محمدرضا چيت ساز گفت: اين تونل ساساني براي انتقال آب گرگر شاخهاي از رود کارون و بخش پايين آب (توليد کننده آبشار) ساخته شده است .
وي در ادامه خاطرنشان کرد: در طول سده هاي اخير هواکشهاي بخش \"سي سر\" اين تونل، به دليل ساخت و ساز و آسفالتهاي ريخته شده بر روي تونل مسدود شده است.
وي با اشاره به اين که فرايند يادشده به مرور زمان باعث جلوگيري از تهويه و فرسايش تدريجي بخشي از سقف تونل شده است اظهار داشت: در اين راستا با وزارت نيرو جلساتي برگزار کرديم که در پي اين جلسات طرحي براي مرمت اضطراري تونل بليتي ارائه شد.
به گفته اين دکتراي باستان شناسي: هيات راهبردي و مقامات شهر پس از ارائه گزراشي با يک مشاور منتخب از سوي شرکت آب و فاضلاب خوزستان قراردادي منعقد کردند که پس از آن مشاور يادشده طرحي را براي مرمت تونل بليتي ارائه کرد.
چيتساز با بيان اين که طرح 10جلدي مشاوردر جلسات مختلف مورد مطالعه و بررسي قرار گرفت تصريح کرد: با همکاري يک هيات کارشناسي مرمتگر، معماري و مهندسي عمران، سازه و ديگر رشتههاي مرتبط به مدت چندين ساعت، گزارش 10 جلدي مشاور مورد بررسي و تجزيه و تحليل قرار گرفت.
وي اضافه کرد: چندي پيش پيشنهاد نهايي امور پايگاههاي سازمان ميراث فرهنگي براي مسئولان استان معاونت عمراني استانداري و مسئولان آب و فاضلاب ارسال شد تا هرچه سريعتر مرمت اضطراري اجرايي شود.
وي با بيان اين که اعتبار مرمت تونل توسط شرکت آب برق خوزستان تامين ميشود تصريح کرد: البته طرح ارائه شده از سوي مشاور داراي اشکالاتي بود اما در مجموع نقاط مشترکي نيز وجود داشت.
اين استاد دانشگاه سازههاي آبي شوشتر را يک اثر باستاني خواند و افزود: بنابراين بايد ملاحظات ميراثي در موضوعات مرمتي آن لحاظ شود.
چيت ساز ادامه داد: اميد است نظرات تاييد شده و کارشناسي امور پايگاهها هر چه زودتر مورد تصويب قرار گيرد.
وي با اشاره به اين که براساس نظرات کارشناسي تا حد امکان بايد در مرمتهاي اضطراري سازههاي باستاني از مصالح سنتي استفاده شود تاکيد کرد: درصورتي که مصالح سنتي پاسخگو نبود ميتوان از سازههاي غيرسنتي استفاده کرد، بنابراين از ابتداي فرايند مرمت، بتونريزي يا شات کليت در مورد سازههاي سنتي روش غيرمنطقي به نظر ميآيد./118
انتهای پیام/