حمزه شکيب، رئيس کميسيون عمران شوراي شهر در گفتگو با خبرنگار ما از اين موضوع ابراز بي اطلاعي کرد اما خود دانشجو در کسوت سخنگوي شورا اين اقدام را قانوني دانست و گفت: مصوب شده است و دليل اين تصميم را حل مشکل پول خرد عنوان کرد! دانشجو در حالي اين اقدام شهرداري را قانوني دانست که فراموش کرده بود مصوبات شوراي شهر قبل از تاييد فرمانداري اجرايي نيست و اين موضوعي بود که مدير روابط عمومي شرکت واحد اتوبوسراني هم به ان اشاره کرد در اين هياهو اردشير بيژني که مديريت شرکت اتوبوسراني را بر عهده دارد طبق رويه معمول از پاسخگويي به رسانهها سرباز زد و با خاموش کردن تلفن همراه خود، مجالي را فراهم ساخت تا حرفهايش از کانال معاونت حمل و نقل و ترافيک اعلام شود. اين رفتار نه تنها عادت بيژني، بلکه رويه مديران شهرداري تهران است. آنها هر جا که اجري را روي اجر ديگر گذاشته، جدولي را رنگ و روباني را قيچي کردهاند، براي مصاحبه با رسانهها با يکديگر مسابقه ميگذارند و از مديران بالا دستيشان جلو ميزنند، اما وقتي اتفاقي ميافتد که شهرداري علاقهاي به رخ دادن آن نداشته است، مديران از پاسخگويي سرباز زده و با تمام توان خرد توپ را به زمين مسئولان ارشدتر شوت ميکنند.
شايد اين رفتار آميختهاي از رفتار پليس و مديران شهري باشد چون بيشتر مسئولان شهرداري روي نه چندان دور لباس پليسي بر تن داشتهاند.
به هر ترتيب چنين اتفاقي روز گذشته هم رخ داد و معاونت حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران مصاحبهاي را به نقل از بيژني تنظيم و با تيتر 10 ميليون جمعيت تهران و حومه تنها 7 هزار و 500 اتوبوس دارند مديرعامل شرکت واحد اتوبوسراني در اين مجال اعلام کرد: 6 هزار 58 ايستگاه اتوبوسراني در تهران وجود دارد که ميانگين فاصله ايستگاههاي اتوبوس در تهران 663 متر است و 810 باجه فروش بليت در مجاورت ايستگاههاي اصلي فعاليت ميکنند.
او تعداد نيروي انساني شرکت واحد را 14 هزار و 45 نفر از جمله هفت هزار و 713 راننده اتوبوسراني برشمرد. مجموع نيروي انساني شرکت واحد در اسفند 87 در مقايسه با اسفند 86 بالغ بر 12 درصد کاهش يافته که در اين ميان از تعداد رانندگان 16 درصد کاسته شده است.مديرعامل شرکت واحد متوسط جابجايي مسافر در روزهاي کاري را چهار ميليون و 200 هزار نفر و در روزهاي تعطيل 2 ميليون نفر اعلام و اضافه کرد: جموع اتوبوس ها و مبدل باسهاي تحويلي به مردم تهران از محل يارانههاي دولت در سال 87 تنها 806 دستگاه بده که البته مديريت شهري دست روي دست نگذاشت و نسبت به خريد اتوبوسهاي دو کابين مورد نياز خطوط تندرو با هزينه مردم تهران اقدام کرد.
بيژني با اشاره به خدمات ويژه اتوبوسراني در اين خاص گفت: سالگرد ارتحال حضرت اما ره مراسم 12 بهمن و راهنمايي 22 بهمن نماز عيد فطر روزجهاني قدس مسابقات ورزشي از جمله فوتبال نميشگاههاي مختلف نماز جمعه تاسوعا و عاشورا مراسم 13 آبان اعزام به حرم حضرت اما ره قبور شهدا و بهشت زهرا (س) و ليالي قدر، از جمله سرويسهاي ويژه اتوبوسراني در طول سال به شمار ميآيند.
اين اتفاق با مراسم تحويل 400 دستگاه اتوبوس، 160 مينيبوس، 120 دستگاه کمپرسي براي دهياري همراه شد و علي نيکزاد در کسوت معاون عمراني وزير کشور از شهرداريها خواست در نحوه استفاده از اتوبوسها تجديد نظر کنند. شايد اين مسئول سعي داشت با بيان اين مطلب پاسخ انتقاد شهرداري تهران را بدهد و بگويد تا ضعف مديريت در حوزه حمل و نقل پايتخت وجود دارد، تزريق اتوبوس و پول دردي را دوا نميکند.
معاون عمراني وزير کشور يادآور شد: در حال حاضر هفت هزار دستگاه اتوبوس متوقف در اتوبوسرانيهاي کشور وجود دارد و شرکت هاي اتوبوسراني به دليل قيمت کمي که براي اتوبوسها مي پردازند، اهميتي به خرابي آنها نداده و با کمترين خرابي، آنها را متوقف ميکنند.
وي تصريح کرد: براي تامين اتوبوس ناوگان حمل و نقل کشور هيچ مشکلي نداريم و در صورت پرداخت 5/17 درصد حق السهم شهرداري ها، اتوبوس را به انها تحويل دهيم. همچنين 250 دستکاه اتوبوس را به عنوان سهم سه ماهه اول سال جاري شهرداري تهران پيشبيني کردهايم که تا هفتم ارديبهشت در صورت دادن حق السهم تحويل خواهيم داد.
نيکزاد اضافه کرد: با توجه به عقب بودن بخش حمل و نقل ريلي نسبت به اهداف پيشبيني شده در طرح جامع حمل و نقل فعلا بايد فشار بيشتري را براي افزايش محدوده طرح ترافيک در تهران با شهرهاي ديگر کشور دارد يا نه، توضيح داد: من رئيس شوراي عالي ترافيک هستم و ميگويم که هيچ برنامهاي براي افزايش محدوده طرح ترافيک در تهران يا شهرهاي ديگر نداريم.
در اين شرايط بعيد به نظر ميرسد مديران شهري و دولتي در حوزه حمل و نقل و ترافيک سکوت کنند و اينگونه انتقادات همچنان ادامه دارد، انتقاداتي که نه تنها دردي از شهروندان دوا نميکند بلکه دودي از بلند آن ميشود که مقصدش چشم پايتخت نشينان است.
انتهای پیام/