به گزارش ميراث‌آريا(chtn) در مورد زادگاه ترمه‌ ميان محققان اختلاف نظ‌ر زيادي ‌‌وجود دارد و در اين‌ رابط‌ه‌ گروهي‌ را عقيده بر اين‌ است‌ که‌ ترمه‌ در کشمير متولد شده و از ‌آنجا به‌ ايران راه يافته و عده ديگري معتقدند که‌ مبتکر بافت‌ ترمه‌ ايرانيان بوده‌اند و اين‌‌ متاع مثل خيلي از ديگر انواع صنايع‌ ايراني‌ مورد استقبال و اقتباس مردم‌ ساير نقاط جهان‌ قرار گرفته است‌.

‌ترمه‌هاي بافت‌ ايران در مقام‌مقايسه با آنچه در کشمير توليد مي‌شده نه‌ فقط چيزي کم‌ ندارد، بلکه گاهي‌ از نظ‌ر‌رنگ‌آميزي و طرح از توليدات کشمير نيز پيشي گرفته است‌ و تنها آنچه باعث‌ شهرت‌ترمه‌هاي کشمير شد، استفاده‌ از نوعي‌ نخ‌ است‌ که‌ از کرک بز کوهي‌ به‌ دست‌ مي‌آيد و‌ چون زيستگاه اصلي اين‌ بز در ارتفاعات هيمالياست‌، ترمه‌ بافان کشميري دسترسي‌ بيشتري‌ به آن داشته اند، در حاليکه بافندگان ايراني‌ به اجبار پشم را مورد استفاده‌ قرار داده‌اند.

‌اين گزارش مي‌افزايد؛ نخستين مرحله بافت‌ ترمه‌، تهيه کردن‌ مواد اوليه آن است‌ که‌ در اين‌ رابط‌ه‌ تهيه پشم،‌ شستشو و رنگرزي‌ پشم با گياهان رنگدار و ريسيدن و تابيدن آن اهميت زيادي‌ دارد. بافت‌ ‌ترمه‌ نياز به‌ پشم مرغوب با الياف بلند دارد و معمولا از نخ‌ پشمي دولا جهت پود استفاده‌ به‌‌عمل مي‌آيد.

دستگاه بافندگي‌ ترمه‌ تقريبا شبيه ساير دستگاه‌هاي نساجي‌ سنتي و چوبي ‌‌است‌ و در خود مناطق توليد، توسط‌ صنعتگران محلي ساخته مي‌شود. دستگاه بافندگي‌ ترمه‌‌تقريبا شبيه ساير دستگاه‌هاي نساجي‌ سنتي و چوبي‌ است‌ و در خود مناطق توليد، توسط‌ ‌صنعتگران محلي ساخته مي‌شود.

اين‌ نوع دستگاه چهار وردي‌ است‌ که‌ وردها توسط‌ پدال‌هايي‌ که‌ در زير پاي بافنده قرار دارد به‌ حرکت‌ در مي‌آيند. بعد از تهيه مواد اوليه و ‌تدارک‌ دستگاه بافندگي‌، کار چله کشي به‌ شکلي که‌ در بافت‌ ساير منسوجات دست‌ باف رايج‌‌است‌ انجام و به‌ دنبال آن عمل بافت‌ آغاز مي‌شود.

هر دستگاه ترمه‌ نياز به‌ يک‌ گوشواره‌ کش‌ ‌دارد که‌ استاد کار در پشت دستگاه نشسته و گوشواره‌ کش‌ در بالاي آن قرار مي‌گيرد و نقوشي‌ که‌‌ معمولا روي‌ ترمه‌هاي ايراني‌ ديده مي‌شود حاصل و نتيجه همکاري‌ گوشواره‌ کش‌ با‌استاد کار است‌.

بافت‌ ترمه‌ کاري‌ بسيار حساس، دقيق و وقت‌ گير است‌. به‌ طوري‌ که‌ هر‌بافنده، به‌ شرط برخورداري‌ از مهارت‌ کافي‌ در يک‌ روز کار فقط قادر به‌ توليد 20 تا 25 سانتي ‌متر پارچه‌ مرغوب خواهد بود.

بنابراين گزارش، رنگ‌هاي مصرفي‌ در بافت‌ ترمه‌ به‌ ويژه متن آن بيشتر‌رنگ‌هاي عنابي‌، قرمز روشن‌، سبز، نارنجي و سياه است و طرح هايي‌ که‌ آن را زينت‌مي‌بخشد در اکثر موارد شامل‌ نقوش بوته‌ جقه، بوته‌ خرقه‌، شاخ گوزني‌ در هم‌، اميري، راه‌راه، وته‌ سروي‌، بوته‌ بادامي‌ و... است‌.

ترمه‌ به‌ عنوان پارچه‌ايي‌ نفيس موارد مصرف فراواني‌ ‌دارد به‌ همين جهت در ابعاد و اندازه‌هاي مختلف بافته مي‌شود.

در حال حاضر از ترمه‌ براي دوخت‌ جلد قرآن، سجاده‌، سوزني‌، رويه‌ ي، پشتي،‌جليقه، سر پايي‌، کلاهگ‌ آباژور، رويه‌ کوسن‌، کمربند و... نيز استفاده‌ به‌ عمل مي‌آيد و در‌ترکيب با ديگر محصولات دست‌ ساز و به‌ صورت‌ کالاهايي‌ تکميلي به‌ شکل قوطي سيگار،‌کيف عينک، کيف زنانه‌، کيف پول زنانه‌ و مردانه‌، جعبه ي دستمال کاغذي و... هم‌ مورد‌استفاده‌ قرار مي‌ گيرد.


اين گزارش حاکيست؛ اصولا پارچه‌ ترمه‌ به‌ سبب بافت‌ منحصر به‌ فرد خود، و به‌ دليل تراکم‌ زياد، پودهايش‌ از‌يک مقاومت‌ نسبي مط‌لوب برخوردار است‌ و در مجموع پر دوامتر از بقيه انواع پارچه است.‌‌ با اين‌ وجود، نور و رط‌وبت‌ از بزرگترين‌ عوامل‌ رنگ‌ پريدگي‌ ترمه‌ است‌. زيرا ‌قسمت‌هاي سياه آن در برابر نور و حرارت‌ حساستر از بقيه قسمت‌ها بوده‌ و به‌ راحتي‌ آنها را جذب مي‌کند.

يادآورمي‌شود؛ بيد يکي از دشمنان ترمه‌ است‌ و به‌ همان گونه‌ که‌ ديگر‌پارچه‌هاي پشمي در برابر بيد زدگي‌ محافظ‌ت‌ مي‌شود، مي‌بايست در نگهداشت‌ ترمه‌ اقدام‌شود. براي شتشوي پارچه‌هاي ترمه‌ در صورتيکه از رنگ‌ ثابت‌ گياهي‌ برخوردار باشد از هر‌نوع محلول شوينده‌ا‌يي‌ مي‌توان‌ استفاده‌ کرد، ولي‌ اگر الياف آن با رنگ‌هاي شيميايي‌ رنگ‌آميزي شده باشد بايد حتما آن را‌خشکشويي‌ کرد تا رنگ‌ پس‌ ندهد.

انتهای پیام/

کد خبر 1386091135