدستي اشاره کرد و افزود: زريبافي، مخملبافي، شعربافي و قفلسازي ازجمله اين رشتههاست که معرفي تمام مراحل توليد، مواد اوليه، ابزار، مشخصات فني و کارگاهي، مراحل توليد و نقش و طرح رشتهها نشان داده ميشود.
راهاندازي رشته سنگهاي قيمتي در دانشگاه شهيد بهشتي
جواهرسازي از جمله صنايعدستي و هنرهاي سنتي ايران است که از زمانهاي دور مورد توجه بوده و هنرمندان ايراني توانستهاند آثار بسيار با ارزشي را خلق کنند که هماکنون زينتبخش و افتخار بسياري از موزههاي بزرگ داخل و خارج کشور است.
اين رشته ظريف حتي در برخي مناطق کشورمان توانسته است تواناييهاي منحصر بهفردي را ايجاد کند که در گذشته مورد توجه دوستداران جواهر در کشورهاي ديگر بودهاست.
دانشگاه شهيد بهشتي بهعنوان اولين دانشگاه در پايتخت رشته سنگهاي قيمتي را راهاندازي کردهاست.
خارجيان مرجع اينترنتي براي شناخت صنايعدستي ايراني ندارند
هنرمند قلمزن شيرازي از فقدان مرجع اينترنتي براي شناسايي صنايعدستي ايراني براي خارجيان اظهار نارضايتي کرد.
\"سيداحمد حميدي\" با اعتراض به اينکه حتي هنرمندان ايراني نيز هيچگونه اطلاعاتي از سلايق کشورهاي مختلف ندارند تا در صورت برگزاري نمايشگاههاي خارجي قادر باشند هنر قابل قبولشان را در آنجا عرضه کنند يادآور شد: اطلاعرساني از طريق ارائه بروشور و ديگر اقلام از وظايف معاونت صنايعدستي است که هنرمندان و صنعتگران را راهنمايي کنند.
وي افزايش آمار آموزش هرساله را افتخار در صنايعدستي ندانست و تاکيد کرد: اگر هر سال به آمار آموزش 10 هزار نفر اضافه شود تنها به تعداد بيکاران افزوده ميشود.
\"صحرائيان\" بر نشاندار شدن صنايعدستي تاکيدکرد
دکتر صحراييان، استاد دانشگاه و اقتصاددان نيز در هفته گذشته از تهيه نشاني خاص براي صنايعدستي به عنوان يک ابزار نظارتي يادکرد که متوليان اين هنر- صنعت را براي تسهيل در امور تجاري ياري ميدهد.
وي با اشاره به اينکه اگر تهيه نشان صنايعدستي با استانداردسازي همگام شود ورود صنايعدستي به بازارهاي جهاني ساده و آسانتر ميشودتصريح کرد: در صورت اجرا و تداوم اين طرح ميتوانيم به طور زيربنايي مشکلات موجود در اين بخش را کاهش دهيم.
صحراييان بررسيهاي تحقيقاتي و ميداني پژوهشگران را حاکي از آن دانست که 80 درصد ارزش محصولات صنايعدستي در جامعه روستايي ساکن و جامعه عشايري غير ساکن توليد ميشود.
اين استاد دانشگاه با بيان اينکه در توزيع جغرافيايي محصولات صنايعدستي نوعي روانشناسي صنعتي حاکم بوده است براي حاضران توضيحداد که مردم کوير به دليل پرحوصله بودن به بافت پارچههاي گرانقيمت حرير و ابريشم، زربفت، پولکدوزي و پتهدوزي روي آوردند.
صحرائيان معتقد است، گبه قشقايي زماني گبه است که توسط خود قشقائيان بافته شود زيرا آنها با کوچ متوجه تغيير رنگ طبيعت ميشوند و با الهام گرفتن از آن گبهاي ميبافند که روح طبيعت در آن متبلور است.
صحرائيان با مهم ارزيابي کردن لايهبندي سنتي نيروي انساني در فرآيند توليد محصولات صنايعدستي تاکيد کرد: بايد براي تناسب سن نيروي کار نسبت به نوع کار توليدي تعريفي ارائه شود.
112/
انتهای پیام/