وي با بيان اينکه ارتباط بين موسيقي و زندگي افراد بسيار کم احساس ميشود، افزود: از گذشتههاي دور نشانهها و آثار مرتبط با موسيقي ايراني وجود دارد. چه در همه ادوار و دورهها موسيقي نقش مهمي در هنر آن دوره ايفا کرده است.
مشايي خاطرنشان کرد: ايران نسبت به غرب ظرفيتهاي بسياري در حوزه مطالعه و پژوهش در هنر موسيقي دارد اما متأسفانه در حوزه تحقيق و مطالعه روي اين جنبه هنر بسيار کم کار شده است و به همين دليل بخشهايي از موسيقي سنتي و محلي ايراني از بين رفته يا در معرض نابودي است.
معاون رئيس جمهور اظهارداشت: سازمان ميراثفرهنگي، صنايعدستي و گردشگري درصدد است تا در حوزه موسيقي سنتي و بومي پروژه بزرگي را به عنوان بخشي از ميراثمعنوي و ثبت و ضبط اين هنر انجام دهد.
به گفته رئيس سازمان ميراثفرهنگي، صنايعدستي و گردشگري ثبت آثار در حوزه ميراث معنوي بتازگي از سوي يونسکو مطرح شده است و قرار است با ابلاغ قوانين ثبت جهاني اين آثار، اين دسته از آثار ايراني نيز براي ثبت جهاني به يونسکو معرفي شود.
تأثير تنوع جغرافيايي و نوع معيشت روي موسيقي ايراني از ديگر موضوعاتي بود که مشايي به آن اشاره کرد و گفت: تنوع موسيقايي در ايران به گونهاي است که هر ناحيه موسيقي خاص خود را دارد اما در عين حال اين موسيقي قابل تفکيک، شناخت و بررسي است.
مشايي موسيقي ايراني را موسيقي مقامي عنوان کرد و اظهار داشت: در اين موسيقي، اگرچه ممکن است روي هر نغمه شعري خوانده شود اما وقتي در اين نوع موسيقي دقت کنيم متوجه ميشويم که گويي جاي شعر در موسيقي تعبيه شده است.
معاون رئيس جمهور در بخش ديگري از صحبتهاي خود به کاربرد موسيقي در هنرهاي نمايشي اشاره کرد و گفت: موسيقي درنمايشهاي آييني کارکردهاي مهمي داشته که بيشتر مورد استفاده شيعيان بويژه در مراسمهاي مذهبي بوده است.
وي افزود: يکي ديگر از انواع موسيقي، موسيقي فولکلور است. اين نوع موسيقي به صورت شفاهي و سينه به سينه از نسلي به نسل ديگر منتقل شده و به همين دليل بسياري از بخشهاي آن در طول تاريخ از بين رفته است.
در ادامه اين ديدار، راشل کوپر مدير برنامه هنري- فرهنگي انجمن آسيايي مستقر در نيويورک گفت: انجمن آسيايي با همکاري موزه متروپوليک درصدد است تا پروژه بزرگ تحقيقاتي را در زمينه موسيقي و ادوات موسيقي ايراني انجام دهد تا بتوان از اين بعد تاريخ ايران را بررسي و معرفي کرد.
وي افزود: يکي از اهداف اصلي انجمن آن است که نقش شعر را در موسيقي بررسي کند. به همين دليل اين مطالعه و تحقيق در دو پروژه يک ساله و سه ساله تعريف شده است.
به گفته کوپر، موسيقي وسيلهاي است که هنرمند ميتواند هدف خود را به راحتي به ساير فرهنگها و تمدنها منتقل کند.
مدير برنامه هنري- فرهنگي انجمن آسيايي اظهار داشت: بازسازي تاريخ ايران از طريق موسيقي قطعاً پاسخگوي بسياري از ابهامات هنري است. چه بسياري از سازهاي زهي از طريق ايران به ساير کشورها منتقل شده است و حتي اين نوع سازها تأثير زيادي روي موسيقي ساير کشورها گذاشته است.
وي در بخش ديگري از صحبتهاي خود به تأثير اين تحقيقات روي مخاطب اشاره کرد و گفت: درصدد تدوين برنامههاي آموزشي هستيم تا اين برنامهها از طريق مدارس به کودکان آموزش داده شود.
همچنين کن مور مدير يکي از بخشهاي موزه متروپوليک آمريکا با اشاره به بازديدش از ايران و انجام تغييراتي در پروژه گفت: تحقيقات ما ابتدا روي هنرهاي نمايشي متمرکز شده و سپس قرار است کارهاي مطالعاتي را روي مواد اوليه اين هنرها در قالب تصاوير قابل مشاهده انجام دهيم و به اين بپردازيم که چگونه ميتوان اطلاعات لازم را از اين تصاوير دريافت کرد.
بنا بر اين گزارش، تبادل دانشجويان رشته موسيقي به منظور تبادل اطلاعات علمي و ارائه نتايج تحقيقات به صورت مشترک از ديگر موضوعاتي بود که در اين ديدار مورد بحث و مذاکره قرار گرفت.
در اين ديدار فريبرز دولتآبادي معاون ميراث فرهنگي و محمدکاظم خلدينسب سرپرست بخش بينالملل سازمان ميراثفرهنگي، صنايعدستي و گردشگري نيز حضور داشتند.
115/
انتهای پیام/