مدير پايگاه پل‌هاي تاريخي لرستان با بيان اين مطلب به ميراث آريا(chtn)،گفت: سرزمين لرستان با بيش از 60 پل تاريخي بيشترين پل‌هاي تاريخي در کشور را به خود اختصاص داده است که عمدتاً مربوط به دوره‌هاي هخامنشي، ساساني و اسلامي بويژه قرن چهارم هجري است .

علي مصطفي‌نژاد افزود: پل شاپوري خرم آباد با بيش از 300 متر طول و با مصالح تماماً سنگي و ملات آهک و گچ نيم‌کوب در دوره ساساني بر روي رودخانه خرم آباد احداث شده است .

وي تصريح کرد: براي ساخت اين پل در برخي پايه‌هاي آن آبشکن‌هايي احداث شده که اين آبشکن‌ها عمدتاً در مسير دائمي آب رودخانه و در يک خط مستقيم ايجاد شده اند که در قسمت‌هاي پائين آبشکن‌ها و پايه‌ها از سنگ‌هاي پاکتراش درشت دانه استفاده شده و در بالا دست پايه‌ها و قسمت بدنه و يا نماي پل از سنگ‌هاي حجاري‌شده و قواره‌اي و همچنين در طاق‌ها از سنگ‌هاي قواره و لاشه بهره گرفته شده است.

مدير پايگاه پل‌هاي تاريخي لرستان با بيان اينکه پل شاپوري تماماً از سنگ درست شده و حتي يک عدد خشت يا آجر در ساخت آن استفاده نشده است ، تصريح کرد: در دوره اول سفر رئيس جمهور مبلغ 250 ميليون تومان براي مطالعه و مرمت پل تاريخي شاپوري در نظر گرفته شد و در هيئت دولت نيز مصوب شد که از اين مبلغ 150 ميليون تومان از طرف سازمان ميراث فرهنگي کشور براي اين امر تخصيص و ابلاغ شود که پايگاه ضمن مطالعه پل مذکور توسط مشاورين ذيصلاح مرمت و بازسازي آن را آغاز کرد که برنامه مرمت و بازسازي سريعاً و در سه مرحله طراحي و اجرا شد .

وي افزود: در مرحله اول تعويض تمام ملات فرسوده واقع شده در بين سنگ‌هاي‌ پاکتراش همه پايه‌ها، آبشکن‌ها و سنگ‌هاي حجاري شده بدنه انجام شد .

مصطفي نژاد مرحله جديد عمليات اجرايي پل شاپوري را بازسازي آبشکن‌هاي پل مذکور با نظارت مشاورين و متخصصين زمين شناسي اعلام کرد و گفت: پس از مطالعه نمونه‌هاي سنگ آبشکن‌ها معدن سنگ آن که مربوط به عصر ساسانيان است در کوه پايه سفيدکوه شناسايي و با عمليات استخراج سنگ از معدن فوق توسط پيمانکار مربوطه حدود 400 قطعه سنگ درشت دانه به مکان پل انتقال داده شد.

وي همچنين گفت: همزمان عمليات تراش سنگ‌ها توسط استادکاران سنتي آغاز و پس از تراش سنگ‌هاي قواره‌اي آماده شده، استادکاران آن‌ها را به صورت سنگ‌هاي پاک تراش آماده کار کردند و هم اکنون نيز اين سنگ‌ها در حال نصب در مکان‌هاي مورد نظر براي بازسازي اين 12 آبشکن است .

در ادامه مصطفي نژاد ابراز اميدواري کرد که در صورت تأمين اعتبار مي‌توان با مرمت و بازسازي بدنه بنا بويژه در قسمت سنگ‌هاي حجاري شده و طاق‌ها ، پايه‌ها و اقدامات موثري براي نجات اين بناي ارزشمند تاريخي از زوال و نابودي آن جلوگيري بعمل آورد.

همچنين وي معتقد است در صورت اعتبار کافي مي‌توان پايه‌هاي واژگون شده اين بناي ارزشمند را دوباره به جاي اوليه خود انتقال داد./104

انتهای پیام/

کد خبر 1387050313