به گزارش ميراث آريا chtn)) ،دکتر سيد \"ابوالفضل رضوي\" استاديار گروه تاريخ دانشگاه لرستان با بيان اين مطلب گفت: نخستين مطلبي که در ارتباط با تاريخ‌نگاري مشرق زمين و در رأس آن تاريخ‌نگاري اسلامي قابل بحث است حوزه مفهومي تاريخ‌نگاري است.

وي افزود : مشرق زمين با سابقه ديرپاي خود در تمدن بشري در عرصه تاريخ‌ و تاريخ‌نگاري بسيار فعال بوده است و وجوه مختلف سياسي، اجتماعي و اقتصادي را از خود برجاي گذاشته است.

استاديار گروه تاريخ دانشگاه لرستان تصريح کرد: مقايسه بين آنچه در دنياي غرب مانند يونان باستان و شرق نظير ايران باستان به‌وجود آمد و تا قبل از تاريخ‌نگاري اسلامي مقوله‌اي با اين عنوان مطرح نشده است.

وي افزود: تاريخ زماني به وجود مي‌آيد که يک جامعه به درجه‌اي از تکامل رسيده باشد و علم تاريخ با آن ساز و کار که در بحث معرفت‌شناسانه وجود دارد به عنوان يک ضرورت، مطرح مي‌شود.

رضوي که در نشست تخصصي کتاب ماه تاريخ و جغرافيا با موضوع «مکاتب تاريخ‌نگاري شرق» سخنراني مي کرد ، خاطر نشان کرد: علم تاريخ حاصل ضرورت‌هاي جامعه است صورت نوشتاري يا مکتوب آن به سه شکل مورخ، علم تاريخ و تاريخ‌نگاري مطرح مي‌شود و در نتيجه ضرورت‌هاي حاکم بر جامعه و نيازهايي که در جستجوي گذشته طلب مي‌کند به‌وجود مي‌آيد.

استاديار گروه تاريخ دانشگاه لرستان به انواع تاريخ‌نگاري پرداخت و تصريح کرد: تاريخ‌نگاري به سه مفهوم توصيفي، تحليلي و ترکيبي تقسيم مي‌شود و کمتر مورخان به تاريخ نگاري توصيفي پرداخته‌اند.

وي تاکيد کرد: تاريخ‌نگاري توصيفي ساده‌ترين نوع ارتباط مورخ با مفهوم مورد نظر خود است و با يک ديدگاه متافيزيکي به مسائل مي‌نگرد و تاريخ برگزيدگان جامعه را مورد نظر دارد که اين برگزيدگان يا سياسي و يا ديني اندو کمتر به پشتوانه‌هاي فلسفي‌نگر و نگاه علي و معلولي مي‌انديشند.

120/

انتهای پیام/

کد خبر 1386092647