وي در ادامه با بيان اينکه همايشهايي که امسال در کشور ما و کشورهاي ديگر انجام شده، فهم ما را درباره مولانا متغير کرده و ميتوان گفت امروز فهم و درکي عميق تر از گذشته داريم.
نامور مطلق با اشاره به اينکه مولانا متعلق به عرفان و ادبيات است، به بررسي ابعاد ارتباط مولانا و هنر پرداخت و گفت: ارتباط مولانا با هنر همين بس که مهمترين کتاب وي با هنر شروع و با هنر تمام مي شود يعني مثنوي با ني نامه آغاز و با نقاشي به پايان مي رسد. در فاصله بين نقاشي و موسيقي ، حکايت بسياري است که به هنر مربوط مي شود.
وي گفت: مولانا در تمام حکايت ها از تمثيل و نمادهاي مربوط به هنر استفاده کرده تا مفاهيم خود را ارائه دهد. بنابراين ارتباط هنر و مولانا بسيار تنگاتنگ است. در ديوان مولانا گنجينه اي از اوزان شعري است که در هيچ کتابي به اين اندازه داراي تعدد و گوناگوني نيست، در همين جا مولانا با هنر و موسيقي ارتباط داشته و متخصص در اين زمينه بوده است.
دبير فرهنگستان هنر با بيان اينکه ارتباط مولانا با هنر بسيار عميق بوده، گفت: نگاه مولانا به هنر نگاهي حکمي است، وي تنها از مضامين براي داستان پردازي استفاده نمي کرد و معرفت شناسي اصل مولانا بود و با هنر، ادبيات، حکمت، فلسفه، فقه، انسان شناسي، خداشناسي و معرفت پيوسته بود که نشانگر نگاه عميق او به هنر است.
نامور مطلق يادآور شد: آيندگان مولانا را بهتر از گذشته خواهند شناخت. مولانا مورد توجه جهانيان قرار گرفته و متن هاي مولانا، ديوان و مثنوي در اسطوره متن تاريخ ادبيات جهاني هستند. متن هايي که دچار زايش و تکوين مي شوند. آنچه منجر به توجه به مولانا شده شخصيت و زندگي او نيز بوده و افکار او مورد توجه قرار گرفته و از اين رو در مورد هر نويسنده نمي توان اين ادعا را داشت.
114/
انتهای پیام/