بنابراين گزارش؛ در اين نشست ابتدا ماتورائيم اف با تحليلي از وضعيت کنوني نقاشي نوگراي قرقيزستان گفت: هنر امروز اين سرزمين به هيچ وجه قابل قياس با دوران حاکميت شوروي نيست و کاملاً متفاوت، نوگرا و در پي گشودن افقها و ساحتهاي جديدي از خلاقيت است.
سپس کاظم چليپا نقاش، مدرس و منتقد هنري با طرح چند پرسش اساسي از قبيل چگونگي وضعيت آموزش هنرهاي تجسمي در قرقيزستان، ميزان مستقل بودن هنرمندان اين سرزمين پس از رهايي از سلطه کمونيسم و تحميل و کليشه و سفارش هاي دولتي و چرخش مالي، تعامل هنرمندان با دستگاهها و متوليان دولتي، نوع مخاطبان اين آثار هنري و اقتصاد هنر در اين منطقه و ... پرداخت که ماتورائيم اف به آنها پاسخ گفت.
وي در ادامه با اشاره به آثار ارائه شده در اين نمايشگاه که بيشتر شامل مضاميني چون طبيعت و زندگي مردمي است پرسش را در خصوص نگاه مدرن در آثار اين هنرمندان مطرح کرد.
آنگاه سهراب هادي به ضرورت برپايي نمايشگاههاي مشترک در ايران و قرقيزستان و ديگر حوزه هاي همجوار با تمدن ايران اشاره کرد و خواستار توجه بيشتر به هنر نوگراي اين کشورها از منظرهاي مختلف اجتماعي، قومي، بوم شناسي، اقليمي و آئيني شد.
وي گفت: بهلحاظ ساحتهاي معنايي بسياري از مفاهيم متعالي انساني را مي توان در اين آثار مشاهده کرد و گستره هايي از نوعي جستجو در فهم آفرينش و تفسير رمزگونه هستي را در آن ها يافت و به تحليل چندي از آثار اين نمايشگاه پرداخت.
در ادامه فرزاد زادمحسن با اشاره به سلسله نمايشگاههاي هنرهاي نوگراي مناطق همجوار با درياي خزر و حوزه تمدني ايران بزرگ به ضرورت تفاهم، تبادل نظر و هم انديشي و اتخاذ رهيافتهاي مشترک ميان هنرمندان ايران و اين کشورها پرداخت و آنرا در سئوالي مطرح کرد که ماتور ائيم اف در پاسخ به آن از هنرمندان ايران دعوت کرد تا در اين کشور نمايشگاهي برگزار کنند.
اين گزاش حاکيست؛ نمايشگاه هنر نوگراي قرقيزستان همزمان با \"گنجينه هاي از يادرفته\" تا 16 دي در مؤسسه صبا ميزبان عموم علاقمندان است .114/
انتهای پیام/