در سال جاري کتابهاي \"مردم شناسي ايران، چالشها و پرسشها\" شامل گفتوگو، همآيي، همانديشي انديشمندان و مردم شناسان ايراني، \"ترکمن هاي يموت\" مطالعه سازمان اجتماعي ترکمنها در آسياي مرکزي، \"خاطرات مردم شناسان ايران\"، \"افسانه هاي افشار\" افسانههاي رايج در ميان مردم منطقه افشار از توابع قيدار شهر زنجان، \"ترانه هاي مردم و نغمه هاي شادي شامل موسيقي و ترانه¬هاي تالشي به چاپ رسيد و 10 عنوان کتاب ديگر نيز در مرحله چاپ قرار دارد.
مجتبي تبريزنيا گفت: از ديگر فعاليتهاي اصلي پژوهشکده مردم شناسي، شناسايي و مستندسازي و تهيه پرونده و ارسال براي ثبت ملي و سپس ثبت جهاني مظاهر ميراث معنوي فرهنگي آثار ناملموس فرهنگي است. با توجه به تاکيد يونسکو در اين راستا و عضويت ايران در کنوانسيون مربوطه، از سال گذشته اقدامات گسترده اي در اين زمينه صورت گرفت.
وي در ادامه تاکيد کرد: علاوه بر انتشار خبرنامه ميراث معنوي، فهرستي شامل 2500 عنوان از نمونههاي ميراث معنوي تهيه شد. سپس براي 280 عنوان از اين مظاهر، اطلاعات تفصيلي در قالب فرمهاي مصوب يونسکو، تهيه و در اوايل سال جاري براي ثبت ملي به اداره مربوطه ارسال شد.
به گفته معاون پژوهشکده مردم شناسي در حال حاضر ضمن تداوم تکميل دو فعاليت يادشده، تلاش ميشود مستندات اضافي براي پروندههاي در دست ثبت ملي و اقدامات لازم براي ثبت جهاني، و نيز راهکارهاي گسترش شناخت و حفاظت از اين ميراث پيگيري شود.
وي يکي ديگر از طرح هاي ملي و شاخص پژوهشکده مردم شناسي را \"اطلس مردم شناسي ايران\" معرفي کرد و افزود: در اين اطلس با استفاده از نرم افزارهاي رايانه اي و ايجاد بانکهاي اطلاعاتي و بهره گيري از اطلسهاي جغرافيايي، اطلاعات فراواني از فرهنگ عامه و زندگي مردم شهرهاي مختلف کشور با جزئيات گردآوري و عرضه ميشود. اين پروژه ملي از چندين پروژه کوچک تر موضوعي تشکيل شده که نتايج آنها در قالب اطلس آشکار ميشود.
تبريزنيا با بيان اينکه اطلس بازيهاي سنتي و بومي به عنوان يک طرح جداگانه در دو حوزه ميراث معنوي و اطلس ملي در دست تهيه است ،از جمله پروژه هاي کوچک اين اطلس به شمار مي رود ادامه داد: در حال حاضر فهرست کاملي از بازيهاي سنتي رايج در مناطق مختلف کشور تهيه شده است.
وي افزود: با توجه به گسترش وسايل ارتباط جمعي و فناوريهاي رسانه اي مانند تلويزيون، رايانه، اينترنت و توجه به بازيهاي سنتي به شدت در معرض فراموشي قرار گرفته است. به همين دليل اين پژوهشکده با شناسايي و ثبت اين بازيها زمينه مناسبي براي احيا و بازآفريني بازيهاي سنتي در قالب فعاليتهاي آموزشي فراهم ميکند.
وي تاکيد کرد: اميدواريم ساير نهادها به ويژه آموزش و پرورش، با رويکردي مناسب و به موقع از اين بازيها که بسياري از آنها در دل خود عناصر غني فرهنگ بومي را دارند، در نظام آموزشي کشور، به ويژه مقاطع پيش دبستاني و ابتدايي بهره گيرند. اين تجربه اي بوده که در سالهاي گذشته در پژوهشگاه انجام شده است./118
انتهای پیام/