نصري نوآوري و شناخت بازار را در جذب و جلب مشتري جهاني مهم خواند و گفت: با استفاده از فنآوري و خلق روشهاي جديد با کيفيت بالا بايد بازارهاي اصلي را براي تبادل و تعامل شناسايي و در جهت رسيدن به جايگاه شايسته برنامهريزي منسجمي داشته باشيم.
در ادامه رضا الله داد مشاور عالي مرکز ملي فرش ايران با اشاره به وضعيت فرش در کشورمان گفت : در حال حاضر کشورهاي توليدکننده فرش تلاش ميکنند تا از طريق عرضه فرش با کيفيت برتر، اجراي برنامههاي تبليغاتي وسيع، استفاده از از طرحها و نقشههاي پرفروش و ايجاد انگيزه براي خلاقيت و ابتکار، سهم بيشتري از بازار جهاني فرش را دراختيار بگيرند.
داد تصريح کرد:حضور درنمايشگاههاي تخصصي فرش، استفاده ازمواد اوليه مرغوب، بهره گيري از نبوغ و استعداد طراحان زبردست ، رعايت ذوق و سليقه مصرفکنندگان در هر يک از بازارهاي هدف، ازمهمترين راهکارهاي فروش فرش دستباف در جهان است .
وي ادامه داد: کشور ما يکي از توليد کنندگان مهم فرش در دنيا به شمار ميرود به طوري که ساليانه پنج ميليون متر مربع فرش در ايران توليد ميشود.
وي با اشاره به چگونگي بازاز يابي و معرفي فرش ايراني در دنيا گفت: يکي از مسائل مهم در صادرات فرش بازاريابي و بازار شناسي است که در اين راستا از حضور توليدکنندگان و صادرکنندگان فرش در نمايشگاههاي داخلي حمايت شده و با حضور خريداران خارجي است که بحث بازاريابي مطرح ميشود .
وي تصريحکرد: ايجاد يک نمايشگاه در تهران و يک نمايشگاه در کيش از جمله اقدامات ما براي معرفي و بازديد تجار کشورهاي مختلف از فرش ايراني بوده است.
مرتضي فرجي رئيس مرکز ملي فرش ايران نيز به نقش فرش در اقتصاد ملي به دليل اشتغالزايي و جلوگيري ازمهاجرت بي رويه روستائيان به شهرها اشاره کرد و افزود: با توجه به خشکسالي اخير و فصلي بودن کار در روستاها، بهترين روش براي جلوگيري از مهاجرت روستائيان ايجاد اشتغال از طريق توليد فرش دستباف است.
فرجي در جهت ايجاد بازار مناسب گفت: يکي از اقداماتي که ميتواند در جهت بازاريابي فرش موثر باشد اعزام تور طراحان، نقاشان و توليدکنندگان فرش به خارج از کشور است که در سال گذشته برنامه اجراي تورهاي آموزشي به کشور آلمان و حضور در سه نمايشگاه در اين کشور را برگزار کرديم.
وي همچنين يادآورشد: در راستاي بازاريابي فرش ايراني در سال گذشته کميته سليقه يابي ايجاد شد که اين کميته سلايق کشورهاي مختلف و مسائلي چون ابعاد، اندازه، طرح، رنگ و حتي قيمت را شناسايي و در اختيار توليدکنندگان قرار ميدهد و آنها نيز متناسب با سليقههاي مشتريان توليدات خود را روانه بازار خواهند کرد./104
انتهای پیام/