وي تصريح کرد: در آثار مکتب شيراز، مضامين بيشتر حماسي هستند تا تغزل و وحدت. همچنين بين اجزا با شيوه بداهه پردازي و رنگهاي گرم بيشتر به چشم ميآيد.
در ادامه گالينا لاسيکوا، پژوهشگر موزه دولتي هنرهاي شرقي مسکو، درباره تصويري نادر از شاهنامه بر خلعت، توضيح داد: اين تصوير مبارزه يک قهرمان با اژدها را نشان ميدهد که به هيچ وجه کپي نيست و شباهتي به مينياتورهاي ديگر هم ندارد و تنها تصوير مربوط به آن به قرن 14ميلادي برميگردد.
وي گفت: به نظر ميرسد اصل موتيفهاي اين تصوير از چين گرفته شده و داستان آن هم به جاي نبرد اسکندر، درباره موضوع شاهکار هوشنگ و مربوط به جشنهاي سده است.
لاسيکوا خاطرنشان کرد: در اين تصوير نبرد نيز نبردي ميان خير و شر و نمادي از زندگي است و سيمرغ به عنوان رهبر و نشان دهنده راه ديده ميشود.
سعيد خودداري ناييني محقق و پژوهشگر هنر ديگر سخنران همايش شاهنامهنگاري بود که وي درباره «نگارههايي ديگر از شاهنامه در کتابخانه ملک» گفت: در ميان اين نسخهها، نسخه تازه خريداري شده با چهار تصوير از شاهنامه نيز وجود دارد که به سبک قاجار و با موضوع داستانهاي شاهنامه است.
در خاتمه سوسن اصيلي، مسئول بخش نسخ خطي دانشگاه تهران نيز درباره نسخه خطي جديدي که به تازگي وارد اين مجموعه شده اظهار داشت: اين نسخه داراي 549 برگ و به خط نستعليق است، مقدمه آن مانند بسياري ديگر از شاهنامهها از روي شاهنامه بايسنقري نوشته شده اما انتهاي مقدمه که در شاهنامه بايسنقري درباره مرقد فردوسي است را ندارد و به جاي آن ذکر طبقات سلاطين ايراني آمده است.
اصيلي اهميت اين نسخه را در آن دانست که قديميترين نسخه موجود در مرکز نسخ خطي دانشگاه تهران مربوط به سال 1001 است، اما اين نسخه با اينکه هفت سال بعد از شاهنامه بايسنقري نوشته شده اما تاريخ آن يک قرن پيشتر از آخرين نسخه موجود در اين کتابخانه است.
وي تصريح کرد: متأسفانه، جلد و تمام تصاوير اين کتاب از بين رفته است و آثار رنگي تصاوير متعدد روي برگهاي موجود هنوز ديده ميشود. اما تنها تصوير باقي مانده صحنهاي از داستان همراهي اسکندر و خضر است که با مهارت رنگهاي تخت لاجوردي، سياه و غيره را به کار برده است. اين داستان در 23 نسخه ديگر هم آمده است.
115/
انتهای پیام/