وي با اشاره به اينکه طرح ياد شده با رويکردي متفاوت همگام با دستاوردهاي نوين دنياي علم در حوزه مطالعات فرهنگي و با نگاه ويژه به مصرف کنندگان صنايع دستي تهيه شده، اظهار داشت: در اين طرح سعي شده، ابتدا به نظرسنجي از خريداران صنايع دستي ايران پرداخته و سپس از نظرات عرضه کنندگان هم برداشتهايي داشته باشيم.
مدير کل حفظ و احياء اين معاونت ادامه داد: اين اولين پژوهش از نگاه مصرف کنندگان صنايع دستي است و توجه به خاستگاه و انگيزه مصرف کنندگان و قرارگرفتن خريداران در طبقه بندي هاي سني، ميزان تحصيلات و ترکيب جنسيت خريداران مدنظر قرار گرفته است.
رحمتي تصريح کرد: در کنار مسائلي که زمينه ساز اين طرح تحقيقاتي شده ، اجرايي نشدن چنين پروژهاي در مورد مصرف کنندگان صنايع دستي تا به امروز نيز هدف اجراي آن قرار گرفته است.
وي با بيان اينکه اين طرح به عنوان يک طرح اکتشافي با روش تحقيق کيفي انجام شده است، گفت: در اين روش به هيچ عنوان کارشناسان ما به اعداد، ارقام، درصد و يا استفاده از پرسشنامه سرو کار نداشته بلکه حضور در مکان و مصاحبه مستقيم با مصرف کنندگان و فروشندگان اين محصولات را سرلوحه کاري خود قرار داده اند.
يحيي رحمتي در ادامه اظهار داشت: در اين پروژه تحقيقاتي حدود بيست نقطه فروش صنايع دستي در تهران را شناسايي و براي پياده کردن طرح مورد نظر به اين مکانها مراجعه کرده ايم.
مدير کل حفظ و احياء معاونت هنرهاي سنتي و صنايع دستي با تأکيد بر اينکه انتخاب اين مکانها با بررسي بر روي تمامي اطلاعاتي بود که از اماکن فروش توليدات صنايع دستي تهران در اختيار داشتهايم، افزود: در حدود 70 درصد مکانهاي فروش تهران را اعم از فروشگاههاي بخش خصوصي، دولتي، گالريهاي هنري، بازارچهها و نمايشگاههاي صنايع دستي را شناسايي و اين تعداد را از ميان آنها انتخاب کرده ايم.
وي ادامه داد: همچنين براي نهايي شدن و بررسي نهايي اطلاعات به دست آمده از نظرات کارشناسي 14 نفر کارشناس و صاحب نظر در بخش صنايع دستي و هنرهاي سنتي استفاده کرديم.
رحمتي خاطرنشان کرد: در اين طرح که نزديک به يک سال و نيم به طول انجاميده ، نگاهي ويژه به مصرف کنندگان توليدات صنايع دستي جايگزين نگاههاي سنتي طرحهاي تحقيقاتي به توليد کنندگان شده است./111
انتهای پیام/