سيد محمد بهشتي تصريحکرد: در مطالعات تاريخي دوران معاصر عرف اين است که بيشتر به متون مراجعه شود و منابع مکتوب مهمترين بخش منابعي است که تاريخ نويسان به آن مراجعه ميکنند .
وي اضافهکرد: در واقع براي يافتن پاسخ هر سوالي در مورد ميراث فرهنگي و ديگر حوزهها به منابع مکتوب مراجعه ميکنيم .
بهشتي ادامه داد: منابع مکتوب منابعي نيستند که بتوان تنها به آنها اکتفا کرد. چرا که تاکيد زياد بر منابع مکتوب و غفلت از منابع ديگر باعث ميشود بسياري از چيزها مغفول باقي بماند .
به گفته بهشتي ما سه حوزه منابع مکتوب، تحقيقات باستان شناسي و فرهنگ مردمي مانند مردمشناسي و زبانشناسي را براي انجام پژوهش داريم که اين سه حوزه مکمل هم هستند و هرکسي در هر حوزهاي به صورت مستقل عمل کند راه خطا رفته است .
بهشتي خاطرنشانکرد: در اين ميان منبع ديگري که موضوع دانش باستانشناسي است، نگاه به آثار بازمانده از بشر است که مثل يک رد پا عمل ميکند و حوزه وسيعي از منابعي که ميتوانيم براي رسيدن به ميراث فرهنگي کشور به آن مراجعه کنيم اين حوزه است که بسيار هم غني است .
رئيس گروه معماري و شهرسازي فرهنگستان هنر تصريحکرد: حوزه ديگر، حوزه فرهنگ است. آن چه که در ميراث به نام مردم شناسي و زبانشناسي نام برده ميشود در اين حوزه قرار ميگيرد. در اين حوزه نيز اطلاعات و دانشي داريم که مکمل يکديگرند.
وي افزود: اما وقتي در مورد قزوين تامل ميکنيم ميبينيم عموم چيزي که راجع به اين شهر نوشته شده، متکي به منابع مکتوب است .
بهشتي گفت: شهر قزوين شهري است که هيچ نقطه بيهويتي ندارد چرا که به دليل سابقه زيستي بسيار طولاني، تعامل دائمي خلاقانهاي با ديگر نقاط داشته است، به عنوان نمونه ميتوان به همين بنايي که در اين کتاب به آن پرداخته شده است، اشاره کرد.
وي همچنين اظهار داشت: نخستين مهمانخانه مدرن ايران در قزوين بوده و بزرگترين کاروانسراي شهري ايران در قزوين قرار دارد .
رئيس گروه معماري و شهرسازي فرهنگستان هنر بيان کرد: نخستينهايي در قزوين است که اينها پرسشبرانگيز است و نشان دهنده خصوصيات استثنايي، ذاتي و غير قابل حذف اين شهر است .
/104
انتهای پیام/