وي افزود: در گذشته بسياري از حريم باغهاي ثبتشده در فهرست آثار ملي براساس اثر و ارزشهاي بستر حريمگذاري شده است اما در مطالعات انجامشده حريم منظري بيشتر مورد توجه کارشناسان است.
جيحاني با اشاره به ضرورت حفظ حريم منظري خاطرنشان کرد:هماکنون مطالعات موردي در کاخ شهرستانک انجام شده است.
به گفته مدير گروه باغ و منظر پژوهشکده ابنيه و بافت، بايد تعريف مشخصي از حريم منظر و حريم اطراف باغهاي تاريخي وجود داشته باشد تا گردشگران داخلي و خارجي به هنگام بازديد از اين باغها نتوانند آسيبي به آنها وارد کنند، چه هماکنون بسياري از باغهاي تاريخي ايران به دليل نداشتن تعريفي در زمينه حريم منظري در حال از بين رفتن است.
جيحاني تصريح کرد: بعد از انجام مطالعات قطعا نتايج اين مطالعات در اختيار اداره کل تعيين حرائم ،حفظ بناها و محوطههاي تاريخي قرار ميگيرد تا ضوابط حريم منظري با اتکا به اين مطالعات تعيين و مشخص بشود.
بنا بر اين گزارش ، باغ ايراني، مفرح فضايي است که ايرانيان از دير باز بر ساخت و آبادانياش همت گماشتند و براي سرسبزي و زيبايي اش تلاش ها کرده اند و زمان هاي دراز بر طرحش انديشيده اند. تاريخنگاران بسياري ايرانيان را اولين خالقان باغ مي دانند. فارسنامه ابن بلخي (500- 510 ه.ق) منوچهر پسر ميشخوريار را که هفتمين پادشاه پيشدادي است، نخستين کسي مي داند که در جهان به احداث باغ و بوستان پرداخته است.
اين گزارش حاکيست؛ باغ ايراني ظرافتهاي بسياري را چه از بعد معماري و هنري و چه فني در خود جاي داده است که حاصل قرنها تجربه باغسازي مردمان اين سرزمين در شرايط سخت آب و هوايي است که با خلاقيت و ابداعات فراوان همراه بوده است. بسياري از اين تجارب و ظرافت ها را قاسم ابن يوسف ابونصر هروي در کتاب ارشاد الزراعه (921 ه.ق) توصيف کرده که خود سندي معتبر در شيوه باغ سازي ايراني و طرح باغ هاي ايران در دوران گذشته است. شاکله اصلي باغ ايراني مانند ديگر بخش هاي معماري ايران، تا اواسط دوران حکومت قاجار مورد احترام بود و از اين زمان اندک اندک در طوفان تجدد و غرب گرايي، شاخ و برگش در هم مي شکند و دستخوش تغييرات و بدعت هاي جدي مي شود و زماني نيز در آستانه فراموشي قرار ميگيرد.
115/
انتهای پیام/