وي در ادامه افزود: شيخ نه تنها عالم کمنظيري است بلکه در نوع خود بيمانند است و شهرت وي مرهون نوع خاص و سيستم مخصوص تاريخ نگارهاي غير علمي و تا حدودي دور از واقعيت فکر عصر شفقي است.
محمد واعظ خراساني با اشاره به اينکه بهايي بعد از پدر خود در قزوين اصفهان و هراز عنوان شيخالاسلام را از آن خود کرد يادآور شد: وي پس از آن لباس درويشي پوشيد و در شام مصر و عراق به مدت 30 سال گوشه عزلت را بر گرفت.
وي در مورد نحوه آشنايي شيخ بهايي با شاه عباس صفوي گفت: شيخ در هفت سالگي با پدر در بعلبک بوده و بعد پدرش از دست حکام آسماني به اصفهان هجرت ميکند و به وسيله يکي از علماي اصفهان به شاه تهماسب که در قزوين ميزيسته معرفي ميشود.
محمدواعظ زاده خراساني يادآور شد: اين آشنايي باعث شد پدر وي 8 سال شيخ الاسلام قزوين شود. اما پس از آن به حج ميرود و پس از سفر به بحرين در آنجا فوت ميکند.
وي خاطرنشان کرد: شيخ هم به پدر اقتدا ميکند و شيوه او را بر ميگزيند او توانست به دربار شاه عباس صفوي راه يابد و در اين زمان موفق به تأليف رساله فقهي جامعه عباسي شد.
آيتالله محمد واعظ زاده خراساني گفت: از مفاخر و کارهاي برجسته وي ميتوان به طراحي بقعه اميرالمؤمنين در نجف اشرف ساخت ديوار قديمي شهر نجف، ساخت منارجنبان اصفهان، طراحي مسجد شاه لطفالله اصفهان، تقسيمبندي آب زاينده رود و ساخت گلخن اصفهان که توسط يک شمع گرم ميشود اشاره کرد.
وي در خصوص سبک نوشتاري وي در ادب فارسي مثل ادب عربي نشان دهنده مهارت وي در ايجاد و بيان معما آميز است.
آيت الله محمد واعظ زاده خراساني خاطرنشان کرد: شيخ بهايي در آثار فقهي خود مانند رسائل پنج گانه اين هنر را به کار برده است و بايد گفت اين سبک نويسندگي در خلاصهالحساب تحضيبالبيان آشکارتر است./115
انتهای پیام/