وي افزود: در اين نگارهها، زمينه چه گلشن باشد، چه شکارستان و بزمگاه و آوردجاي،نيز اسب و سواري و جنگ ابزار و هر پديده اي ديگر از اين دست وابسته به جهاني است ديگر سوي و ديگر سان که اگر بازتاب و نمودي نيز در گيتي دارد، مگر درشت و ناساز و بي اندام نيست. از آن است که آنچه در نگارههاي شاهنامه ميبينيم، حماسهاي است که به شيوهاي شگرف، بيش در مينو ميگذرد و روي ميدهد تا در گيتي که خاستگاه و رزمگاه حماسه است.
در ادامه مراسم افتتاحيه، محمدعلي رجبي، نماينده فرهنگستان هنر گفت: اين همايش به مناسبت رنج سيساله حکيم و هنرمند فرهيخته ايران، حکيم ابوالقاسم فردوسي، از سوي فرهنگستان هنر برنامهريزي شده است.
وي افزود: شايد جاي اين سؤال باشد چرا فرهنگستان هنر به بزرگداشت چنين شخصيت نامورنامهاي پرداخته است. آن هم در دورهاي که هنر با تعاريف و فضايي جديد در جهان رشد يافته و در ايران هم به تبعيت از اين روند، در حال رشد و تحول است.
شايد دليل اين حرکت فرهنگستان اين باشد که نامورنامه فردوسي بزرگ، کتاب حکمت ايراني_اسلامي و با تفکري شيعي است. اما بستر آن تاريخ موحدانه ايران و بستري جانانه از هنر والاي فردوسي است. فردوسي در جاي جاي شاهنامه همواره وجه حکمت را به نمايش ميگذارد.
رجبي در پايان صحبتهايش اظهار داشت: فرهنگستان هنر به تصويرگري شاهنامه ميپردازد و نه تنها شاهنامه که در برنامههاي آينده، مثنوي معنوي و خمسه نظامي، که هرگز در دورههاي قبل به تصوير کشيده نشده، توسط هنرمندان نگارگر ايراني به تصوير کشيده خواهد شد. البته با رويکردي نو و متناسب با همين زمان و با پشتوانه عظيم آيين و ادب ايراني.
سخنران بعدي اين مراسم عبدالمجيد شريف زاده، دبيرعلمي همايش بين المللي شاهنامه نگاري، بود.
او درباره اين همايش گفت: شاهنامه از همان زمان که سروده شد، چنان در دلها راه يافت که نقل مجالس و محافل روزگار بود. سراينده اين کتاب، به مطالب ديني و خداشناسي، اخلاق نيک و خوي پسنديده، نظر داشته است به طوري که در لابهلاي داستانها و افسانههايش، نشانههاي زندگي درست و صحيح يافت ميشود. به اين گونه شاهنامه فردوسي، صرف نظر از جنبه حماسي آن، از جهات گوناگون، شايان توجه است و در واقع نکاتي را در بر دارد که شايسته يک انسان کامل است.
شريفزاده خاطرنشان کرد: هدف ديگر فردوسي از نظم شاهنامه، همانا پيوستن افراد و تيرهها و طوايف مختلف نژاد ايراني بوده است، تا به اين وسيله وحدت اين قوم را تأمين و زمينه تشکيل يک حکومت مرکزي قادر را پيريزي کند. به همين جهت شاهنامه از مهمترين کتابهايي بوده که توجه خاص و عام را برانگيخته و بارها استنساخ شده و خوشنويسان و نگارگران در دورههاي مختلف، با رغبت و غرور در آن هنرنمايي کرده اند.
وي در پايان صحبتهايش افزود: فرهنگستان هنر به منظور ارج نهادن به مقام حکيم توس که در سدههاي متمادي توسط هنرمندان به تصوير درآمده و نگارههاي آنان که در گونههاي هنري بيانگر ابداعات و تجلي فرهنگ تفکر و اعتقادات بوده براي اولين بار همايش بينالمللي شاهنامهنگاري را برگزار ميکند.
اجراي ضرب و زنگ مرشد تهراني و برنامه مجلس خواني شاهنامه که توسط گروهي از شهر کاشمر برگزار شد، از ديگر برنامههاي جانبي اجرا شده در آيين گشايش همايش شاهنامه نگاري بود. گفتني است مراسم صبح اين همايش با مراسم آييني خنجر استان سيستان و بلوچستان پايان يافت.
در پايان اين مراسم نمايشگاهي از نگارههاي شاهنامه فرهنگستان هنر و همينطور تعدادي اثر از نگارگران مشهور معاصر گشايش يافت.
اين نمايشگاه تا پايان روز پنجشنبه 26 ارديبهشت در مجموعه فرهنگي و هنري آسمان آماده بازديد عموم است.
115/
انتهای پیام/