دستيابي به بهترين نتايج در مورد سايت هايي که محدوديتها و شرايط دشوار بر آنها حاکم است ، از جمله مزيتهاي اين روش است.
در اين مرحله از مستندنگاري قرار است بخشهايي از بقعه نيز مرمت و بازسازي شود.
مرمت اين بقعه شامل تغيير نماي گنبد از کاشي به آجر،موزاييک کاري کف بقعه با ملات سيمان، ازارهسازي با سنگ مرمر، کشيدن لايه گچ و خاک بر روي تمام تزئينات بنا، تغيير راه پله بنا از اطاقک کوچک کناري و انتقال به مغازه جنب بقعه و آجر کاري بخشي از ديوار ضلع شمالي به صورت بسيار ناهماهنگ و نامنظم است.
به گزارش ميراث آريا، مدفن فاطمه خاتون همسر امير چقماق شامي ، متعلق به عهد تيموري ، بنايي آجري با پلان چليپايي شکل است.
ورودي کوچک بنا از سمت ضلع شمالي است و در سه ضلع ديگر بنا سه طاق نماي محراب مانند درديوار وجود دارد. گنبد کوتاه و دو پوسته بنا بر روي يک گيلويي با قطار بندي زيبا قرار دارد و اين گيلويي خود بر فيلپوشهايي با رأس برجسته واقع شده است.
نماي بيرون گنبدشبکلاهي بقعه در حال حاضر آجري است اما کاشيهاي خيارهاي شکل رأس گنبد ونيز نوع مقرنسهاي گردن گنبد نشانگر آن است که اين گيلويي درگذشته حامل يک پوسته پيازي شکل يا گنبد خيارهاي مانند بناهاي تيموري در آسياي مرکزي ( آرامگاه گوهر شاد درهرات ) بوده است.
صورت قبر ازسنگ مرمر و به صورت دو طبقه درمرکز بقعه واقع است و فاقد کتيبه بوده و تنها نقش يک سرو بر روي آن حک شده است.
بنا بر اين گزارش،اين بنا فاقد کتيبه تاريخدار است؛ اما از لحاظ تزئينات غني و بسيار قابل توجه است. آنچه که امروزه از تزئينات کاشي بقعه فاطمه باقي مانده است کاشيهاي سبز رنگ خياره اي راس گنبد ومقرنسهاي کاشي ساقه گنبد است.. وجود داغ کاشي هاي معرق برازارههاي گچي بنا نشانگر پوشيده بودن اين قسمت از اين تزئينات بوده است.
همچنين بنا داراي کتيبهاي قرآني نيز است که بخش اندکي از آن هويدا بوده و مابقي در زير لايه گچ و خاک پنهان است. اين کتيبه به خط ثلث است و از روبروي درب ورودي يعني محراب شروع مي شود و از بالاي چهار طاق نما گذشته و از زير طاقچهها عبور ميکند تا دوباره به همان نقطه شروع ختم شود. از نماي کتبيه مذکور اين جملات، «.... مرصاد اللّط» و نيز «و فيها نزد او لاشرّ» قابل رويت است.
115/
انتهای پیام/