طرح پژوهشي _ اجرايي شاهنامه موزه ميرعماد انجام شد

به گزارش ميراث آريا(chtn) به نقل از ستاد خبري مجموعه فرهنگي تاريخي سعدآباد عشرت شايق ،مدير مجموعه ضمن اشاره به شاهنامه موزه ميرعماد در سعدآباد گفت: تاکنون در راستاي طرح پژوهشي _اجرايي شاهنامه موزه ميرعماد اقداماتي شامل ضد عفوني ،آسيب شناسي ،سنجش ميزان اسيديته همراه با مستندنگاري اوليه مانند وضعيت کلي اثر ،آسيب ها انجام شده است.

شايق در ادامه افزود: بررسي هاي مطالعاتي و جمع آوري اطلاعات در خصوص شناسايي تذهيب و رنگ هاي موجود جهت تثبيت رنگ هاي در حال ريزش به کار رفته در مينياتورهاي اين اثر ، نمونه برداري از رنگ هاي موجود در مينياتورها براي بررسي هاي آزمايشگاهي نوع رنگ و مواد مورد استفاده جهت تثبيت رنگ هاي در حال ريزش ،نمونه برداري از کاغذ و مرکب جهت شناسايي الياف و نوع آهار و نوع مرکب،شناسايي الياف ،شناسايي مرکب و انتخاب روش مناسب مرمتي شناسايي آهار و تطبيق صفحات شناسنامه با شاهنامه مرجع جهت مرتب نمودن اصولي صفحات و شماره گذاري نهايي براي جزوه بندي از ديگر اقداماتي است که در حال انجام است .البته عمليات مرمتي به بودجه پيش بيني شده سال 88 نياز دارد .

عشرت شايق ضمن اشاره به اشيا نفيس و فرهنگي موزه ميرعماد در مورد مشخصات اين اثر گفت: اين شاهنامه مندرس ،بدون رقم ،به خط نستعليق تحريري و با ابعاد 33 در 25 سانتي متر و خط چهار ستوني در 25 رديف و کاغذ دست ساز با جلد چرمي ضربي تمام مندرس و پوسيده داراي 512 برگ _شامل 50 عدد مينياتور که 2 تا از آنها در يک صفحه است .اين شاهنامه منسوب به سبک تيموري در قرن 9 هجري قمري تمام اوراق از شيرازه جدا ،مندرس و پوسيده است .

شايق،مدير مجموعه سعدآباد در مورد اقدامات انجام شده در مرحله اول اين طرح گفت ،تاکنون اقدامات آسيب شناسي اثر و مطالعه عيني جهت بررسي آسيب هاي موجود انجام شده و در اين مرحله آسيبهاي فيزيکي شامل پارگي ،تا خوردگي و چروکيدگي صفحات ،باز شدن دوخت کتاب و ورق ورق شدن آن ،آسيب ديدگي و پارگي در عطف جلد ،ريختگي رنگ در مينياتورهاي موجود و انواع لکه ها ،فرسودگي و کمبودها و تغيير رنگ به مورد بررسي و اجرا قرار گرفته است.

وي همچنين به مطالعه ميکروسکوپي نمونه ها جهت بررسي آسيب هاي موجود اشاره کرد و گفت: بر اساس نتايج حاصله ،ضد عفوني اثر در سازمان اسناد ملي انجام شد و مستندنگاري از اثر در مراحل مختلف قبل از مرمت ،در حين مرمت و پس از مرمت تعيين ميزان اسيديته نمونه ها ،بررسي هاي مطالعاتي و جمع آوري اطلاعات در خصوص شناسايي مينياتور و رنگ هاي موجود جهت تثبيت رنگ هاي در حال ريزش ،نمونه برداري از رنگ هاي موجود در مينياتورها براي بررسي هاي آزمايشگاهي نوع رنگ و مواد مورد استفاده ، نمونه برداري از کاغذ و مرکب جهت شناسايي الياف و نوع آهار و نوع مرکب، شناسايي الياف ،شناسايي مرکب و انتخاب روش مناسب مرمتي شناسايي آهار و تطبيق صفحات شناسنامه با شاهنامه مرجع جهت مرتب کردن اصولي صفحات و شماره گذاري نهايي براي جزوه بندي انجام شد.

شايق ضمن معرفي و پيش بيني اقدامات مرحله دوم در سال 88 گفت: با توجه به ارزش و اهميت اين شاهنامه انجام هر مرحله از کار نياز به وقت و حساسيت خاص دارد ،بنابراين مراحلي که براي اجرا در سال جاري در نظر گرفته شده است شامل ادامه تطبيق شاهنامه با شاهنامه مرجع با استفاده از تجربيات شاهنامه خوان ،جزوه بندي صفحات شاهنامه ،بررسي هاي آزمايشگاهي رنگ هاي موجود در مينياتورها ،بازکردن مرمت هاي قديمي تخريب شده ،شستشوي صفحات براي از بين بردن آلودگي هاي سطحي و مرمت صفحات شاهنامه از جمله مستندنگاري در حين مرمت و بعد از مرمت بازکردن صفحات پاکسازي و شستشوي اثر صاف کردن چروک هاي اثر با ايجاد رطوبت سطحي، تهيه رنگ گياهي و رنگ آميزي کاغذهاي مرمتي مورد استفاده در مرمت شاهنامه ،پر کردن قسمت هاي داراي کمبود با کاغذ پرکننده ،پرس و برش نهايي ،صحافي شاهنامه ،مرمت جلد و ساخت جعبه است.

مدير مجموعه فرهنگي و تاريخي سعدآباد در خاتمه گفت :جهت حفظ ميراث مکتوب و نسخ خطي تاريخي در سعدآباد قدم هاي مؤثري برداشته شده است تا سامان دهي ،مستندسازي ،مرمت آثار در قالب حرکت تخصصي با سرعت و توأم با دقت انجام گيرد.

خاطرنشان مي شود؛ اين نسخه خطي از سال هاي 1340 شمسي در موزه هنرهاي تزئيني سابق نگهداري مي شده و بعد از انحلال موزه مذکور در سال 1376 به همراه مابقي آثار خطي موزه به موزه مير عماد در مجموعه فرهنگي تاريخي سعدآباد منتقل شده است .نسخه فوق از سال 1383 تاکنون کفن پوش و به همين صورت به پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاريخي و فرهنگي منتقل شد./120

انتهای پیام/

کد خبر 1388012816