تا جايي که اين اظهار نظرهاي سياسي هاله‌اي ضخيم به دور جلسه‌هاي يکشنبه کاخ رياست جمهوري ايجاد کرد. در راستاي اين تحرکات روز يکشنبه هفته گذشته معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران در گفت و گو با سايت شهرداري تهران بعد تازه‌اي از اين جنگ را مطرح کرده و عملا شمشير را از رو بسته است.

بررسي گفته‌هاي تشکري هاشمي با سايت رسمي سازمانش نشان از نوعي مداخله عمدي در خروجي اين جلسات که به تعبير معاون عمراني وزارت کشور جلسه جمع‌بندي نشست‌هاي ترافيکي است، دارد.

معاون شهردار تهران در بخش نخست سخنانش بارد اظهارات نيکزاد، معاون عمراني وزارت کشور، درباره تغيير در طرح جامع ترافيک پايتخت گفت: هيچ توافقي براي ايجاد تغييرات در طرح جامع حمل و نقل و ترافيک در جلسات مشترک شهرداري با شوراي عالي ترافيک انجام نشده و شهرداري تهران مخالف هرگونه تغييري بر خلاف مباني علمي و کارشناسي است.

اين در حالي است که نيکزاد در گفت و گو با يکي از روزنامه‌ها بخش‌هاي نيازمند بررسي طرح جامع ترافيک را موارد زيست محيطي ترافيک محيطي طرح دانسته قرار شد امي، نماينده سازمان محيط زيست در شوراي عالي ترافيک پس از ارايه گزارش شهرداري تهران، گزارش مکتوب را به شوراي عالي ترافيک ارايه دهد که ملاک عمل ما قرار گيرد.

اما به نظر مي‌رسد منظور تشکري هاشمي از اين اظهار صريح بيشتر به بحث مونوريل بر مي‌گردد. او يکي از مهمترين چالش‌هاي جلسات تشکيل شده را بحث احداث 2 خط مونوريل در تهران دانست و گفت: به نظر مي‌رسد حساسيت زيادي نسبت به گنجاندن مونوريل در طرح جامع حمل و نقل و ترافيک شهر تهران وجود دارد چنانچه يکي از موضوعاتي که بسيار مورد بحث قرار گرفت احداث مونوريل در تهران بود.

معاون قاليباف در امر ترافيک آنچنان لفظ گنجاندن را درباره مونوريل به کار برد که گويي اين وسيله حمل و نقل عمومي با روي کار آمدن دولت نهم از آسمان سقوط کرده و به فرهنگ لغات جاري مسئولان پيوسته است در حالي که به استناد برنامه راهبردي حمل و نقل ريلي انبوه و سريع‌السير شهري تهران و حومه 1409 که توسط شرکت مترو، شرکت مطالعات جامع حمل و نقل تهران و با همکاري شرکت سيسترا تهيه شده است، تهران باي تا سال 1409 حداقل 5 خط سبک شهري و يک خط مونوريل داشته باشد.

تشکري هاشمي در حالي بارها به روي کلمه گنجاندن تاکيد مي‌کند که طرح ياد شده در دوره شهرداري قاليباف تهيه و در شوراي شهر فعلي به تصويب رسيده که به دور از نظرات جناحي و سياسي بوده است.

البته او تصريح مي‌کند:\" نمايندگان وزارت کشور با بيان اين که در طرح جامع شهر تهران احداث 2 خط مونوريل مطرح شده است تاکيد داشتند که در طرح جامع حمل و نقل و ترافيک نيز بايد اين دو خط درج شود اما پاشخ شهرداري و شوراي شهر به آنها اين بود که در طرح جامع شهر تهران هم تا زماني که در دست بررسي شهرداري و شوراي شهر بود، موضوعي به نام مونوريل وجود نداشت و پس از آن که اين طرح به شوراي عالي شهرسازي و ساير نهادهاي ذي‌ربط ارسال شد و بدون نظر خواهي از شهرداري 2 خط مونوريل که فاقد پيشينه مطالعاتي و کارشناسي بود در طرح جامع گنجانده شد.\"

با اين همه او اعتراضش را چندين بار براي به اصطلاح گنجانده شدن مونوريل در طرح جامع اعلام مي‌کند و دليل اين را هم نداشتن پشتوانه کارشناسي آن مي‌داند: ما نسبت به گنجاندن 2 خط منوريل بدون کارشناسي در طرح جامع نيز معترض بوديم و اين نمي تواند تعهدي براي شهرداري به وجود آورد که طرحي را بدون مطالعه بپذيرد.

در حالي که مسئولان شهرداري مرتبا کارشناسي نبودن مونوريل را مطرح مي‌کنند، اين ابهام شکل مي‌گيرد که آيا طرحي که در زمان مسئوليت مديران فعلي شهرداري پايتخت تهيه شده و توسط بسياري از نهادهاي بالادستي شهرداري به تصويب رسيده است مي‌تواند تا اين حد بي‌پايه و اساس باشد که حالا استناد به همان اين چنين صداي بعضي از دوستان در شهرداري را در آورده است؟

معاون شهردار تهران در بخش ديگري از حرف‌هايش با اشاره به اينکه رئيس جمهور در جلسات تشکيل شده تاکيد داشتند هيچ کاري بدون مباني علمي و مطالعات کافي نگيرد، گفت: شهرداري به اين اصل اعتقاد دارد که بايد از موضوع سيستم حمل و نقلي که براي شهر مناسب است و مي‌تواند به حل معضل ترافيک کمک کند بهره جست اما هيچ طرحي بدون توجيه عقلاني و نظر کارشناسي در تهران اجرا نخواهد شد.

با اين حساب بسيار جالب است که او از مونوريل که پيشينه آن در تمام طرح‌هاي جامع و بالا‌دستي روشن و واضح است به عنوان يک کار بي پشتوانه ياد مي‌کند در حالي که خطوط BRT در دوران تصدي‌گري‌اش بدون کوچک‌ترين تحقيق و بررسي شکل گرفت و تا مدت‌‌ها سازمان شهرداري‌ها و دهداري‌هاي کشور و شوراي شهر به دنبال يافتن يک برگ صورت جلسه تصويب اين پروژه عظيم بودند.

اما به راستي اگر جلسات مشترک دولت و شهرداري به هر دليلي تعطيل شوند مقصر کيست؟

انتهای پیام/

کد خبر 1387111917