به گزارش ميراث آريا (chtn)،اين بار مسئولان شهرداري در اقدامي عجيب قصد دارند خط ويژه موتور سيکلت احداث کنند و اين موضوع وقتي عجيب‌تر به نظر مي‌رسد که منطقه 22 براي اجراي اين طرح در نظر گرفته شده است.

بر اساس طرحي که تاکنون رسانه‌اي نشده است، شهرداري تهران قصد دارد دست به نوآوري ديگري در حوزه ترافيک بزند. علي فاطمي، مجري طرح خط ويژه موتور سيکلت اعلام کرد: هنگامي که کنترل موتورسيکلت‌ها امکان‌پذير نيست، بايد آنها را از خودروها جدا کرد. بنابراين طبق طرحي که در کميته معابد شهرداري تهران به تصويب رسيده قرار است 19 کيلومتر خط ويژه موتور سيکلت احداث شود.

وي توضيح داد: اين مسير که عرض آن 5/1 متر است، از دهکده المپيک واقع در منطقه 22 آغاز شده و پس از گذشت از ميدان المپيک و بلوار دهکده، ورزشگاه آزادي را دور مي‌زند.

وي تاکيد کرد، اين طرح در کارگروه ترافيک شهرداري منطقه 22 هم تصويب شده است.

مغايرت اقدام شهرداري با طرح جامع ترافيک

شهرداري تهران در حالي براي احداث خط ويژه موتور سيکلت دورخيز کرده است که طبق طرح جامع حمل و نقل و ترافيک، سفرهاي شخصي بايد 25 درصد کاهش و سفرهاي عمومي 75 درصد افزايش يابد.

نتايج تحقيقات نشان مي دهد سهم موتور سيکلت در سفرهاي شخصي 7 درصد است که طرح جامع تاکيد دارد اين رقم به 3 درصد برسد. با اين حساب عجيب به نظر مي‌رسد مسئولان شهرداري تهران تسهيلاتي ويژه براي استفاده از موتور سيکلت‌ها ايجاد کنند چون بدون شک ارائه هر تسهيلاتي، استقبال از اين وسيله نقليه را بالا مي‌برد که اين موضوع را طرح جامع ترافيک نفي مي‌کند.

از سويي ديگر، موتورسيکلت‌ها خطرات زيادي را در شهر ايجاد مي‌کنند که در واقع با عملي شدن اين طرح شهرداري، همه اين خطرات در فضايي با عرض 5/1 يا 2 متر جمع مي‌شوند. کارشناسان عقيده دارند حرکت گروهي موتورسيکلت‌ها به خودي خود خطر آفرين است چه برسد به اينکه موتور سيکلت سواران ما بسياري اوقات غير از قانون شکني دست به کارهاي مخاطره آميزي مي‌زنند.

دردسرهاي ترافيکي، مغايرت با طرح جامع و خطر براي موتورسواران تنها دغدغه هاي کارشناسان از خط ويژه موتورسيکلت نيست. در شرايط فعلي عبور عابران پياده از عرض سواره رو کار چندان آساني نيست و اگر خط ويژه موتور سيکلت احداث شود، اين کار دشوار به مرز غير ممکن خواهد رسيد! از سويي ديگر، اگر چنين طرحي هم اجرا شود، بالاخره همه موتورسيکلت‌ها در تقاطع‌ها با اتومبيل‌ها در مي‌آميزند و اين موضوع غير از ايجاد خطرات جاني، يک دردسر ترافيکي بزرگ را رقم مي‌زند.

واکنش مسئولان محيط زيست

حسن اصيليان، معاون انساني سازمان حفاظت محيط زيست نسبت به اين طرح چنين واکنش نشان داد: احداث خط ويژه و موتور سيکلت در پاک‌ترين منطقه تهران اتفاق عجيبي است. او گفت: اگر قرار است چنين طرحي انجام شود، بهتر است به دوچرخه اختصاص داده شود نه موتورسيکلت.

به گفته اصيليان پيست دوچرخه‌سواري منطقه 22 با استقبال خوبي روبرو شده است و هر روز ورزشکاران از آن استفاده مي‌کنند اما اگر منطقه 22 آلوده شود، ديگر ورزشکاران به اين پيست نمي‌آيند چون در هواي آلوده ورزش مضر است.

از BRT تا منوريل و آنچه شهرداري کارشناس مي‌داند

واکنش‌هاي مسئولان سازمان حفاظت محيط زيست، کارشناسان ترافيک و ... را کنار بگذاريم اين طرح که از سوي شهرداري ارائه شده بيانگر نکته جالبي است. شهرداري تهران سال‌هاست با منوريل مخالفت مي‌کند در حاليکه خود دست به طرح‌هايي غيرکارشناسي و حتي بدون مصوبه شوراي شهر مي‌زند که BRT نمونه آن است. بدون ترديد خط ويژه موتور سيکلت، حتي اگر احداث هم نشود به آمار اين گونه طرح‌هاي شهرداري تهران مي‌افزايد و ذهن شهروندان را براي قضاوت دقيق‌تر روشن‌تر مي‌سازد.

انتهای پیام/

کد خبر 1387121915