به گزارش ميراث آريا (chtn)کميسيون توسعه و عمران شوراي شهر تهران در راستاي بازديدهاي هر هفته خود از پروژه‌هاي شهرداري تهران، اين هفته را به بازديد يکي از بزرگ‌ترين و پردغدغه‌ترين پروژه‌هاي تهران و شهردارش اختصاص داد و مهمان تونل توحيد، پيمانکار و سه هزار نيروي فعال در سه شيفت کاري آن بود. پروژه‌اي که قاليباف هر هفته شخصا از همه بخش‌هاي آن شخصا بازديد مي‌کند.

يکي از نقدهاي جدي کارشناسان شهري به اجراي پروژه هاي زير زميني در پايتخت، نبودن نقشه اي شفاف از زير پوسته اين شهر است. واقعيت اين است که اين شهر قديمي هيچ گونه نقشه اي از فاضلاب و ديگر تاسيسات زير زميني اش ندارد يا اگر چنين چيزي وجود خارجي داشته باشد به روز نشده و متعلق به دوره اي خاص است.

با اين پيش فرض موضع گيري کارشناسان در باره پروژه عظيم تونل توحيد در ابتداي کار کليد خورد. اما جالب اينجاست که مديران شهرداري در روزگاري که براي شروع به کار تونل توحيد تلاش مي کردند به هشدارهاي کارشناسان شهري بي اعتنا ماندند و اولين کلنگ ها براي حفر تونل توحيد در بخش غربي پايتخت و روي محور اتوبان نواب به زمين زده شد. البته اين رسم ديرينه اي در شهرداري پايتخت است که ايده هاي روي کاغذ را با شهامتي مثال زدني به حوزه اجرا وارد کند و در برابر تمام انتقادها مقاومت کرده و آن ها را به کار شکني تعبير کند.

اما به نظر مي رسد اکنون که تنها 182 روز به وعده افتتاح اين تونل از سوي مديران شهري مانده کج بودن اين ديوار حتي براي مديران شهري هم به اثبات رسيده و سعي مي کنند با مطرح کردن واژه هايي چون افتتاح نمادين، افتتاح آزمايشي، افتتاح پس از آزمايش، آغاز بهره برداري آزمايشي و هزاران واژه نامانوس با فضاي پروژه هاي عمراني کشور، نسبت به عدد رونمايي شده در تابلوي روزشمار افتتاح پروژه بي تفاوت باشند. وقتي جمعه گذشته اعضاي شوراي شهر در راستاي بازديدهاي هر هفته خود از پروژه‌هاي شهرداري تهران، به سراغ يکي از بزرگ‌ترين و پردغدغه‌ترين پروژه‌هاي تهران و شهردارش رفتند و مهمان تونل توحيد، پيمانکار و سه هزار نيروي فعال در سه شيفت کاري آن شدند با اعتراف به اين که اين تونل حداقل 7 ماه ديرتر از زمان موعد افتتاح مي شود به اين نکته صحه گذاشتند.

تونل توحيد در حال حاضر با طول کلي سه کيلومتر، بزرگ‌ترين تونل شهر تهران است که از 21 خرداد سال 86 احداث آن شروع شده و طبق قول شهردار تهران قرار است 29 ماهه، يعني تا 182 روز ديگر طبق آنچه بر روي روزشمار پروژه نصب شده است، (15 آبان) افتتاح شود. اما به نظر مي رسد که کار حفاري با همه فداکاري تيم حفاري که به گفته بسياري از آگاهان بيش از 3000 کارگر شبانه روزي را شامل مي شود با مشکلات تازه اي مواجه شده اند که مهمترين آن ها برخورد با خطوط 2 و 4 مترو است.

البته همان زمان هم کارشناسان اين مسئله را پيشبيني کرده و به مديران شهري هشدار داده بودند که در صورت رفتن به زير زمين هر آن ممکن است با اتفاق تازه اي مواجه شوند که هزينه هاي پروژه را سرسام آور مي کند اما شهرداري با اين استدلال که براي روي زميني کردن پروژه تونل معارض هاي فراواني وجود دارند کار توحيد را به زير زمين کشاند اما شرايط فعلي نشان مي دهد که نه تنها زير زميني شدن تولن توحيد دردي از شهرداري و شهروندان تهراني دوا نکرده بلکه دردهاي تازه اي هم به مجموعه شهري پايتخت تحميل کرده است.

باور نداريد سخنان مهندس حسين خان، يکي از مديران پروژه تونل توحيد را بشنويد که با شجاعت به اعضاي شوراي شهر خبر خوشي مي دهد که :« در مسير تونل توحيد تا کنون 24 رشته قنات شناسايي شده و چون با ريزش‌هاي مکرر روبرو بودند، آن ها را پر کرديم که همين مسئله از حوادث زيادي جلوگيري کرد.» کور کردن و پر کردن 24 رشته قنات آن هم در يک مسير چند کيلومتري نشان از عزم شهرداري تهران براي عملي کردن ايده اي ناکامل دارد که بهاي آن را بايد نسل هاي آينده تهران بپردازند.

روز گذشته و در جريان توضيحات و اظهارات کارفرما، پيمانکار پروژه، رييس کميسيون توسعه و عمران و نايب رييس شوراي شهر تهران نکات تازه ديگري هم در مورد تونل توحيد به عنوان حلقه اتصال بزرگراه چمران و نواب مطرح شد که شنيدن آن مي تواند تهراني ها را از استفاده از تونل نااميد کند. بنابر اظهارات مهندس حسين خان آن بخش از تونل توحيد که با خط دو و 4 مترو برخورد کرده آنقدر نزديک به تونل هاي مترو ساخته شده که « فاصله سقف تونل توحيد در شفت جمهوري با خط دو مترو تنها 80 سانتيمتر و کمتر از يک متر است»!

مدير پروژه تونل توحيد همچنين بند ديگري از افتخارات شهرداري تهران در اين پروزه را هم رو کرده است و عنوان کرده: به خاطر وجود معارضان رو و زيرسطحي در اين پروژه و صرف زمان براي رفع آن‌ها، پروژه با 400 روز تاخير مواجه بوده است.

جالب اين که اعضاي شوراي شهر نيز در همراهي با شهرداري تاخير در پروژه تونل توحيد را به خاطر معارضان زير سطحي مي دانند در حالي که انتفاي اين موضوع در تاخير افتتاح تونل به هيچ وجه قابل قبول نيست. حسن بيادي، نايب رييس شوراي شهر تهران، در جريان بازديد از تونل با تاکيد بر اين مطلب که پروژه تونل توحيد معارضان زيرسطحي و روسطحي زيادي داشته و بخشي از تاخير پروژه به اين دليل است، اظهار کرد: احتمال تاخير در زمان بهره‌برداري نهايي پروژه به دليل همين تاخيرها وجود دارد. وي اضافه کرد: با توجه به پيچيدگي پروژه، محدوديت منابع، مصالح و خريد تجهيزات و تاثيرگذاري برخي مسايل سياسي، تونل توحيد به بهره‌برداري مي‌رسد اما زمان افتتاح نهايي آن حداقل شش تا هفت ماه تاخير خواهد داشت. به ياد بياوريم که مهمترين دليل شهرداري تهران براي اجراي زير زميني مسير تونل توحيد درگير نشدن با بحث معارض ها بود و حالا اين سوال پيش مي آيد که آيا زير پوسته زمين هم معارض هاي شخصي وجود دارند که درگيري با آن ها به تاخير پروژه بيانجامد؟

براي اين سوال يه پاسخ هم در همين ديدار داده شده، پاسخي که رئيس کميسيون تعوسعه و عمران شوراي شهر با اشاره به مصوبه دو سال قبل شوراي شهر تهران در مورد استفاده از فضاهاي زير سطح توسط شهرداري به اين ادعا داده است. شکيب در اين بازديد گفته است: هنوز نمي‌دانيم شهرداري تا چه اندازه اين مصوبه را اجرايي کرده و در آن موفق بوده و گزارشي در اين زمينه داده نشده است.

از سوي ديگر شفاف نبودن اين مسئله که تونل توحيد چقدر براي تهراني ها هزينه خواهد داشت حتي در آخرين روزهاي موعد مقرر افتتاح پروژه هم همچنان سايه سنگينش را بر اين پروژه فرمايشي انداخته است. معدلي ـ پيمانکار پروژه تونل توحيد در پاسخ به سوال رييس کميسيون توسعه و عمران شوراي شهر تهران در مورد هزينه پروژه گفته است: با محاسبه 89 ميليارد تومان اختصاص يافته براي پروژه در سال جاري، در مجموع حدود 200 ميليارد تومان تاکنون در اين پروژه هزينه شده است و هنوز نمي‌توان برآورد نهايي از هزينه‌هاي پروژه داشت.

با اين همه، بد يا خوب، آسان و يا با مشکل، زود يا دير تونل توحيد هم به رديف افتخارات شهرداري تهران اضافه مي شود اما همچنان سوال اساسي آنجاست که چنين پروژه اي که تنها با هدف کم کردن ترافيک بخشي از پايتخت انجام شده مي تواند در عمل به رسالت خود موفق باشد؟ حمزه شکيب در پايان اين ديدار به نکته ظريفي اشاره کرده و با زبان بي زباني هشداري به شهرداري داده است که بعيد نيست آخر قصه تونل توحيد چيزي بيش از اين نباشد. وي با تاکيد بر يکپارچه بودن برنامه‌هاي مديريت ترافيک و پروژه‌هاي آن، خاطر نشان کرد: به عنوان مثال ميدان رسالت افتتاح شده است، اما ترافيک آن هنوز باقيمانده، چرا که صد متر آن طرف‌تر پروژه را از ابتدا در نظر نگرفته‌ايم.

انتهای پیام/

کد خبر 138802191