به گزارش ميراث آريا(CHTN)، هنرمند مذکور 15 سال سابقه فعاليت در ساخت ساز سنتي دارد و معتقد است: موسيقي سنتي در سال‌هاي اخير با بي‌مهري روبه‌رو شده و تداوم اين مسأله موجب بي‌رونقي موسيقي اصيل کشور شده است.

وي افزود: بي‌توجهي به موسيقي سنتي، رشد موسيقي غربي و توجه جوانان به يادگيري سازهاي غربي را به‌دنبال داشته است.

برزي تصريح کرد: يکي از مهمترين دلايل جايگزيني موسيقي غربي،‌ تبليغات صورت گرفته ازسوي رسانه‌هاي عمومي است.

برزي با انتقاد از عملکرد برخي رسانه‌ها در ترويج موسيقي غربي در ميان جوانان تصريح کرد: تنها راه بازگشت به جايگاه اوليه موسيقي اصيل و سنتي کشور،‌ تبليغات گسترده تأثيرگذار است.

وي با بيان اينکه ساخت سازها به دو روش صورت مي‌گيرد، گفت: در سازهايي که به‌صورت يک پارچه ساخته مي‌شود، ابتدا هنرمند الگوي اوليه‌ساز را تهيه کرده و آن را روي چوب منتقل مي‌کند.

استاد برزي افزود: قسمت‌هاي اضافي چوب به وسيله اره فلکه يا مغارهاي مختلف تراش داده مي‌شود تا مطابق الگوي ساز مورد نظر درآيد.

وي تصريح کرد: براي اين کار، ابتدا قسمت‌هاي بيروني ساز شکل داده شده، سپس قسمت‌هاي داخل، ازجمله کاسه ساز خالي مي‌شود.

وي يادآور شد: از سازهايي که به اين روش ساخته مي‌شود مي‌توان به تار، سه‌تار، تنبور، دو تار و کمانچه اشاره کرد.

هنرمند تهراني با بيان اينکه پس از مرحله ساخت و پرداخت،‌ سطوح ساز به‌وسيله لاک و الکل پوشيده مي‌شود افزود: پس از اين مرحله، پرده‌بندي و سيم انداختن و نصب گوشي‌هاي کوک و خرک‌ها انجام مي‌شود.

برزي ادامه داد: در مرحله آخر تنظيم صدا صورت مي‌گيرد.

M/114


انتهای پیام/

کد خبر 1386061839