پل ساسانيان همچنان استوار است

مدير پايگاه و پروژه ملي پل‌هاي تاريخي لرستان با تکذيب خبر همشهري مبني بر \"پل ساسانيان فرو ريخت\"،به خبرنگار ميراث آريا(CHTN)،گفت:اين خبر به طور کلي تکذيب مي‌شود و در حال حاضر بناي پل تاريخي شاپوري يا پل شکسته تخريب نشده است ولي اين موضوع زنگ خطري براي پل‌هاي تاريخي لرستان است .

علي مصطفي‌نژاد افزود:در حال حاضر مرمتگران از 2 ماه قبل از عيد در حال مرمت پل تاريخي شاپوري (پل شکسته) به ويژه در قسمت سنگ‌هاي پاک‌تراش اين پل هستند.

وي تصريح‌کرد:در واقع سنگ‌هاي پاک‌تراش سنگ‌هايي هستند که براي عبورآب ،تراش‌هاي خوبي خورده‌اند و ملات‌خوري آنها بسيار مناسب است .

مصطفي‌نژاد با اشاره به اينکه از سال‌هاي گذشته مرمت‌هاي آنچناني روي اين پل صورت نگرفته است ،اضافه‌کرد:در حال حاضر طرح مرمت و مطالعه پل تاريخي شاپوري تمام شده است و همزمان تمام پايه‌هاي پل تاريخي شاپوري در قسمت سنگ‌هاي پاک‌ترش و ملات‌هاي فرسوده تعويض شده است .

وي تاکيد کرد:ملات به کاربرده شده براي مرمت پايه‌هاي پل تاريخي شاپوري از گچ و آهک نيم‌کوب شده و دقيقا مشابه ملاتي است که از قبل در اين پل بکار برده شده بود.

وي با اشاره به اينکه در سفررياست جمهوري به استان لرستان در حدود 150ميليون تومان اعتبار براي مرمت پل شاپوري اختصاص يافت ،خاطر‌نشان‌کرد:در حال حاضر مرمت 6 آب‌شکن آن باقي مانده است که با اين ميزان اعتبار مرمت 3 آب‌شکن پل که بيشتر آسيب ديده در حال حاضر در دست اجرا است و تاپايان تيرماه بازسازي مي‌شود .

مدير پايگاه و پروژه ملي پل‌هاي تاريخي لرستان اضافه کرد:سنگ‌هاي اين آب‌شکن‌‌ها ابعادي در حدود 120 سانت طول و 60 سانت ارتفاع دارند و 50 سانت عمق‌ آنها است که ضمن مرمت اين‌ پل‌ها در صدد هستيم بافت آن را نيز حفظ کنيم.

وي بيان کرد:در حال حاضر دو طاق‌ اين پل که در حال تخريب بود مرمت شده است ولي با اين وجود با توجه به اين مقدار اعتبار اقدامات مرمتي اين پل‌ها دشوار است.

وي با بيان اينکه براي تمامي پل‌هاي تاريخي استان لرستان که در حدود 60 پل است در سال 86 ،40 ميليون تومان اعتبار از محل اعتبارات ملي اختصاص داده شد ،تصريح ‌کرد: با توجه به اينکه از زمان ساسانيان تاکنون پل‌هاي لرستان مرمت نشده است اگر به زودي مرمتي براي اين پل‌ها صورت نگيرد هرلحظه احتمال ريزش آنها وجود دارد .

مصطفي‌نژاد خاطر‌نشان‌کرد:با توجه به اين موضوع، تمامي پل‌هاي لرستان وضعيت بسيار خطرناکي دارند و هرلحظه امکان ريزش آنها وجود دارد و براي مرمت اين پل‌ها نياز به اعتبار داريم که بايد حداقل يکي و دو سال حفاظت اضطراري روي آنها صورت گيرد.

وي ادامه‌داد:بنا به گفته برخي باستان‌شناسان اين پل‌ها بعد از اهرام ثلاثه مصر بزرگترين بناهاي سنگي در دنيا هستند و بايد سازمان ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري به صورت ويژه به اين پل‌ها توجه کند .

خاطر‌نشان‌مي‌شود؛پل تاريخي شاپوري(پل شکسته) يکي از شاهکارهاي معماري دوره ساسانيان بوده و در ضلع جنوبي قلعه فلک‌الافلاک واقع شده است .

اين پل حدود 230 متر طول داشته و داراي 28 طاق يا دهانه بوده است . پل تاريخي شاپوري در راستاي غربي –شرقي با ارتفاع 16 متر ساخته شده است و در دهانه پر طاق موج شکن‌هايي لوزي شکل براي کاهش تخريب سيل تعبيه شده است .

مصالح اين پل از سنگ ،ملات گچ و ساروج است که با ويژگي‌هاي فني بسيار ارزشمندي ساخته شده است و بخش‌هاي غربي لرستان را به شرق خرم آباد و از آنجا به خوزستان متصل مي‌کرده و به همين لحاظ از اهميت خاصي برخوردار بوده است ./104



انتهای پیام/

کد خبر 1387011927