شهبازي تصريح کرد: در کل حقوق شهروندي اصل اول زندگي انسان است. اگر اين حقوق رعايت شود، مردم بدون حضور هيچ سيستم و پليسي مي توانند قوانين را رعايت کنند. جامعه اي که در آن پليس باشد جامعه بيماري است.
وي افزود: بايد اعتراف کنيم که سيستمهايي که در اروپا توليد مي شود، در ايران به هيچ عنوان قابل استفاده نيست چرا که بر اساس حقوق شهروندي ساخته مي شود و در آن کشورها معنا مي يابد. اما در ايران هنوز آن طور که بايد حقوق شهروندي معنا نيافته است و به نظر مي رسد اين بزرگترين معضل است.
شهبازي گفت: بايد بگرديم ببينيم که کشورهاي توسعه يافته براي استفاده از سيستمهاي مختلف، در ارتباط با حقوق شهروندي به چه چيزهايي توجه کردهاند. هيچ مشکلي وجود ندارد، اگر قرار است سيستمي وارد کشور بشود، هزينه اي بکنيم و سيستم را به موسسات ملي استانداردها که حافظ جان و سلامتي افراد هستند، ارائه کنند تا بتوانند مطالعات لازم را در اين زمينه انجام دهند.
وي افزود: در اروپا به هيچ عنوان حتي اجازه اين را ندارند که در خودروها سيستمي نصب کنند تا سرعت را کنترل کنند، اين امر نقض حقوق شهروندي است. به همين دليل بايد با نگاهي به تاريخچه کشورهاي توسعه يافته بايد به حقوق شهروندي که از سوي دولتها مدنظر قرار مي گيرد توجه کنيم و بر اساس انطباق آن با قوانيم موجود در ايران، از سيستمهاي مختلف استفاده کرد.
شهبازي گفت: سه اصل نبايد در استفاده از سيستمهاي هوشمند فراموش شود عبارتند از حقوق شهروندي، دقت و تاييديه موسسات ملي استاندارد است. اين سه امر بايد براي رعايت حقوق شهروندي که ترافيک هم بخشي از آن است رعايت شود./105
انتهای پیام/