به‌گزارش ميراث‌آريا(chtn) زمان زيادي از ورود سيستم بانکداري نوين در کشور مي‌گذرد. سيستمي که همراه با پيشرفت روزافزون جامعه جايگزين مال‌التجاره‌هاي قديم شد و روز به روز با پيشرفت‌هاي جديدي بود.

از آنجائي‌که بانک‌ها نقش عمده‌اي در گردش اقتصادي و تجاري جامعه دارند، لذا ارتقاء سيستم عملکردي در جهت تسهيل در اين گردش اقتصادي و تسريع در انجام امور بانکي مردم از نمودهاي اين ارتقاء سيستم بانکداري الکترونيک است.

از نمونه خدمات بانکداري الکترونيک نيز مي‌توان از شبکه سيستم شتاب ياد کرد. سيستمي که در سال 81 جهت برقراريي ارتباط بين سه بانک صادرات، کشاورزي و توسعه صادرات آغاز به کار کرد و پس از آن ديگر بانک‌ها به اين شبکه پيوستند تا يک نظام هماهنگ در سيستم بانکداري کشور به وجود آيد.

اما صد افسوس که اين تکنولوژي در کشور ما نيز چندان مثمر ثمر واقع نشد و نه تنها گره‌اي از کار کسي باز نکرد بلکه گره ديگري نيز به گره‌هاي موجود افزود. چراکه دستگاه‌هاي خود پرداز در بيشتر اوقات از سيستم خارج هستند و جمله معروف \"دستگاه در حال حاضر قادر به شمارش حساب شما نمي‌باشد\" تنها پاسخ اعتماد مردم به اين شيوه نوين در بانکداري کشور است.

مواردي که از اختلال در سيستم شتاب نشأت مي‌گيرد به نوعي بي‌اعتمادي مردم را نسبت به اين تکنولوژي جديد بانکي به دنبال داشته است، به‌طوري‌که بيشتر مردم ترجيح مي‌دهند براي انجام هرگونه عمليات بانکي مستقيم و حضوري به بانک‌ها مراجعه کنند و خود را درگير اين مشکلات موجود نکنند. چراکه با وجود پرداخت قبوض از طريق دستگاه‌هاي خودپرداز و حتي از طريق اينترنت و تلفن در منزل اما بسياري از مردم ترجيح مي‌دهند براي انجام اين کار بسيار پيش پا افتاده زحمت رفتن به بانک را تحمل کنند.

تمام اين مواردي که به آن‌ها اشاره شد به معناي ناديده گرفتن خدمات قابل توجه دستگاه‌هاي خودپرداز نيست اما استفاده ناقص و ناهمگون بانک‌هاي دولتي و خصوصي از ابزار و فناوري‌هاي مدرن ارتباطات، مشکلات بسياري را براي کاربران سيستم شتاب به وجود آورده است و لازم است مسئولان مربوط نسبت به رفع مشکلات موجود در اين زمينه شتاب بيشتري داشته باشند ./115

انتهای پیام/

کد خبر 1387092411