وي به مفهوم معرفت شناختي تاريخ اشاره کرد و تصريح کرد: مفهوم معرفت شناختي تاريخ آنگاه پديد ميآيد که تاريخ به مفهوم هستيشناختي آن و به عنوان يک موضوع مورد تأمل و معرفت مورخ قرار گيرد، در اين صورت علم تاريخ پديد ميآيد و حاصل بهکارگيري تاريخ در اين موضوع تاريخنگاري محسوب ميشود.
استاد گروه تاريخ دانشگاه تهران مرکزي که در نشست تخصصي کتاب ماه تاريخ و جغرافيا با موضوع «مکاتب تاريخنگاري شرق» سخنراني مي کرد ، به جايگاه تاريخنگاري اسلامي در مکاتب تاريخنگاري شرق پرداخت و گفت: «ميشل بنتلي» تاريخنگاري اسلامي را يکي از دو مکتب بزرگ تاريخنگاري شرق ميداند و معتقد است مکتب تاريخنگاري وجود مکاتب ديگر تاريخنگاري شرق مانند هند و ژاپن است.
آرام با اشاره به علت محور شدن مسائل سياسي و نظامي در گفتمان تاريخنگاري مسلمانان گفت: تلفيق دو سنت تاريخنگاري اعراب قبل از اسلام با دو سنت اسلامي يعني سيره و حديث، پيدايش مغازي، فتوح و طبقات به عنوان تاريخنگاري بلکه براي خدمت به دو اصل سيره و حديث و منبع شدن اين منابع براي تاريخنگاري اسلامي از اواخر قرن دوم علت محور شدن مسائل سياسي و نظامي در گفتمان تاريخنگاري مسلمانان بهشمار ميرود.
120/
انتهای پیام/