قائممقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در اين مراسم با اشاره به اينکه وظيفه ما در حوزه ميراث فرهنگي سختافزاري و بعد نرمافزاري در آن فراموش شده گفت: پژوهشگاه بايد در حوزهي ميراث معنوي، مردمشناسي و غيره در بخش نرمافزاري بيشتر فعاليت کند تا فرهنگ صحيح ايراني بيشتر معرفي شود.
حميد بقايي اظهار داشت: در دنيا و در کشورهايي همچون فرانسه، آلمان وقتي دربارهي ميراث تاريخي بحث مي کند تلاش مي شود تا ارتباط آن با دنياي امروز ارتباط برقرار شود. ما بهعنوان يک شهروند نياز داريم که تاريخ ايران را از نزديک بشناسيم، چون اين تاريخ، فقط رفتوآمد پادشاهان نيست و اطلاعات کاربردي همچون دانش ،فرهنگ و غيره آن به ما منتقل نشده است.
وي افزود: وظيفه ميراث فرهنگي سنگين است و ما وظيفه داريم مردم را هدف فعاليتهاي فرهنگي قرار دهيم و تاريخ ايران را به آنها معرفي کنيم.
بقايي ادامه داد: تاريخ ايرانيان تاريخ آزاده خواهي است و ايرانيان در طول تاريخ، هيچگاه تحت ظلم نبودهاند و اگر ظلمي بر آنها بوده است، دربرابر آن ايستادگي کردهاند. دنياي حاضر، نيازمند مبارزه با ظلم است و اين فرصت مناسبي است که ايران را بهعنوان يک ملت آزاديخواه معرفي کنيم و پژوهشگاه بايد بحث تبيين تاريخ را جدي بگيرد.
قائممقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اظهار کرد: ما اکنون يک منبع کاربردي براي ارايه در حوزه ميراث فرهنگي کشور نداريم. در ايران، منابع مختلف ميراثي و باستاني وجود دارند؛ اما سناريو و روشي که به کمک آن، اين منابع را بهشکل تأثيرگذاري بتوان معرفي کرد، وجود ندارد و اين ضعف در بخش نرمافزاري است.
وي ادامه داد: ما بايد اشياي تاريخي را از صندوقچه ها خارج کنيم تا همه مردم آنها را ببينند و به سمت عملياتي شدن پيش رويم. ارزش نسل جديد ما، بسيار زياد است و نگهداري آثار تاريخي فرهنگي در مخازن نوعي انحصارطلبي و بدسليقگي است.
بقايي در ادامه با تأکيد بر اينکه بايد ميراث فرهنگي را در جامعه تزريق، قابل لمس و با دوره جديد تلفيق کنيم گفت: تمام تمدن و آثار تاريخي را بايد در راستاي جهاني شدن به نمايش بگذاريم. تخت جمشيد، ميدان نقش جهان و ديگر آثار تاريخي با فرهنگ و مديريتش در طول تاريخ متعلق به تمامي ملت هاست و هنر ما اين است که آنها را به تمام بشريت ارايه کنيم.
به گزارش روابط عمومي پژوهشگاه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري محمد مهدي لبيبي رئيس پزوهشکده مردم شناسي در اين مراسم بر کاربردي شدن پژوهش ها تأکيد کرد و گفت: فعاليت هاي علمي پژوهشي بايد بنياني ايجاد کند تا بر اساس آن بتوانيم حجم فعاليت هاي عملي را افزايش دهيم.
به گفته وي شناسايي نياز هاي بخش هاي مختلف سازمان ضروري و تحقيق و توليد علم از جمله وظايف پژوهشکده مردم شناسي است.
محمد ميرشکرايي ـ مدير پيشين پژوهشکدهي مردمشناسي ـ نيز در اين مراسم، اظهار داشت:پژوهشکده مردم شناسي بر پايه يک پيشينه 70 ساله است و بيش از 50 سال است که فعاليت هاي پژوهشي آن مبتني بر اقدامات کارشناسي و سامان يافته است.
او گفت: از اوايل دههي 50، مرکز مردمشناسي ايران با همکاري مؤسسهي مطالعات علمي و فرهنگي فرانسه، اقدام به برگزاري برنامهاي براي تهيهي اسناد، مدارک فرهنگي و نقشههاي مردمنگاري کشور با تمرکز در مناطق قومي بختياري، همدان، تالش و سمنان کرده است.
به گفته وي اين فعاليت پس از انقلاب اسلامي، تعطيل شد و پژوهشکده مردمشناسي در سال 1369 طرحي را با عنوان مردمنگاري سرزمين مطرح کرد.
ميرشکرايي افزود: براي اينکه اين طرح کل کشور را پوشش دهد، بايد مردمنگاري آن در کوتاهترين زمان ممکن انجام ميشد تا تغييرات در گذر زمان بهوجود نيايند، چون تغييرات، امکان مقايسه را از ميان ميبرند. همچنين اين طرح بايد چارچوب معيني را طي ميکرد.
وي يادآوري کرد: کوتاهترين زمان ممکن براي اين پژوهش، 10 سال تعيين شد که بهدليل کمبود اعتبار و کارشناس، اين کار بهمدت دو سال به تعويق افتاد. همچنين دو سال براي بازنگري بهمدت زمان اين طرح افزوده شد.
او دربارهي طرحي کاربردي در زمينه مردمشناسي، گفت: طرح شناسنامه فرهنگي کشور اگر بهخوبي کامل شود، از کاربرديترين پژوهشهايي است که در کشور انجام شده است. اين طرح با هدف تهيه اطلس مردمنگاري سرزمين ايجاد شده است.
رييس پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري نيز در اين نشست پايه اصلي فعاليتهاي پژوهشگاه، را پژوهشکدههاي مردمشناسي و باستانشناسي برشمرد و گفت: بقيهي پژوهشکدهها با هدف تکميل در کنار اين دو محور شکل گرفتند.
سيد طه هاشمي گفت: مردمشناسي، بررسي انسان و تعامل آن با محيط است و چون انسان جانشين خدا در زمين است، در اين پژوهشکده، محققان کار خدايي انجام ميدهند. فردي که دربارهي انسان تحقيق ميکند، در واقع، عظمت خداوند را کشف و معرفي ميکند.
وي ادامه داد: در حوزه مردمشناسي نياز به تأسيس رشتههايي داريم که کاملا با موضوع مردمشناسي مرتبط باشند و اين کار بهجز با داشتههاي ما در پژوهشکده مردمشناسي انجام نميشود.
هاشمي تأکيد کرد: شناسنامه فرهنگي کشور مانند يک برگه هويت است که هرکسي آنرا باز ميکند، دربارهي آن آگاه ميشود. در اين مجموعه، تمام مؤلفههاي انساني ايران بررسي شدهاند.
وي افزود: پژوهشهاي مردمشناسي بايد در متن زندگي مردم قرار گيرند. در پژوهشکده نيز بايد توليد علم شود و مطالعات بنيادي و اساسي صورت گيرند.
در ادامه، مدير گروه مردمشناسي زيستمحيطي پژوهشکده مردمشناسي دربارهي ميراث معنوي، گفت: ميراث معنوي به ميراث فرهنگي غيرمادي يا ناملموس گفته ميشود که همهي صورتهاي ذهني و رفتاري آثار انساني را دربرميگيرد و اهميت آن در استمرار و آميختگي آن با ارزشهاي حاکم فرهنگي است.
هما حاجعلي محمدي افزود: بسياري از مظاهر ميراث معنوي ايران در معرض خطر بودند و خطر ديگري نيز ازسوي کشورهايي که حوزه فرهنگي مشترکي با ما داشتند، اين ميراث را تهديد ميکرد. به همين دليل، فرم پيشنهادي يونسکو را براي پژوهش توصيف و ثبت ميراث معنوي تهيه کرديم و آن را براي تمام پژوهشکدههاي استانها فرستاديم تا از اين طريق، سرعت را در تهيه پروندههاي ميراث معنوي افزايش دهيم.
او اضافه کرد: با توجه به دستورالعمل يونسکو، هر ميراث معنوي پيش از ثبت جهاني بايد به ثبت ملي برسد. در اين راستا، پروندههاي 280 ميراث معنوي تهيه شدهاند.
115/
انتهای پیام/