به گزارش ميراث‌آريا(chtn) در اين نشست \"مرتضي فرجي\" رئيس مرکز ملي فرش ايران با اشاره به حضور مرکز ملي فرش و جمعي از توليدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ايران در نمايشگاه دموتکس آلمان گزارشي از فعاليت‌هاي اين مرکز را به خبرنگاران ارائه کرد.

رئيس مرکز ملي فرش، شناخت تغيير و تحولات در مصرف کنندگان و به هنگام شدن توليد را براي داشتن سهم بيشتر در بازار ضروري دانست و بر انطباق محصولات با بازار هدف تأکيد کرد.

وي افزود: به اين منظور در واحد تحقيقات مرکز گروهي براي سليقه‌يابي ايجاد شده که با بررسي سايت‌هاي عرضه‌ کننده فرش، هم انديشي با کارشناسان و بازرگانان و اعزام تورهاي طراحان و توليدکنندگان به ديگر کشورها اين اقدام را اجرايي کنند.

فرجي اعزام گروهي از طراحان و توليدکنندگان ايراني به مدت 10 روز به 3 نمايشگاه در آلمان و يک نشست در ايتاليا در هفته گذشته را يکي از گام‌هاي اجرايي شده اين روند دانست.

تلاش براي افزايش بهره وري در فرايند توليد فرش با تمرکز بر آموزش، کمک به ايجاد کارگاه‌هاي متمرکز، فعاليت‌هاي متنوع تبليغي براي فرش، راه‌اندازي و تقويت سامانه اطلاع رساني مرکز، انجام طرح‌هاي تحقيقاتي، برگزاري جشنواره‌هاي استاني فرش و جشنواره جشنواره‌ها در سال آينده، برگزاري سمينار ملي تحقيقات فرش دستباف، برگزاري المپياد دانشجويي و دانش آموزي فرش، تلاش براي ثبت طرح‌ها و نقشه‌هاي فرش ايران و... از جمله اقدامات مرکز ملي فرش ايران است که دکتر فرجي در اين نشست براي بهبود روند توليد و عرضه فرش به آنها اشاره داشت.

رئيس مرکز ملي فرش ايران همچنين از تشکيل بانک اطلاعات طراحان و نقاشان و ديگر بانک‌هاي اطلاعاتي، تجليل از پيشکسوتان عرصه فرش از جمله طراحان و رنگرزان، انعقاد تفاهم نامه با وزارت کار براي اشتغالزايي در حوزه فرش دستباف، تسهيل شرايط بيمه قاليبافان، انعقاد قرارداد با مرکز گسترش سينماي مستند و تجربي براي توليدات سينمايي درباره فرش و... به عنوان بخش ديگري از فعاليت‌هاي مرکز ياد کرد.

فرجي در پاسخ به خبرنگاران درباره سهم ايران در تجارت جهاني فرش گفت: حدود 40 درصد بازار در اختيار فرش ايران است و همچنان يکي از اقلام مهم صادرات غيرنفتي ايران، فرش است.114/

انتهای پیام/

کد خبر 1386103034