حسن عسگري با اشاره به اينکه توليدکنندگان براساس حس رقابت خود بهصورت پراکنده به فعاليت مشغولاند، افزود: اين در حالي است که بازاريابي صحيح ميتواند بازارهاي جديد و گاه فروش عمده را براي آنها رقم بزند.
وي ادامه داد: همين توليدکنندگان براي عرضه محصولات خود در خارج از کشور با مشکلات بيشتري نسبت به داخل کشور برخور دارند چرا که اگر بازار داخلي تا حدي نسبت به توليدات عرضه شده آشنايي دارد، بازار خارجي نيازمند آگاهي رساني بيشتر در اين زمينه است.
اين توليد کننده با بيان اينکه با وجود مشکلاتي که به همين دلايل براي صادر کنندگان پديد مي آيد تعداد صادر کنندگان اين بخش با توانمنديهاي صنايع دستي مان براي معرفي در بازارهاي دنيا برابري نميکند، اظهار داشت: علت اين معضل را نبايد در حال حاضر جستجو کرد و دلايل آن به زماني مربوط ميشود که دولت خود هم توليدکننده و هم صادرکننده بود و کسي قدرت رقابت با آن را نداشت.
عسگري تصريح کرد: با ورود بخش دولتي به عرصهي صادرات و انحصار آن، بخش خصوصي و صادرکنندگان به حاشيه رفته و در بازارهايي که با هزينهي خود شناسايي ميکردند، متمرکز شدند.
وي افزود: اگرچه امروز، بخش دولتي و متولي صنايع دستي تصميم دارد، درها را به روي صادرکنندگان صنايع دستي و بخش خصوصي باز کرده و بياعتمادي نسبت به اين بخش را رفع کند اما اين ديدگاه همچنان در ميان صادرکنندگان و بخش خصوصي وجود دارد.
اين هنرمند رقابت اين دوبخش را عامل پايين آمدن کيفيت طرحها و نقش محصولات مربوط براي عرضه جهاني دانست و افزود: به نظر ميرسد با رويکرد تازه دولت زمينهها براي بازگشت اعتماد طرفين فراهم شده است بنابراين بسترسازي مناسب ضرورت دارد تا بخش خصوصي از تمام توان براي صادرات استفاده کند. /111
انتهای پیام/